Niewyczerpane możliwości japońskiego papieru „washi”

Niewyczerpany papier. Echizen washi w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie to pierwsza tego typu prezentacja papieru japońskiego w Europie i świecie. Przedstawione zostały nie tylko washi i technologia jego wytwarzania, ale również kultura regionu, religia, historia oraz przede wszystkim ludzie, którzy wprowadzają tradycję w przyszłość.
O wiosce papierniczej Echizen można opowiadać na wiele sposobów. Historycznie to jeden z najstarszych ośrodków rzemiosła w Japonii, którego początki sięgają VIII wieku. Pod względem religijnym to dom bogini Kawakami Gozen – jedynego chramu w kraju, który patronuje wszystkim papiernikom. Z uwagi na technologię pozyskiwania papieru Echizen jest źródłem perfekcyjnego materiału, cenionego do dziś między innymi na dworze cesarskim. Dzięki współpracy z największymi artystami, takimi jak Yayoi Kusama, wioska zaznaczyła swoją obecność w sztuce. To tutaj znajduje się warsztat Żyjącego Skarbu Narodowego – Ichibeia Iwano IX. A wszystko zanurzone jest w szumie źródeł i zieleni wzgórz.
Tradycyjny papier japoński różni się od ręcznie czerpanego pochodzącego z Europy, czy ogólnie mówiąc – świata zachodniego. Inny rodzaj włókien oraz stosowana na Dalekim Wschodzie technologia sprawiają, że powstałe arkusze mają odmienny wygląd, właściwości oraz dostarczają innych wrażeń zmysłowych. I chociaż niewątpliwie wykonywanie washi stanowi obecnie niewielki procent dawnej produkcji to nadal ten ręcznie czerpany papier jest niezwykle ceniony i uznawany za szlachetny nie tylko w samej Japonii, ale i na całym świecie.






Kontynuacja ponad 1400-letniej tradycji papiernictwa w Japonii jest symbolem tego, jak ludzki trud splata się ze sztuką, ofiarowując rzecz niezwykłą – washi, które w pięknej formie jest medium komunikacji, bo każda karta niesie ze sobą przekaz.
Washi nabiera nowych wartości na wystawie, w pracach artystów: Ivy Gobić (prace strukturalne), Pawła Napierały (instalacja) oraz Grzegorza Myćki (animacje). Wystawa czynna do 23 stycznia 2022.
Stopka
Artystka / Artysta | działania artystyczne: Iva Gobić, Katsuhiro Hata, Grzegorz Myćka, Paweł Napierała |
Wystawa | Niewyczerpany papier |
Miejsce | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie |
Czas trwania | 26.10–23.01.2022 |
Kuratorka / Kurator | idea i scenariusz wystawy: Joanna Kokoć; aranżacja plastyczna: Wojciech Luchowski |
Fotografie | dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie |
Strona internetowa | manggha.pl |
Indeks | Grzegorz Myćka Iva Gobić Joanna Kokoć Katsuhiro Hata Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Paweł Napierała Wojciech Luchowski |