NR 22/2023
06.04.2018

„Niedzielne popołudnie” Julity Wójcik w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie

Redakcja
Julita Wójcik, „Osiedle XXX-lecia PRL”, dzieło z Kolekcji Regionalnej Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie
„Niedzielne popołudnie” Julity Wójcik w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie
Julita Wójcik, „Osiedle XXX-lecia PRL”, dzieło z Kolekcji Regionalnej Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie

Julita Wójcik, od samego początku swojej aktywności, jako podstawowej strategii artystycznej używa najprostszych działań i codziennych czynności. Te proste eksperymenty, obserwacje banalnych sytuacji służą artystce do definiowania zarówno jej języka wizualnego, jak i przestrzeni społeczno-ekonomicznej oraz roli, jaką odgrywa w niej artystka. To właśnie dzięki owej prostocie środków jej sztuce udaje się od czasu do czasu zyskać iście wywrotowy charakter.

Niedzielne popołudnie to wystawa-esej, składająca się ze zbioru prac pełniących rolę wizualnych szkiców stworzonych w latach 2004–2017, gdzie główne napięcie sytuuje się nie w przekraczaniu granic, lecz w zestawianiu rzeczy i aktywności jak najbardziej zwyczajnych. Tytuł wystawy przywodzi nam na myśl dziewiętnastowieczny sielankowy obraz Georges’a Seurata Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte (1884–1886). Jednak sielanka w wykonaniu Julity Wójcik jest tylko pozorna. Narracja wynikająca z jej wystawy ma charakter dystopii. Szczególnie widoczne jest to w zarejestrowanym na wzór facebookowego cinéma vérité (swego rodzaju kina bezpośredniego) wideo dyptyku Niedzielne popołudnie w Belo Horizonte. Projekcja składająca się z dwóch zaledwie kilkudziesięciosekundowych ujęć – podglądania sielankowych scen zarejestrowanych w brazylijskiej metropolii – pokazuje głęboki, wynikający z kolonialnej przeszłości podział brazylijskiego społeczeństwa.

Wystawa nie jest jednak opowieścią o egzotycznej podróży, a szeregiem artefaktów, dzierganych portretów, akcji dokamerowych, obiektów – dokumentacją z działań w przestrzeni publicznej, które w relacjach wzajemnych kierują widza do „tu i teraz”. Prowokując do zadania sobie wielu pytań.

Julita Wójcik, „Bunkier”
Julita Wójcik, „Bezdech. Model punktu oporu przed brunatną falą”
Julita Wójcik, „Osiedle XXX-lecia PRL”, dzieło z Kolekcji Regionalnej Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie
Julita Wójcik, „Falowiec”, Praca z kolekcji Zachęty -Narodowej Galerii Sztuki
Julita Wójcik, „100% bawełny. Portret Pałacu Poznańskiego w Łodzi”
Julita Wójcik, fragment wystawy „Niedzielne popołudnie”
Julita Wójcik, „Zasłona”
Julita Wójcik, „Osiedle XXX-lecia PRL”, dzieło z Kolekcji Regionalnej Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie
Julita Wójcik, „Falowiec”, Praca z kolekcji Zachęty -Narodowej Galerii Sztuki

Na ile nasza środkowoeuropejska struktura społeczna jest odległa od tej postkolonialnej, brazylijskiej? Czy wychodząc od zanegowania PRL-owskiej rzeczywistości po 1989 roku, nie posunęliśmy się za daleko – czy przy okazji nie odrzuciliśmy również pozytywnych przemian społecznych, które dzięki powojennym działaniom emancypacyjnym i modernizacyjnym zagościły w naszej tożsamości? Dlaczego pozwalamy odebrać sobie wiarę w mit nowoczesności? Czy zaniedbaliśmy dążenie do budowy egalitarnego społeczeństwa, ucieleśniające się chociażby w modernistycznej architekturze i urbanistyce albo w ustawodawstwie dotyczącym prawa pracy? Czy przyjęliśmy w jego miejsce skrajnie konsumpcyjny neoliberalizm gospodarczy, połączony z coraz bardziej dynamicznym w ostatnim czasie zwrotem konserwatywnym? Czy w relacjach społecznych nie zmierzamy do odtwarzania struktur feudalnych, kreujących podziały i rozwarstwienie podobne do tych istniejących w krajach postkolonialnych?

Wystawa Niedzielne popołudnie w kilku zawartych w niej pracach zdaje się wysyłać nam pytanie-ostrzeżenie: Czy po dzisiejszym ruchu wstecz będzie nas stać na to, aby kolejny raz zaczynać od nowa?

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaJulita Wójcik
WystawaNiedzielne popołudnie
MiejscePaństwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Czas trwania2.03–22.04.2018
Strona internetowapgs.pl
Indeks

Zobacz też