NR 38/2023

Niewyczerpane możliwości japońskiego papieru „washi”

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
„Niewyczerpany papier. Echizen washi”, widok wystawy
Niewyczerpane możliwości japońskiego papieru „washi”
„Niewyczerpany papier. Echizen washi”, widok wystawy

Niewyczerpany papier. Echizen washi w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie to pierwsza tego typu prezentacja papieru japońskiego w Europie i świecie. Przedstawione zostały nie tylko washi i technologia jego wytwarzania, ale również kultura regionu, religia, historia oraz przede wszystkim ludzie, którzy wprowadzają tradycję w przyszłość.

O wiosce papierniczej Echizen można opowiadać na wiele sposobów. Historycznie to jeden z najstarszych ośrodków rzemiosła w Japonii, którego początki sięgają VIII wieku. Pod względem religijnym to dom bogini Kawakami Gozen – jedynego chramu w kraju, który patronuje wszystkim papiernikom. Z uwagi na technologię pozyskiwania papieru Echizen jest źródłem perfekcyjnego materiału, cenionego do dziś między innymi na dworze cesarskim. Dzięki współpracy z największymi artystami, takimi jak Yayoi Kusama, wioska zaznaczyła swoją obecność w sztuce. To tutaj znajduje się warsztat Żyjącego Skarbu Narodowego – Ichibeia Iwano IX. A wszystko zanurzone jest w szumie źródeł i zieleni wzgórz.

Tradycyjny papier japoński różni się od ręcznie czerpanego pochodzącego z Europy, czy ogólnie mówiąc – świata zachodniego. Inny rodzaj włókien oraz stosowana na Dalekim Wschodzie technologia sprawiają, że powstałe arkusze mają odmienny wygląd, właściwości oraz dostarczają innych wrażeń zmysłowych. I chociaż niewątpliwie wykonywanie washi stanowi obecnie niewielki procent dawnej produkcji to nadal ten ręcznie czerpany papier jest niezwykle ceniony i uznawany za szlachetny nie tylko w samej Japonii, ale i na całym świecie.

„Niewyczerpany papier. Echizen washi”, widok wystawy
„Niewyczerpany papier. Echizen washi”, widok wystawy
„Niewyczerpany papier. Echizen washi”, widok wystawy
„Niewyczerpany papier. Echizen washi”, widok wystawy
„Niewyczerpany papier. Echizen washi”, widok wystawy
„Niewyczerpany papier. Echizen washi”, widok wystawy

Kontynuacja ponad 1400-letniej tradycji papiernictwa w Japonii jest symbolem tego, jak ludzki trud splata się ze sztuką, ofiarowując rzecz niezwykłą – washi, które w pięknej formie jest medium komunikacji, bo każda karta niesie ze sobą przekaz.

Washi nabiera nowych wartości na wystawie, w pracach artystów: Ivy Gobić (prace strukturalne), Pawła Napierały (instalacja) oraz Grzegorza Myćki (animacje). Wystawa czynna do 23 stycznia 2022.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / Artystadziałania artystyczne: Iva Gobić, Katsuhiro Hata, Grzegorz Myćka, Paweł Napierała
WystawaNiewyczerpany papier
MiejsceMuzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Czas trwania26.10–23.01.2022
Kuratorka / Kuratoridea i scenariusz wystawy: Joanna Kokoć; aranżacja plastyczna: Wojciech Luchowski
Fotografiedzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Strona internetowamanggha.pl
Indeks