NR 38/2023
18.10.2022

„Niewinne oko nie istnieje” w galerii Lescer w Zalesiu Górnym

Lia i Andrij Dostliev, z serii „Black on Prussian Blue”, 2020, kolaż, druk cyfrowy na dibondzie, 50x70 cm..
„Niewinne oko nie istnieje” w galerii Lescer w Zalesiu Górnym
Lia i Andrij Dostliev, z serii „Black on Prussian Blue”, 2020, kolaż, druk cyfrowy na dibondzie, 50x70 cm..

Tytuł wystawy Niewinne oko nie istnieje jest świadomym nawiązaniem do koncepcji Ernsta Gombricha przedstawionej w jego słynnej książce Sztuka i złudzenie z 1960 roku. Bazując na idei, wedle której widzenie nie jest jedynie rejestracją, a percepcja nie jest procesem pasywnym, wystawa przygląda się ukraińskiemu pejzażowi jako nośnikowi znaczeń i pamięci. Percepcja wizualna, zdeterminowana zdolnością konceptualizacji poprzez patrzącego, jest tu rozumiana jako doświadczenie aktywne. Spojrzenie, zawsze uwikłane w percepcję widza, utrudnia przekazanie niezafałszowanego obrazu rzeczywistości. Bo czy można zobaczyć daną rzecz, bez posiadania wcześniej jej konceptu?

Lia i Andrij Dostliev, z serii „Black on Prussian Blue”, 2020, kolaż, druk cyfrowy na dibondzie, 50x70 cm..
Michał Sierakowski, z serii „Wild Fields”, 2016, fotografia analogowa, druk cyfrowy, 50x70 cm
Michał Sierakowski, z serii „Wild Fields”, 2016, fotografia analogowa, druk cyfrowy, 50x70 cm
Brendan Hoffman, „Morze Azowskie”, 2022, fotografia cyfrowa, druk cyfrowy w oprawie 29x39 cm
widok wystawy „Niewinne oko nie istnieje” w galerii Lescer 2022
Brendan Hoffman, „Morze Azowskie”, 2022, fotografia cyfrowa, druk cyfrowy, 750x250 cm, prezentowany na starym dworcu kolejowym w Piasecznie

Fotografie Michała Sierakowskiego, skoncentrowane na relacjach między ukraińskim krajobrazem a tożsamością narodową współczesnej Ukrainy, zostały zestawione z cyklem Black on Prussian Blue Lii i Andriia Dostliev, opartym na rekonstrukcji znalezionego przez artystów albumu rodzinnego żołnierza Wehrmachtu, przebywającego na terenach dzisiejszej Ukrainy podczas II wojny światowej. Spojrzenie sprawcy, jego optyka, czym są Ziemie Wschodnie, zostaje skonfrontowana ze spojrzeniem polskiego fotografa, który patrzy na Ukrainę z perspektywy przybysza ciekawego jej historii obecnej (lub nie) w pejzażu. Amerykański fotograf Brendan Hoffman dokumentuje wojnę w Ukrainie od 2014 roku, jego zdjęcia regularnie publikuje New York Times. Ramą dla prac jest seria prac autorstwa Jana Domicza.

Jan Domicz, „Open tomorrow”, 2022, obiekt, taśma, klamka antypaniczna
Jan Domicz, „Open tomorrow”, 2022, obiekt, taśma, klamka antypaniczna
Jan Domicz, „Open tomorrow”, 2022, obiekt, taśma, klamka antypaniczna

Część wystawy jest prezentowana na starym dworcu kolejowym w Piasecznie, w szklanym wagonie Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej (ul. Wojska Polskiego).

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaJan Domicz, Andrii Dostliev, Lia Dostliev, Brendan Hoffman, Michał Sierakowski
WystawaNiewinne oko nie istnieje
Miejscegaleria Lescer
Czas trwania24.09 – 12.11.2022
Kuratorka / KuratorEwa Sułek
Fotografiedzięki uprzejmości galerii Lescer
Strona internetowalescer.org/wystawy/niewinne-oko-nie-istnieje.pl.html
Indeks

Zobacz też