01.05.2017

„Nieistniejące przestrzenie wystaw” Normana Leto w Muzeum Historii Fotografii

Redakcja
NNorman Leto, Optymalizacja ludzkiej głowy, wydruk cyfrowy, akryl na papierze archiwalnym , 90 x 90 cm, 2002-2010, materiały MHF
„Nieistniejące przestrzenie wystaw” Normana Leto w Muzeum Historii Fotografii
NNorman Leto, Optymalizacja ludzkiej głowy, wydruk cyfrowy, akryl na papierze archiwalnym , 90 x 90 cm, 2002-2010, materiały MHF

Dziesięć lat po swoim głośnym debiucie w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski Norman Leto przekrojowo pokazuje swoje prace w Muzeum Fotografii w Krakowie. Zataczamy swoistą pętlę Kraków-Warszawa-Kraków. Artysta wraca do punktu wyjścia fizycznie, artystycznie, mentalnie, do miasta, w którym  kiedyś miał pracownię i rozpoczynała się jego twórcza aktywność jako malarza i artysty nowych mediów.

W wieku lat 26 eksperymentował ze sztuką video, tworzył symulacje komputerowe i nadal jest uważany za głównego przedstawiciela nurtu filmowego w sztukach wizualnych. Patrząc chronologicznie na wystawie pokaże czapkę pilotkę, którą umieszczał na głowie wraz z kamerą już w latach 2000 rejestrując sceny codziennego życia na potrzeby filmu Resistenza (2006). Pierwsza praca filmowa znajdzie miejsce obok najnowszej, mającej obecnie premierę w wielu miejscach na świecie zatytułowanej Photon (2017). Szkice i fotografie, które mamy okazję zobaczyć płynnie przechodzą z okresu krakowskiego do warszawskiego, w którym w latach 2009 – 2010 pracował nad powieścią i tworzył częściowo autobiograficzny filmu pod tytułem „Sailor”, będący swobodną adaptacją książki. Film, bardzo dobrze przyjęty na międzynarodowym festiwalu Era Nowe Horyzonty, określony przez brytyjski tygodnik Tribune „najlepszym i najbardziej zaskakującym niezależnym debiutem festiwalu” zostanie w całości zaprezentowany na wystawie.

Norman Leto, Bryła życiorysu Larry'ego Page'a, wydruk cyfrowy, akryl na płótnie, 137 x 97 cm, 2012, materiały MHF
Norman Leto, Memorizing
Norman Leto, Nieistniejące przestrzenie wystaw, widok wystawy

Powiększone fotografie, kadry filmowe to temat związany ze sposobem pracy artysty, gdyż pod realistycznym światłem kryje się kreacja Leto i programu komputerowego, zaawansowanych narzędzi  umożliwiających tworzenie oświetlenia, cieniowanie, dobór materiałów tworzących siatkę obiektu.

Sam tytuł wystawy „Nieistniejące przestrzenie wystaw” nawiązuje do częstej praktyki Normana Leto polegającej na kreowaniu cyfrowo własnej przestrzeni wystawowej wykonanej na podstawie planów architektonicznych autentycznego miejsca, galerii, muzeum.  Takie przestrzenie istnieją w jego filmach, są obecne w renderingach 3D. Obrazuje to ścisły związek pomiędzy przestrzenią rzeczywistą a wykorzystaniem przez artystę siatek brył i algorytmów do kreowania przestrzeni 3D. Można to porównać do operowania za pomocą wirtualnej kamery i  pracy prawdziwym aparatem fotograficznym.

W swojej cyfrowej przestrzeni artysta ustawia te same parametry co profesjonalny fotograf w rzeczywistości, a to dobrze uzasadnia pokaz prac Normana w miejscu jakim jest MHF.

Norman Leto, Nieistniejące przestrzenie wystaw, widok wystawy
Norman Leto, Nieistniejące przestrzenie wystaw, widok wystawy
Norman Leto, Nieistniejące przestrzenie wystaw, widok wystawy
Norman Leto, Nieistniejące przestrzenie wystaw, widok wystawy

Ten years after Norman Leto’s celebrated his debut, the artist showcases a selection of his works in MHF. The exhibition marks a symbolic end of the loop, encompassing Cracow–Warsaw–Cracow. The artist’s return to his origins can be viewed on physical, artistic and mental levels. Cracow is the city where he used to have a studio and where his first activities as a painter and new media artist took place.

Leto became the main representative of film in contemporary visual art. The exhibition reaches back chronologically to the earliest artworks, presenting an aviator hat with a camera attached to it which the artist used in 2000s to record scenes from everyday life, later used in the feature film. Leto’s early work Resistenza (2006) will be shown next to his newest film Photon (2017), which has its world-wide premiere in many places this year. The exhibited sketches and photos demonstrate a smooth transition between Leto’s artistic practice in Cracow and Warsaw.

Norman Leto, Optymalizacja ludzkiej głowy, wydruk cyfrowy, akryl na papierze archiwalnym , 90 x 90 cm, 2002-2010, materiały MHF
Norman Leto, Bryła życiorysu Krasińskiego, 140 x 140 cm, 2009

The film Sailor, which won accolades at the international film festival Era New Horizons and has been described by the British Tribune as ‘the best and most surprising independent debut of the festival,’ will be screened in its entirety at the exhibition.

The title “Non-existent exhibition spaces” refers to Leto’s ongoing artistic practice. Using architectural plans of existing spaces of various galleries and museums, Leto creates his own virtual exhibition spaces. The artist’s practice demonstrates a direct relationship between real locations and the algorithms and wireframes of shapes used in 3D modelling. One can draw a comparison between using a virtual camera and a real, analog one.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaNorman Leto
WystawaNieistniejące przestrzenie wystaw / Non-Existent Exhibition Spaces
MiejsceMuzeum Historii Fotografii, Kraków
Czas trwania19.04 - 07.05.2017
Strona internetowamhf.krakow.pl
Indeks

Zobacz też