SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 17.11.2022 2 min

„obrazy I obiekty” Marcina Chomickiego w Galerii Szewska 16 w Poznaniu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy, fot. Marcin Chomicki

Wystawa zestawia dwa obszary działalności twórczej Marcina Chomickiego. W tym spotkaniu obrazy i obiekty przeglądają się w sobie, przenikają, wchodzą w dialog, szukając punktów stycznych.

08chomicki_szewska
widok wystawy, fot. Marcin Chomicki
09chomicki_szewska
widok wystawy, fot. Marcin Chomicki
010chomicki_szewska
widok wystawy, fot. Marcin Chomicki
011chomicki_szewska
widok wystawy, fot. Marcin Chomicki
012chomicki_szewska
widok wystawy, fot. Marcin Chomicki
013chomicki_szewska
widok wystawy, fot. Marcin Chomicki

obrazy

Malarstwo Marcina Chomickiego ma swoje żródło w kulturze wizualnej lat 80-tych i 90-tych oraz początków sztuki cyfrowej. Artysta należy do pokolenia transformacji, które doświadczyło gwałtownego przejścia z przestrzeni braku do przestrzeni nadmiaru. Jego obrazy stanowią przykład osobistego op-artu. Formy, które pojawiają się na nich, zwykle wywodzą się z rzeczywistości, często jednak w bezpośrednim odbiorze są znacznie bliższe abstrakcji.

Marcin Chomicki buduje przestrzeń w obrazie za pomocą ręcznie malowanych gradientów, wystawiając na próbę percepcję widza. Gradient jest dla niego najdoskonalszą formą przedstawienia światłocienia. Obrazy są wynikiem intensywnego procesu malarskiego, swoistego połączenia mechaniczności i medytacji. Dążeniem do doskonałości i jednocześnie niemożnością jej osiągnięcia. Gradienty wykonane ręcznie nigdy nie są tak doskonałe jak wygenerowane komputerowo, subtelne różnice między nimi stanowią o ich unikalnej formie.

04chomicki_szewska
widok wystawy, fot. Marcin Chomicki
07chomicki_szewska
widok wystawy, fot. Marcin Chomicki
03chomicki_szewska
widok wystawy, fot. Marcin Chomicki
05chomicki_szewska
widok wystawy, fot. Marcin Chomicki

obiekty

Marcin Chomicki traktuje swoje rzeźby-obiekty jako rozrastające się komórki organizmu, które mogą zmieniać przestrzeń miejską. Zachowują się one jak autonomiczne, samowystarczalne byty gotowe ewoluować w bardziej złożone, ekspansywne struktury.

Rzeźby z cyklu „Cząstki elementarne” są formami wyjściowymi, które mogą zostać użyte do stworzenia małej architektury modularnej dla przestrzeni miejskiej. Artysta nawiązuje w swojej koncepcji do idei integracji sztuk — procesu łączenia w jednej formie rzeźby, architektury, malarstwa i założeń przestrzennych. Utylitarne rzeźby mają zmieniać zastaną przestrzeń, wydobywając jej walory oraz inicjując proces integracji mieszkańców. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera fakt modułowości obiektów. Otwiera to nieskończone możliwości przekształcania i dostosowywania przestrzeni do potrzeb użytkowników. Istotnym elementem jest udział roślin jako żywego materiału rzeźbiarskiego.

Inspiracją dla rzeźb są między innymi obiekty małej architektury napotkane w przestrzeni miejskiej, będące poddanymi entropii powidokami modernistycznej wizji miasta. Artysta od 20 lat tworzy „Archiwum Transformacji” – archiwum zdjęć dokumentujących zmiany zachodzące w przestrzeni miejskiej Warszawy i okolic .

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Marcin Chomicki
Wystawa
obrazy I obiekty
Miejsce
galeria Szewska 16 w Poznaniu
Czas trwania
4.11 – 22.11.2022
Osoba kuratorska
Paweł Flieger, Jakub Malinowski
Fotografie
Marcin Chomicki
Strona internetowa
uap.edu.pl/2022/11/62510/
Indeks
Jakub Malinowski Marcin Chomicki Paweł Flieger Szewska 16

Najczęściej czytane

1
Krytyka 01.12.2023

Delfina Jałowik dyrektorką Bunkra Sztuki, czyli w Krakowie bez zmian. Komentarz redakcji

Redakcja
2
Krytyka 01.12.2023

Proteza Strzemińskiego czy papieros Kobro? O „Radykalnym oku” Andrzeja Turowskiego

Portret Anna Markowska
3
Krytyka 08.12.2023

Cudotwórstwo za grosik. Wrocław Off Gallery Weekend 2023

Portret Aleksy Wójtowicz
4
Do zobaczenia 30.11.2023

„Inny [nie]obcy” Arkadiusza Goli w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu w ramach XXXII Festiwalu Ars Cameralis

Redakcja
5
Do zobaczenia 01.12.2023

„Fabryka złudzeń. Fotografie Danuty Rago” w Fundacji Archeologia Fotografii

Redakcja
6
News 05.12.2023

Marta Nadolle, Patryk Różycki i Veronika Hapchenko nominowani do Paszportów Polityki 2023

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„obrazy I obiekty” Marcina Chomickiego w Galerii Szewska 16 w Poznaniu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności