SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 01.05.2017 3 min

„Nieistniejące przestrzenie wystaw” Normana Leto w Muzeum Historii Fotografii

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
NNorman Leto, Optymalizacja ludzkiej głowy, wydruk cyfrowy, akryl na papierze archiwalnym , 90 x 90 cm, 2002-2010, materiały MHF

Dziesięć lat po swoim głośnym debiucie w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski Norman Leto przekrojowo pokazuje swoje prace w Muzeum Fotografii w Krakowie. Zataczamy swoistą pętlę Kraków-Warszawa-Kraków. Artysta wraca do punktu wyjścia fizycznie, artystycznie, mentalnie, do miasta, w którym  kiedyś miał pracownię i rozpoczynała się jego twórcza aktywność jako malarza i artysty nowych mediów.

W wieku lat 26 eksperymentował ze sztuką video, tworzył symulacje komputerowe i nadal jest uważany za głównego przedstawiciela nurtu filmowego w sztukach wizualnych. Patrząc chronologicznie na wystawie pokaże czapkę pilotkę, którą umieszczał na głowie wraz z kamerą już w latach 2000 rejestrując sceny codziennego życia na potrzeby filmu Resistenza (2006). Pierwsza praca filmowa znajdzie miejsce obok najnowszej, mającej obecnie premierę w wielu miejscach na świecie zatytułowanej Photon (2017). Szkice i fotografie, które mamy okazję zobaczyć płynnie przechodzą z okresu krakowskiego do warszawskiego, w którym w latach 2009 – 2010 pracował nad powieścią i tworzył częściowo autobiograficzny filmu pod tytułem „Sailor”, będący swobodną adaptacją książki. Film, bardzo dobrze przyjęty na międzynarodowym festiwalu Era Nowe Horyzonty, określony przez brytyjski tygodnik Tribune „najlepszym i najbardziej zaskakującym niezależnym debiutem festiwalu” zostanie w całości zaprezentowany na wystawie.

Norman Leto, Bryła życiorysu Larry’ego Page’a, wydruk cyfrowy, akryl na płótnie, 137 x 97 cm, 2012, materiały MHF
Norman Leto, Memorizing
Norman Leto, Nieistniejące przestrzenie wystaw, widok wystawy

Powiększone fotografie, kadry filmowe to temat związany ze sposobem pracy artysty, gdyż pod realistycznym światłem kryje się kreacja Leto i programu komputerowego, zaawansowanych narzędzi  umożliwiających tworzenie oświetlenia, cieniowanie, dobór materiałów tworzących siatkę obiektu.

Sam tytuł wystawy „Nieistniejące przestrzenie wystaw” nawiązuje do częstej praktyki Normana Leto polegającej na kreowaniu cyfrowo własnej przestrzeni wystawowej wykonanej na podstawie planów architektonicznych autentycznego miejsca, galerii, muzeum.  Takie przestrzenie istnieją w jego filmach, są obecne w renderingach 3D. Obrazuje to ścisły związek pomiędzy przestrzenią rzeczywistą a wykorzystaniem przez artystę siatek brył i algorytmów do kreowania przestrzeni 3D. Można to porównać do operowania za pomocą wirtualnej kamery i  pracy prawdziwym aparatem fotograficznym.

W swojej cyfrowej przestrzeni artysta ustawia te same parametry co profesjonalny fotograf w rzeczywistości, a to dobrze uzasadnia pokaz prac Normana w miejscu jakim jest MHF.

Norman Leto, Nieistniejące przestrzenie wystaw, widok wystawy
Norman Leto, Nieistniejące przestrzenie wystaw, widok wystawy
Norman Leto, Nieistniejące przestrzenie wystaw, widok wystawy
Norman Leto, Nieistniejące przestrzenie wystaw, widok wystawy

Ten years after Norman Leto’s celebrated his debut, the artist showcases a selection of his works in MHF. The exhibition marks a symbolic end of the loop, encompassing Cracow–Warsaw–Cracow. The artist’s return to his origins can be viewed on physical, artistic and mental levels. Cracow is the city where he used to have a studio and where his first activities as a painter and new media artist took place.

Leto became the main representative of film in contemporary visual art. The exhibition reaches back chronologically to the earliest artworks, presenting an aviator hat with a camera attached to it which the artist used in 2000s to record scenes from everyday life, later used in the feature film. Leto’s early work Resistenza (2006) will be shown next to his newest film Photon (2017), which has its world-wide premiere in many places this year. The exhibited sketches and photos demonstrate a smooth transition between Leto’s artistic practice in Cracow and Warsaw.

Norman Leto, Optymalizacja ludzkiej głowy, wydruk cyfrowy, akryl na papierze archiwalnym , 90 x 90 cm, 2002-2010, materiały MHF
Norman Leto, Bryła życiorysu Krasińskiego, 140 x 140 cm, 2009

The film Sailor, which won accolades at the international film festival Era New Horizons and has been described by the British Tribune as ‘the best and most surprising independent debut of the festival,’ will be screened in its entirety at the exhibition.

The title “Non-existent exhibition spaces” refers to Leto’s ongoing artistic practice. Using architectural plans of existing spaces of various galleries and museums, Leto creates his own virtual exhibition spaces. The artist’s practice demonstrates a direct relationship between real locations and the algorithms and wireframes of shapes used in 3D modelling. One can draw a comparison between using a virtual camera and a real, analog one.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Norman Leto
Wystawa
Nieistniejące przestrzenie wystaw / Non-Existent Exhibition Spaces
Miejsce
Muzeum Historii Fotografii, Kraków
Czas trwania
19.04 - 07.05.2017
Strona internetowa
mhf.krakow.pl
Indeks
Muzeum Historii Fotografii Norman Leto

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Nieistniejące przestrzenie wystaw” Normana Leto w Muzeum Historii Fotografii — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności