Najciekawsze wystawy jesieni 2022
Berlin
State of emergency. Polish Photo Art Today
10 września 2022 – 1 stycznia 2023
Już w sobotę, 10 września w berlińskim Zentrum für Aktuelle Kunst otworzy się najobszerniejsza jak dotąd wystawa współczesnej polskiej fotografii w Niemczech. Do State of emergency. Polish Photo Art Today, kuratorowaną przez Grażynę Siedlecką i Jensa Peppera zaproszono twórców i twórczynie, którzy dorastali i rozpoczęli swoją działalność po 1989 roku. Tytułowy stan wyjątkowy zahacza o historie z Polski, które wykraczają poza oficjalną ścieżkę narracji, prezentując inne spojrzenie na tutejszą rzeczywistość. Wśród zaproszonych artystów i artystek znaleźli się m.in. Kuba Dąbrowski, Aneta Grzeszykowska, Zuza Krajewska, Diana Lelonek, Rafał Milach, Witek Orski czy Karolina Wojtas.
Białystok
Świat nie wierzy łzom. Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia
26 sierpnia – 6 października
Yarema Malashchuk, Roman Khimei. So They Won’t Say We Don’t Remember
15 października – 24 listopada
Końcem sierpnia białostocki Arsenał rozpoczął nowy sezon wystawienniczy grupową wystawą Świat nie wierzy łzom. Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia. Zaproszeni przez Tomka Pawłowskiego-Jarmołajewa artyści i artystki są relatywnie młodzi, pochodzą z Podlasia, ale w większości nie związali się na stałe z tym regionem, szukając (artystycznego) szczęścia gdzieś indziej. Wystawa łączy ze sobą ich perspektywę z dziełami z Kolekcji II Galerii Arsenał, dotykając splotu nostalgii i traumy: Podlasia doświadczonego i Podlasia wyobrażonego, z całym dobrodziejstwem inwentarza. Wątek przepracowywania traum i kształtowania tożsamości wobec trudnej historii będzie także obecny w So They Won’t Say We Don’t Remember – pierwszej indywidualnej wystawie ukraińskiego duetu Malashchuk-Khimei, kuratorowanej przez Katarzynę Różniak.
Bielsko-Biała
Andrzej Szewczyk. Artysta jest argumentem
9 września – 30 listopada
Sezon w piekle. 11. Wystawa kuratorska Bielskiej Jesieni 2022
10 listopada – 26 grudnia
Kilka miesięcy po hucznym otwarciu 45. Biennale Bielska Jesień przyszedł czas, aby ze zgromadzonych prac ułożyć inną, kuratorską opowieść. W tym roku, 10 listopada podejmie się tego zadania Stach Szabłowski, który stawia na klimaty wzięte z Arthura Rimbauda. Francuski poeta wyklęty (to nie znaczy to, co myślicie) postulował swego czasu „bycie absolutnie nowoczesnym”, czyli pozostanie w zgodzie z duchem epoki. Co to właściwie oznacza dla malarstwa, przekonamy się w listopadzie. Na razie Szabłowski engimatycznie proponuje spotkanie w piekle. Pokaz poprzedzi monograficzna wystawa Andrzeja Szewczyka Artysta jest argumentem, przygotowana przez Krzysztofa Morcinka. Ekspozycja prac Szewczyka, twórcy nieodwołalnie związanego ze Śląskiem, który „czytał poezję artystom i uczył malarstwa poetów” otworzy się już 9 września.
Bydgoszcz
18. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych Mózg Festival
8–10 września
Już w ten weekend (8–10 września) dla bydgoskiej publiczności rozpocznie się 18. Mózg Festival. Tegoroczną kuratorką sceny performatywnej jest Anna Mituś, która zaprosiła do projektu Teę Andreoletti, Yuriya Bileya, Centrum Centrum, Aleksandrę Kubiak, Viktorię Tofan oraz Kamę Sokolnicką i Emanuela Geissera. Namysł nad zagadnieniami własności i wiedzy w obliczu kryzysu są punktem wyjścia poszukiwań Mituś. Droga prowadzi, między innymi, poprzez performans, który bywa komunikacją bez użycia języka.
Vintage Photo Festival. 8. Międzynarodowy Festiwal Miłośników Fotografii Analogowej
23 września – 3 października
Dwa tygodnie później, w ostatni weekend września w Bydgoszczy odbędzie się 8. edycja Vintage Photo Festival, która jeszcze raz potwierdzi przeczucia, że analog is not dead. Prócz pokazów dokumentów o klasykach – takich jak Elliott Erwitt i Steve McCurry – w Bydgoszczy zobaczymy m.in. wystawę Surfing Iran Giullii Frigieri oraz archiwa filmowe i fotograficzne Wandy Rutkiewicz – tragicznie zmarłej himalaistki. Natomiast w ramach wystawy Nie potrzebujemy innych światów, gdy mamy lustra, kuratorowanej przez Marikę Kuźmicz, zaprezentowane zostaną autoportrety fotograficzne Małgorzaty Potockiej.
Bytom
Musiałam sama stać się słońcem
27 sierpnia ‒ 30 grudnia
Agula Swoboda. Matkość
27 sierpnia ‒ 21 października
A na środku mojej szkoły zasadzę dziki ogród
listopad – grudzień
Otwarta w czerwcu i przemodelowana w sierpniu wystawa Musiałam sama stać się słońcem w bytomskiej Kronice opiera się na stwierdzeniu, że w odróżnieniu od braterstwa, które rodzi się w walce, siostrzeństwo istnieje we wzajemnej opiece. Pokaz, któremu kuratorują Agata Cukierska i Katarzyna Kalina w ramach cyklu wystaw Dom Kobiet skupia się na kobiecym doświadczeniu i codzienności jako podstawy istnienia zaproszonych artystek Małgorzaty Goliszewskiej, Doroty Hadrian i Patrycji Orzechowskiej i grupy Amazonek. Obok wystawy, która potrwa do końca roku, CSW Kronika prezentuje także indywidualny pokaz Aguli Swobody Matkość połączony z pokazem książki artystycznej, która dokumentuje projekt intymnych rozmów artystki o macierzyństwie. Natomiast na listopad planowana jest wystawa podsumowująca cykl warsztatów edukacyjnych Nic nie wiem, wszystko czuję, w którym młodzi uczestnicy i uczestniczki z Bytomia, Gliwic i Zabrza wraz z artystkami i pedagogami zastanawiają się nad tym, czym może być szkoła marzeń. Pomóc w urzeczywistnieniu będzie miał okazję m.in. Maciej Cholewa.
Elbląg
Drapieżne serca
16 września – 6 listopada
Drapieżne serca to wystawa, która w połowie września otworzy się w elbląskiej Galerii EL, próbując kompleksowo odpowiedzieć na pozornie banalne pytanie: czy można być jednocześnie prawdziwą artystką i matką? Wypowiedzi zaproszonych przez Emilię Orzechowską, Katarzynę Swinarską i Alinę Żemojdzin artystek „matek” i „niematek” pojawiają się również w prezentowanym równolegle filmie, dopełniającym całej ekspozycji. Dodatkowo, Drapieżnym sercom towarzyszyć będzie pokaz projektu Protest Nadziei, zainicjowanego przez Goyki 3 Art Inkubator i silnie osadzonego w feministycznej tradycji tkanin protestujących. Siedem sztandarów-manifestów zagości w Galerii EL, dopełniając dyskusji na temat kobiecego ciała i systemowych represji, wolności i troski.
Gdańsk
Sensoria. Sztuka i nauka naszych zmysłów
16 września – 30 października
Krystyna Jędrzejewska-Szmek, Mateusz Olszewski (Zaumne). Epidermis
25 listopada 2022 – 15 stycznia 2023
Międzynarodowy projekt Sensoria – dotyczący namysłu nad sposobami postrzegania zmysłów w sztuce i nauce – rozwijał się od 2019 roku za pomocą licznych rezydencji, warsztatów i sympozjów oraz współpracy gdańskiej instytucji z Sensorium: Centre for Digital Art and Technology na Uniwersytecie York w Toronto. Wystawa, która otworzy się 16 września jest prezentacją efektu zarazem wspólnej i indywidualnej pracy, dla której kluczowym wątkiem jest powrót do dawnych, utraconych w sytuacji pandemicznej zdolności sensorycznych ciała. Sensorii towarzyszyć będzie także sympozjum naukowe. Natomiast w listopadzie otworzy się wystawa Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek i Mateusza Olszewskiego (Zaumne).
13. Narracje
18–19 listopada
Trzynasta edycja Narracji, o której kształt zadbają Emilia Orzechowska i Bogna Świątkowska, zagości tym razem w gdańskiej dzielnicy Przeróbka. Kuratorki zachęcają, aby tę właśnie dzielnicę, znajdującą się na uboczu myślenia o Gdańsku „proklamować stolicą XXI wieku”. W niej spojrzenie w przyszłość będzie naznaczone podgatunkową solidarnością i potencjałami do współpracy tkwiącymi na marginesach naszej uwagi. Jedną z głównych inspiracji dla tegorocznych Narracji są stojące na terenie Przeróbki pomniki-głazy narzutowe z wymownym hasłem „byliśmy, jesteśmy, będziemy”. Jak zapewniają pomysłodawczynie, którym bliska jest idea odpowiedzialnego konstruowania wydarzeń artystycznych, za pomocą festiwalu będą propagować wiedzę i doświadczenia, które mogą się okazać przydatne dla budowy lepszej przyszłości. Nie tylko dla samych Gdańszczan i Gdańszczanek.
Gdynia
Wymiary nowoczesności. Gdynia w obiektywie Henryka Poddębskiego
23 września – 23 kwiecień 2023
W dniu 23 września 2022 roku przypada 100. rocznica podjęcia decyzji o budowie portu w Gdyni – tym samym, Gdynia, zwana „najmłodszym polskim miastem” stała się wówczas centralnym punktem zainteresowania ówczesnych władz. Potencjał powstającego miasta i jego portu uwieczniał m.in. Henryk Poddębski, jeden z czołowych twórców fotografii krajoznawczej, traktowanej przez II RP jako istotny element państwotwórczej polityki kulturalnej. To właśnie prace i postać Poddębskiego staną się dla Muzeum Miasta Gdyni okazją do opowieści o początkach portowego miasta i znaczenia ówczesnej fotografii dla kształtowania ram pamięci i wyobrażeń o nowoczesności.
Gorzów Wielkopolski
Maya Gordon. Ćwiczenia pamięci
2 września – 9 października
Ewa Kulesza, Diana Fiedler. Sygnały i szum
7 października – 30 października
Gatekeeper
14 października – 20 listopada
Zbigniew Rogalski
4 listopada – 11 grudnia
Mikołaj Sobczak
25 listopada 2022 – 13 stycznia 2023
Jesień w MOS-ie zapowiada się intensywnie. Oprócz trwających od początku września Ćwiczeń pamięci Mayi Gordon, kuratorowanych przez Sarmena Beglariana, na gorzowską publiczność czekają indywidualne wystawy Zbigniewa Rogalskiego i Mikołaja Sobczaka, do których zaprosił artystów Bartek Nowak. W połowie października otworzy się enigmatyczny Gatekeeper autorstwa Jagny Domżalskiej, a już 7 października – podwójny pokaz Sygnały i szum Ewy Kuleszy i Diany Fiedler, artystek związanych z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu.
Jelenia Góra
Władysław Hasior. Stwarzanie świata
2 września – 29 października
Intencją, jaka przyświeca wystawie Władysław Hasior. Stwarzanie świata jest stworzenie pełnowymiarowego obrazu Hasiora jako twórcy wszechstronnego – komponującego asamblaże, nietuzinkowe fotografie i fotograficzne notatniki, czerpiącego z marginesów i szczątków kultury oficjalnej. Wystawa, którą otworzono 2 września powstała we współpracy z Muzeum Tatrzańskim, a kuratoruje całość Joanna Mielech.
Kalisz
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
Joanna Rajkowska. Rhizopolis
8 września – 22 listopada
Rhizopolis to kolejna po pokazie w stołecznej Zachęcie ekspozycja projektu Joanny Rajkowskiej o mieście korzeni, do którego schodzi człowiek, szukając ostatniej szansy na przetrwanie. Jak uprzedza kuratorka kaliskiego Rhizopolis, Anna Mituś, nie mamy do czynienia z przeniesieniem instalacji z Zachęty, ale „transferem idei w nowe miejsce”. Pracom Rajkowskiej towarzyszyć będzie także zapis performensu Andrewa Dixona, partnera artystki.
Kraków
Łempicka
9 września 2022 – 13 marca 2023
Tamary Łempickiej – jednej z najpopularniejszych artystek wszechczasów – nie trzeba nikomu przedstawiać. A to oznacza, że wystawa Łempicka, która otworzy się już 9 września, ma sporą szansę stać się muzealnym blockbusterem. Przekrojowy pokaz prac przygotowany przez Światosława Lenartowicza ukazuje konsekwencję w budowaniu własnego języka artystycznego przez artystkę, która wyznaczała ramy tego, co tak naprawdę oznacza być glamour.
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Imaginarium natury. Seitei Watanabe z kolekcji Muzeum Manggha
9 października 2022 – 26 lutego 2023
Kimono. Nieprzebrane inspiracje
20 listopada 2022 – 10 kwietnia 2023
W ramach eksplorowania bogatej kolekcji Muzeum Manggha na początku października zostanie otwarta pierwsza w Polsce wystawa dzieł Seiteia Watanabe, którego związki z XIX-wieczną Europą wywarły trwały wpływ na japońską sztukę tamtego okresu. Zgromadzone w Muzeum dzieła pochodzą z kolekcji Raymonda Milewskiego – botanika i kolekcjonera polskiego pochodzenia, zafascynowanego malarstwem w stylu japońskim (nihonga). W listopadzie za sprawą kuratorki Joanny Haby podjęty zostanie również temat kimona jako fundamentalnego akcesorium kojarzonego z kulturą Japonii: znaczeń, jakie nosiło ze sobą poprzez wieki i oddziaływania na modę świata zachodniego.
Legnica
Julia Świtaj. Czupiradło
18 sierpnia – 25 września
Basia Bańda. Mam dobre przeczucia
2 września – 9 października
Oprócz trwającej od połowy sierpnia w galerii Ring wystawy Czupiradło Julii Świtaj, legnicka Galeria Sztuki prezentuje pokaz prac Basi Bańdy, wśród których znajdziemy m.in. cykl Na obniżenie ciśnienia – abstrakcyjne akwarele o charakterze nonszalanckiego zen.
Lublin
Open Group
od września
Old New Gaze
od września
Ukraine and its fantastic beings
od listopada
Jesień w lubelskim Labiryncie rozpocznie się wystawami ukraińskich twórców i twórczyń – od pokazu podsumowującego dziesięciolecie istnienia Open Group poprzez wystawę Old New Gaze, która będzie skupiona na dekolonialnym namyśle nad konsekwencjami rosyjskiej grabieży i zniszczeń ukraińskiego dziedzictwa kulturowego. W listopadzie zespół kuratorski w składzie Halyna Hleba, Kateryna Iakovlenko i Lesia Kulchinska przygotują wystawę, której roboczy tytuł obiecuje sporo – Ukraine and its fantastic beings.
Łódź
Centralne Muzeum Włókiennictwa
W kratkę – wystawa rodzinna w willi letniskowej
10 września 2022 – 5 maja 2024
17. Edycja Międzynarodowego Triennale Tkaniny
8 października 2022 – 15 kwietnia 2023
Już 10 września w CMWŁ zostanie otwarta wystawa W kratkę, która jest kuratorowana przez Magdalenę Kreis. Ekspozycja zainspirowana robotniczą, kraciastą chustą pozostanie z nami aż do maja 2024 roku, prezentując prace Iwony Chmielewskiej, Moniki Drożyńskiej, Pani Jurek, Magdaleny Karpińskiej i Kosmos Project. Natomiast w październiku zainaugurowane zostanie 17. Triennale Tkaniny, którego hasłem przewodnim jest w tym roku Stan Splątany. Wśród zgłoszeń z całego świata, na wystawie znajdzie się 57 realizacji, w tym z Polski m.in. Małgorzaty Markiewicz, Liliany Zeic, Moniki Drożyńskiej, Pameli Bożek i Pawła Błęckiego.
Siedem etapów życia kobiety – malarstwo polskich artystek (Galeria Willa)
23 września – 13 listopada
Kamil Kukla. DOOM AND GLOOM
25 listopada 2022 – 22 stycznia 2023
Siedem etapów życia kobiety, które otworzy się 23 września w łódzkiej Galerii Willa to zestawienie siedmiu indywidualności twórczych – Martyny Czech, Karoliny Jabłońskiej, Katarzyny Karpowicz, Agaty Kus, Doroty Kuźnik, Magdaleny Moskwy i Agaty Słowak – współczesnych polskich malarek, które chętnie podejmują temat kobiecego ciała i jego relacji ze światem zewnętrznym. Główną inspiracją dla projektu jest tradycja malarstwa europejskiego, w ramach którego przedstawienia wanitatywne częstokroć przybierały postać kobiecą, skutecznie przestrzegając przed niefrasobliwym życiem doczesnym. Natomiast pod koniec listopada MGS prezentować będzie indywidualną wystawę Kamila Kukli.
Anton Vidokle, Veronika Hapchenko, Fedir Tetyanych. Obywatele kosmosu (ms1)
7 października 2022 – luty 2023
Nikita Kadan. I ogień, i popiół (ms1)
7 października 2022 – luty 2023
Aubrey Williams / Erna Rosenstein (ms2)
28 października 2022 – marzec 2023
Krzysztof Pruszkowski. Katastrofy. Warszawa – Berlin – Paris (ms1)
21 października 2022 – 15 stycznia 2023
Ruchy tektoniczne (ms1)
18 listopada 2022 – marzec 2023
W październiku łódzkie Muzeum Sztuki w ramach solidarności z Ukrainą będzie miało przyjemność otworzyć dwie wystawy w ms1, budynku przy ul. Więckowskiego. Nikita Kadan, artysta od lat eksplorujący awangardę jako pożywkę dla współczesności, w ramach pokazu I ogień, i popiół wejdzie w przestrzeń legendarnej Sali Neoplastycznej. Towarzyszący wystawie Obywatele kosmosu zahaczą natomiast o kosmizm – prąd filozoficzny z przełomu XIX i XX wieku, który w powszechnej recepcji kojarzony jest wyłącznie z Rosją. O ewolucji, zniuansowaniu i umiędzynarodowieniu tej idei opowiedzą prace m.in. legendarnego założyciela e-fluxu Antona Vidokle i młodej artystki Veroniki Hapchenko. Końcem października w ms2 otworzy się również wystawa nawiązująca do ruchu dekolonializacji tradycji surrealistycznej, którą kuratoruje Jakub Gawkowski. Opierać będzie się na dialogu twórczości Erny Rosenstein i gujańskiego artysty Aubrey’a Williamsa. Od 21 października otwarta będzie wystawa Krzysztof Pruszkowski. Katastrofy. Warszawa – Berlin – Paris, kuratorowana przez Andrzeja Biernackiego. Natomiast na listopad planowana jest wystawa Ruchy tektoniczne, w której nasz redaktor naczelny, Jakub Banasiak przybliży skomplikowaną relację pomiędzy okresem transformacji ustrojowej, społeczeństwem i ówczesną sztuką polską.
Opole
Krzysztof Mętel. Każdy kończy, kiedy mu się podoba
2 września – 9 października
Barbora Zentková, Julia Gryboś
28 października – 20 listopada
Andrzej Tobis, Ruch Polski wokół słońca (w ramach Opolskiego Festiwalu Fotografii 2022)
2 grudnia 2022 – 29 stycznia 2023
Oprócz otwartej 2 września wystawy Krzysztofa Mętela, który w Każdy kończy, kiedy mu się podoba eksploruje temat współzawodnictwa i arbitralności w sztuce, opolskie GSW planuje na samą końcówkę października pokazy prac Barbory Zentkovej i Julii Gryboś. A już w grudniu Ruchem Polski wokół słońca będzie zajmował się Andrzej Tobis, prezentując Polskę AD2022 w ramach tegorocznego Opolskiego Festiwalu Fotografii.
Orońsko
Anish Kapoor
1 października 2022 – 12 lutego 2023
Po monograficznych wystawach Henry’ego Moore’a i Tony’ego Cragga Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko stawia na innego, równie ważnego dla współczesnego horyzontu rzeźby artysty – Anisha Kapoora. Dla polskiej publiczności będzie to pierwsza okazja na skonfrontowanie się z dorobkiem tego twórcy, wpisującego się w nurt New British Sculpture, który na wystawę w Orońsku zaproponował przegląd swoich realizacji z lat 1997-2018. Pokaz, skoncentrowany na przemianach w myśleniu Kapoora o rzeźbie kuratoruje Dorota Monkiewicz.
Poznań
Tryumf koloru. Arcydzieła grafiki francuskiej z przełomu XIX i XX wieku z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie
10 września – 11 grudnia
Do grudnia na publiczność CK Zamku czeka wystawa Tryumf Koloru, w której zgromadzono ponad setkę grafik twórców przełomu XIX i XX wieku, związanych z Francją. Klasyczni artyści fin de siècle’u i impresjonizmu, tacy jak Henri de Tolouse-Lautrec, Alfons Mucha, Auguste Renoir zostaną zestawieni z twórcami nieco późniejszymi, takimi jak postimpresjoniści Pierre Bonnard czy Édouard Vuillard.
Julian Boss-Gosławski. Cały ten złom
19 sierpnia – 7 października
Wystawę Cały ten złom w Galerii Piekary, prezentującą dorobek twórczy rzeźbiarza Juliana Bossa-Gosławskiego otwarto już w sierpniu. Do października na publiczność czekają prace powszechnie znane, które zestawione zostały z mniej znanymi realizacjami z prywatnych kolekcji, ukazując różnorodną skalę jego dzieł i oblicza spawanej stali – ulubionego tworzywa Bossa-Gosławskiego.
Radom
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia
Ewa Banaszczyk
30 września – 30 października
Longin Pinkowski
7 października – 6 listopada
Sebastian Krok
14 października – 26 listopada
Na jesień MCSW Elektrownia zaplanowała trzy wystawy indywidualne osób pochodzących z różnych pokoleń malarskich: nestora Longina Pinkowskiego oraz młodszych Ewy Banaszczyk i Sebastiana Kroka.
Rybnik
19. Edycja Rybnik Foto Festiwal
9–11 września
Rybnik Foto Festiwal jest organizowany od 2004 roku. Jak piszą jego organizatorzy, 19. edycji przyświeca hasło „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. W obliczu wojny w Ukrainie i kryzysu podjęli decyzję o niezbędnych zmianach, które przyniosły także reprezentację fotografów i fotografek zza wschodniej granicy – Kateriny Kouzmitchevy, Pashy Kritchko i Oleny Morozovej. W tej wrześniowy weekend (9–11 września) oprócz 6 wystaw, 5 pokazów autorskich i 11 pokazów slideshow w ramach RFF zorganizowane zostaną wykłady, Galeria Otwarta w formie „fotograficznego hyde parku” oraz spotkania autorskie z m.in. Pawłem Bownikiem i Bartkiem Warzechą, otwarte dla pasjonatów i pasjonatek fotografii.
Słupsk
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
10. Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko″
6 października – 31 grudnia
Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko” reklamuje się tym, że kiedyś laureatami i uczestnikami były takie osoby jak Wilhelm Sasnal, Dorota Nieznalska, Paulina Ołowska czy Martyna Czech. Natomiast w 10. już edycji słupskiego biennale, która otworzy się 6 października, zobaczymy prace m.in. Justyny Smoleń, Daniela Kotowskiego, Piotra Urbańca, Katarzyny Wyszkowskiej czy Horacego Muszyńskiego. Wystawie towarzyszyć będą panele dyskusyjne i spotkania, uzupełniając program biennale o komponent teoretyczno-społeczny.
Sopot
Państwowa Galeria Sztuki Współczesnej
20 lat konkursu Artystyczna Podróż Hestii
28 września 2022 – 8 stycznia 2023
Jacek Staniszewski
14 października 2022 – 8 stycznia 2023
Teresa Pągowska
21 października 2022 – 8 stycznia 2023
Po dwudziestu latach obecności konkursu Artystyczna Podróż Hestii przyszedł czas na podsumowanie w formie wystawy, której kuratorują Eulalia Domanowska i Magdalena Kąkolewska. W październiku sopocka galeria planuje dwie indywidualne wystawy – Jacka Staniszewskiego i klasyczki współczesności Teresy Pągowskiej.
Szczecin
Natalia Romik. Kryjówki. Architektura przetrwania
4 sierpnia – 6 listopada
Nguyễn Quốc Thành. Śpijmy, potem zobaczymy
27 sierpnia – 20 listopada
Agata Nowosielska. Opera bizarna
24 listopada 2022 – 5 lutego 2023
Ergonomia zagłady
17 listopada 2022 – 29 stycznia 2023
Trwająca już od sierpnia wystawa Natalii Romik i jej zespołu badawczo-konserwatorskiego Architektura przetrwania, która przyjechała do TRAFO ze stołecznej Zachęty potrwa do listopada. Wówczas poruszone na niej wątki na niej znajdą kontynuację w Ergonomii zagłady – zbiorowym pokazie sfokusowanym na temacie zagłady istot ludzkich i nieludzkich – zorganizowanym wraz ze studentkami i studentami Katedry Filmu i Zakładu Projektowania Produktu Akademii Sztuki w Szczecinie. Do listopada potrwa również rezydencyjna wystawa Śpijmy, potem zobaczymy Nguyễn Quốc Thànha w szczecińskiej instytucji we współpracy z sopockim Art Inkubatorze Goyki 3. TRAFO przygotowało również solową wystawę Agaty Nowosielskiej, kuratorowaną przez Stanisława Rukszę, poświęconą połączeniu minimalizmu z groteską.
Tarnów
Kamil Kukla. Utropa
17 września – 10 października
Bartek Buczek, Dominik Ritszel. Koks story
17 września – 10 października
Jesienią w BWA Tarnów na publiczność czekaja dwie wystawy – Utropa Kamila Kukli, którą kuratoruje Stach Ruksza oraz Koks story Bartka Buczka i Dominika Ritszela, przygotowany przez Dominikę Kowynię. W Utropie, prezentującej obrazy powstałe w przeciągu dwóch ostatnich lat, Kukla przywołuje słowo, od którego pochodzi współczesne „utrapienie”. W obliczu katastrofy klimatycznej i wszędobylskiego kryzysu artysta zadaje sobie również pytanie o rolę malarstwa wobec apokaliptycznych wydarzeń. Otwarty równolegle Koks story to natomiast opowieść o rywalizacji i man cave – stereotypowych przestrzeniach tworzonych przez mężczyzn dla nich samych: piwnicach, szopach i garażach.
Toruń
PERSONA’2022: Pekka Loiri, Kari Piippo
9 września – 16 października
In memoriam: Tapani Aartomaa (1935–2009)
9 września – 16 października
Agata Skupniewicz: „LABORATORIUM. RE: al_l_ity ~ liquid borders”
9 września – 16 października
Izabella Gustowska
od listopada
Już w ten piątek, 9 września otwierają się trzy jesienne wystawy w Wozowni – rozpięte pomiędzy archiwami plaż Majorki i współczesną scena plakatu z Finlandii. Indywidualny pokaz prac Agaty Skupniewicz jest efektem pobytu artystki na Majorce i eksploracji lokalnego Archiwum Planas, w którym zgromadzono dokumentację przemian wyspy w obliczu początków boomu turystycznego. Oprócz wyobrażeń na temat miejsca jako produktu turystycznego, tytułowe płynne granice dotyczą także związków turystyki, kolonizacji i mobilności w środpandemicznej aurze. Równolegle zaprezentowane zostaną najistotniejsze postaci fińskiego projektowania graficznego – Pekka Loiri, Kari Piippo i Tapani Aartomaa. Natomiast na listopad planowana jest wystawa Izabelli Gustowskiej.
Warszawa
Zhanna Kadyrova, Lada Nakonechna. Tradycyjne powtórzenia (w ramach Druh Druha)
3–23 września
Karol Radziszewski. Mity (w ramach WGW)
29 września – 26 listopada
Do 23 września w BWA Warszawa będzie otwarta wystawa Tradycyjne powtórzenia Zhanny Kadyrovej (której prace były obecne w Pawilonie Ukraińskim podczas 55. i 56. Biennale Sztuki w Wenecji) i Lady Nakonechnej. Na Warsaw Gallery Weekend galeria stawia na indywidualny pokaz Karola Radziszewskiego. Twórca queerowego Pocztu eksploruje tym razem uniwersum, które powołał do życia kompozytor Karol Szymanowski.
Oleg Holosiy. Holosiy w Warszawie (w ramach Druh Druha)
3–24 września
Krzysztof Grzybacz (w ramach WGW)
28 września – 2 października
Louisa Gagliardi. Reasonable Doubt (w ramach WGW)
29 września – 29 października
Katarzyna Przezwańska
12 listopada – 17 grudnia
Do 24 września w galerii Dawid Radziszewski będzie można obejrzeć indywidualną wystawę Olega Holosiyego, jednego z kluczowych ukraińskich artystów Nowej Fali, który trwale wpisał się w historię najnowszej sztuki tego kraju. A już we wrześniu w ramach Warsaw Gallery Weekend otworzą się dwa pokazy, nad którymi sprawuje pieczę Dawid Radziszewski – Krzysztofa Grzybacza w praskim Clay.Warsaw i Louisy Gagliardi w galerii przy ul. Kolejowej. W połowie listopada planowana jest wystawa Katarzyny Przezwańskiej – artystki, której diorama Wczesna polskość była niekwestionowanym hitem WGW z 2017 roku.
Stanisław Dróżdż, Grupa Twożywo. Ja, czyli Ty, czyli Ja (w ramach WGW)
29 września – 2 października
W galerii Esta Stach Szabłowski i Jacek Stapowicz na WGW przygotowali pokaz, w którym w dialog wchodzą ze sobą prace Stanisława Dróżdża i legendarnej grupy Twożywo – które łączy przede wszystkim umiłowanie paradoksu gnieżdżącego się w słowach.
Dominika Olszowy. Mózg ofiary erupcji Wezuwiusza zamienił się w szkło
23 września – 5 listopada
Mirosław Bałka, Koji Kamoji. Zgnioty
listopad 2022 – styczeń 2023
Sezon jesienny w galerii Foksal otwiera indywidualna wystawa Dominiki Olszowy. Tym razem artystka stawia na niecodzienny w jej praktyce artystycznej materiał, jakim jest szkło. Wedle doniesień z wykopalisk na terenie Pompejów, mózg jednej z ofiar katastrofy erupcji Wezuwiusza dotrwał do czasów dzisiejszych jako tkanka, która w tajemniczy sposób zamieniła się w szklaną bryłę. Natomiast w listopadzie będziemy mogli obejrzeć wystawę Zgnioty Mirosława Bałki i Kojiego Kamojiego.
Fundacja Archeologia Fotografii
Maria Chrząszczowa
od 13 października
W połowie października otworzona zostanie indywidualna wystawa Marii Chrząszczowej, jednej z najwybitniejszych dokumentalistek powojennej Warszawy, której archiwami opiekuje się Fundacja. Tej jesieni FAF zainauguruje również działalność otwartego Fotograficznego Klubu Dyskusyjnego.
Anna Ciba. Kiedy patrzysz w moje oczy to widzisz co?
21 września – 7 grudnia
Wystawa kuratorowana przez Zuzannę Wilską w Fundacji Arton jest pierwszym od końca lat 80. pokazem prac Anny Ciby – artystki, o której zapomniano na blisko 40 lat. Kuratorka przywołuje nietuzinkową postać Ciby i stawia pytanie o możliwość kompletowania archiwum, które nie tyle uległo rozproszeniu, co we większości nigdy nie powstało.
Karol Palczak. Śreżoga (w ramach WGW)
29 września – 19 listopada
Z okazji Warsaw Gallery Weekend FGF stawia na wystawę o tytule nie do wymówienia przez zagranicznych gości. Czym tak naprawdę jest śreżoga już mało kto pamięta, jednak dla Karola Palczaka, laureata 44. Biennale Sztuki Bielska Jesień jest punktem wyjścia do historii o malowniczych zjawiskach atmosferycznych, pojawiających się raz latem, raz zimą.
Teresa Tyszkiewicz. ASERET (w ramach WGW)
29 września – 3 grudnia
Tytułowy ASERET to po prostu anagram imienia Teresy Tyszkiewicz, która w latach 80. ubiegłego wieku w ten sposób sygnowała serie wielkoformatowych realizacji. Te staną się podstawą dla wystawy, którą na Warsaw Gallery Weekend przygotowała Fundacja Profile, przypominając nietuzinkową twórczość Tyszkiewicz – artystki, która obrazy nie tylko malowała, ale również wyrąbywała siekierą i spawała.
Krzysztof Gil. Dziwne owoce rajskich drzew (w ramach WGW)
29 września – 12 listopada
Norbert Delman. Hostile conditions (w ramach WGW, wraz z galerią Propaganda)
29 września – 3 października
Aleksandra Liput, Antonina Nowacka, Nina Paszkowski. Forest desires
19 listopada – 31 grudnia
Jedną z wystaw, jaką na Warsaw Gallery Weekend skonstruowała HOS Gallery jest Dziwne owoce rajskich drzew Krzysztofa Gila. Pokaz prac nawiązywać będzie do tematu systemowego rasizmu i stereotypowych znaczeń nie-białej skóry. Ze współpracy z galerią Propaganda wyniknie również indywidualna wystawa Norberta Delmana, którą będziemy mogli zobaczyć w przestrzeni mokotowskiego Kina Iluzjon. Natomiast w listopadzie w ramach Forest desires rzeźby Aleksandry Liput i obrazy Niny Paszkowski pojawią się w kontekście dźwiękowych instalacji Antoniny Nowackiej, której fenomenalny nocny performace mogliśmy niedawno podziwiać w ramach Midnight Show na Festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu.
Anna Zagrodzka. Alternaria Alternata (w ramach WGW)
29 września – 20 listopada
Rzadko w polskim świecie sztuki możemy natknąć się na osobę, o której twórczości pisze badaczka Ewa Domańska. Anna Zagrodzka jest właśnie tą jedną z nielicznych osób, a jej wystawa Alternaria Alternata, która otworzy się w ramach Warsaw Gallery Weeken, oparta będzie na dokumentacji działań splotu pomiędzy ludzkim i nie-ludzkim w kontekście obozów zagłady.
Dorota Buczkowska, Karolina Grzywnowicz. Uziemienie (w ramach WGW)
29 września – 22 października
Tytułowe uziemienie wskazuje na wspólny nomen omen grunt porozumienia pomiędzy Dorotą Buczkowską i Karoliną Grzywnowicz – artystek, których dotąd nie widzieliśmy razem na jednej wystawie. Pokaz przygotowany przez Jednostkę w ramach Warsaw Gallery Weekend opiera się na dialogu pomiędzy odmiennymi językami twórczymi, połączonymi wspólną strategią, w której natura jest istotnym podmiotem.
Już w ten poniedziałek (5 września) Kwiaciarnia Grafiki wraz z plenerową galerią TOR na stołecznym torze kolarskim Orzeł – Nowe Dynasy wychodzi z inicjatywą akcji 50-lat Nowe Dynasy. Życzenia od Wilhelma Sasnala, które artysta dedykuje torowi Orzeł w formie grafiki można nadrukować na własnym tiszercie. Więcej o akcji.
Dasha Brian, Maria Kruk, Daria Karnauhova, Olena Shtepura, Maria Kulikowska, Olga Lisowska, Tasha Katsuba, Nastia Rydlewska, Lilya Nebera. Revolution (w ramach Druh Druha)
3–8 września
Jiři David. Przerzuty (w ramach WGW)
29 września – 15 listopada
Aby zobaczyć zbiorową wystawę Revolution (w ramach Druh Druha) w Le Guern macie jeszcze tylko kilka dni – zamyka się już w czwartek, 8 września. Natomiast już z okazji Warsaw Gallery Weekend przygotowano indywidualny pokaz Jiříego Davida, jednego z prekursorów czechosłowackiego postkonceptualizmu.
Masz tu być! (w ramach WGW)
29 września – 2 grudnia
Sowy nie są tym, czym się wydają. Femmage dla Marii (w ramach WGW)
29 września – 2 października
Julia Woronowicz
od 16 grudnia
Feministyczna galeria lokal_30 z okazji Warsaw Gallery Weekend przygotowuje aż dwa pokazy. Masz tu być! w galerii przy ul. Wilczej to opowieść snuta przez Elkę Krajewską o relacji z matką, KrajM. Gościnnie pojawią się m.in. Kateryna Lisovenko, Olga Micińska, Roy Lichtenstein, Paweł Żukowski, Jeff Koons, Pablo Picasso, Ewa Zarzycka i Agata Bogacka. Natomiast Sowy nie są tym, czym się wydają, pomyślane zostało jako Femmage dla Marii Anto. Oprócz niezwykłej surrealistki i jej córki, Zuzanny Janin, w wystawie zorganizowanej w pracowni Jana Możdżyńskiego pojawią się także Chloe Piene i Wiktoria Walendzik. Natomiast w połowie grudnia zobaczymy indywidualną wystawę Julii Woronowicz, laureatki (najprawdopodobniej) ostatniej edycji Artystycznej Podróży Hestii.
Zuza Piekoszewska, Magda Starska, Natalia Karczewska, Przemysław Piniak, Paweł Marcinek, Lukas Hoffmann, Grzegorz Bożek. Najlepsze lata naszego życia (w ramach WGW)
29 września – 8 października
Poznańska galeria Łęctwo na Warsaw Gallery Weekend stawia na gorzką ironię zawartą w tytułowych najlepszych latach naszego życia. Obok prac Magdaleny Starskiej, zobaczymy także realizacje m.in. Zuzy Piekoszewskiej i Przemysława Piniaka.
Róża Litwa i Martyna Pinkowska (w ramach Hotel Warszawa Art Fair)
9–10 września
Cyryl Polaczek. Łezki (w ramach WGW)
29 września – 26 listopada
Koji Kamoji, Jacek Sempoliński
od grudnia
W ten weekend Monopol przygotował wystawę Róży Litwy i Martyny Pinkowskiej, która towarzyszyć będzie Hotel Warszawa Art Fair – nowej inicjatywie targowej na mapie Polski. Dziwny jest ten świat – podsumowuje swoje doświadczenia Cyryl Polaczek, jednak nie chodzi mu o targi, ale o ogólną kondycję świata, której przygląda się w swoim malarstwie. A to właśnie staje się kanwą dla pokazu Łezki, który jest tegoroczną propozycją galerii w ramach Warsaw Gallery Weekend. Natomiast już w grudniu otworzy się wystawa Kojiego Kamojiego i Jacka Sempolińskiego.
Agnieszka Rayss. Fantomy
9 września – 30 października
W Muzeum Etnograficznym Agnieszka Rayss, jedna ze współzałożycielek Sputnik Photos, kieruje swoją uwagę w stronę roli i wagi muzeum jako miejsca, które wytwarza znaczenia. Wraz z prezentacją ponad 60 fotografii, które Rayss wykonała w różnych instytucjach, postawione zostaną pytania o wewnętrzne, muzealne polityki wykraczające poza zwyczajowe przechowywanie, badanie i eksponowanie obiektów z kolekcji. Wystawa, którą kuratoruje Karolina Puchała-Rojek zostanie otwarta już 9 września.
Walka o ulice. Warszawa w Budowie 14
21 października 2022 – 15 stycznia 2023
Tegoroczna edycja Warszawy w Budowie, kuratorowana przez Tomasza Fudalę i Jana Mencwela poświęcona będzie różnorako rozumianej „walce o ulice”. Pytanie o to, czym są (a czym mogłyby być) ulice w dobie powszechnej samochodozy i bezwzględnemu podporządkowaniu miejskiej tkanki dwuśladom to tylko jedna z kwestii. Wystawa poruszy również temat patronów ulic i związanych z nimi walk światopoglądowych oraz figurą samochodu jako składnika tożsamości współczesnego człowieka. Tytułowa walka będzie opowiadana nie tylko z pozycji dominacji przez ruch kołowy, ale (przede wszystkim) możliwych transformacji wspólnej przestrzeni w stronę mniej zakorkowanej i zatomizowanej przyszłości.
Do użytku zewnętrznego. Grafika w przemyśle farmaceutycznym 1960–1980
8 września – 18 grudnia
Nie miałyśmy szczęśliwej gwiazdy, zapaliłyśmy własną. Herstorie warszawskie
15 września 2022 – 29 stycznia 2023
Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.
20 października 2022 – 19 lutego 2023
Na tegoroczną jesień Muzeum Warszawy oferuje publiczności trzy wystawy, w których sztuka pełni rolę medium zdolnego wywoływać lawinę wspomnień, w tym przede wszystkim – warszawskich. Do użytku zewnętrznego – wystawa w Muzeum Farmacji – która koncentruje się na roli grafiki w przemyśle farmaceutycznym doby PRL-u najprawdopodobniej będzie gratką dla wszystkich ducholożek i duchologów, pamiętających apteki i przychodnie jeszcze sprzed doby modernizacji. Planowana na październik w siedzibie głównej Muzeum Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90. to również wystawa, która ma szansę przyciągnąć fanów i fanki Olgi Drendy, skłonnych szukać w wyeksponowanych zdjęciach powidoku własnych, najntisowych doświadczeń i gadżetów. Natomiast Nie miałyśmy szczęśliwej gwiazdy, zapaliłyśmy własną. Herstorie warszawskie, która powstały pod opieką Luizy Nader, Mariki Kuźmicz i Zofii Rojek, przypominają postaci kobiet, które zmieniły życie Warszawy. Skala ich oddziaływania jest różnoraka – od legendarnej modelki z warszawskiego ASP, aż po społeczniczkę Stefanię Wilczyńską, współpracującą z Januszem Korczakiem. Wystawa została przygotowana przez studentki Zarządzania Kulturą Wizualną na stołecznym ASP.
Roman Khimei & Yarema Malashchuk, Alina Kleytman, Lyudska Podoba, Tobias Zielony. To Whom It May Concern (w ramach Druh Druha)
3–24 września
Jan Eustachy Wolski. Daleka tęcza (w ramach WGW)
29 września – 5 listopada
Peter Wächtler. Bez tytułu (Wampir) (w ramach WGW)
29 września – 5 listopada
Do 24 września w Piktogramie będzie można zobaczyć wystawę To Whom It May Concern, zorganizowaną w ramach Druh Druha – której ramy wyznacza młodość, queerowość i poczucie wspólnoty. Natomiast z okazji Warsaw Gallery Weekend galeria przygotowała pokaz dwóch artystów – Jana Eustachego Wolskiego i Petera Wächtlera.
Ogród rzeźby
do 29 października
Emilia Kina. Le soir qui tombe (w ramach WGW)
od 29 września
Karolina Jabłońska
od 19 listopada
Jeszcze tylko do 29 października w stołecznym Rastrze będzie można odwiedzić ogólnodostępny Ogród rzeźby, w którym znajdują się realizacje Michała Budnego, Olafa Brzeskiego, Dominiki Olszowy i Yuriya Bileya. Na Warsaw Gallery Weekend przygotowano indywidualną wystawę Emilii Kiny Le soir qui tombe, a w listopadzie pojawi się nowy pokaz prac Karoliny Jabłońskiej.
Najwyższa forma sztuki
9 września – 29 października
Anna Rutkowska
9 listopada 2022 – 14 stycznia 2023
Tytuł wystawy przygotowanej przez Adama Pańczuka, która otworzy się 9 września w Galerii Promocyjnej to odwołanie do słów Alaksandra Łukaszenki: „Przeniknięcie do dusz i umysłów jest stawiającą największe wyzwania formą sztuki”. Troje artystów z Białorusi – Hleb Burnashev, Ihar Hancharuk i Ala Savashevich – subwersywnie przechwytuje te słowa na rzecz pokazu, w którym dają wyraz osobistego zaangażowania w sprawę swojego kraju i sprzeciwu wobec propagandy reżimu. Natomiast z początkiem listopada w Galerii Promocyjnej planowana jest indywidualna wystawa Anny Rutkowskiej w ramach Nagrody Entry.
Tomasz Kręcicki. Giallo (w ramach WGW)
29 września – 12 listopada 2022
Gizela Mickiewicz
19 listopada 2022 – 7 stycznia 2023
W Giallo Tomasza Kręcickiego – wystawie zorganizowanej w ramach Warsaw Gallery Weekend – codzienne przedmioty nie są tym, czym się wydają. Przeskalowane, wyrwane z kontekstu zwyczajności i skadrowane z filmowym zacięciem obrazy to jesienna propozycja galerii Stereo. Jak zapowiadają galeryjne plany, w połowie listopada otwarta zostanie indywidualna wystawa Gizeli Mickiewicz.
Krystyna Piotrowska. STUDIUM
12 września – 23 października
Rozpoczynająca się 12 września wystawa, która prezentuje twórczość Krystyny Piotrowskiej, jest pokazem z cyklu STUDIUM, który eksploruje archiwa galerii Studio i jej bogatą historię. Postać Piotrowskiej – zarówno artystki, jak i organizatorki wystaw – zostaje przywołana przez Dorotę Jarecką w kontekście nie tylko historii galerii, ale indywidualnej ścieżki twórczej, w której dużą wagę odgrywa pojęcie tożsamości i pamięci.
Elena Subach, Viacheslav Poliakov. 2022 (w ramach Druh Druha)
2–17 września
Kasper Lecnim, Irmina Rusicka. Pojutrze będzie po wszystkim (w ramach WGW)
29 września – 29 października
Siódme niebo. 20-lecie Galerii Szarej
od listopada
Wrzesień w Galerii Szarej został zainaugurowany przez wystawę 2022 Eleny Subach i Viacheslava Poliakova, zorganizowanej w ramach Druh Druha. Na Warsaw Gallery Weekend Szara przygotowała pokaz prac Kaspra Lecnima i Irminy Rusickiej, którzy w rozmaitych kontekstach przypominają, że Pojutrze będzie po wszystkim. I nie mają wyłącznie na myśli samego WGW, bowiem ich wspólna wystawa potrwa niemal do końca października. Natomiast w listopadzie czeka nas podsumowanie 20 lat istnienia galerii, która przebyła długą drogę od Cieszyna, poprzez Katowice aż po Warszawę.
Estetyka dostępności
8 listopada – 2 grudnia
Planowana przez Galerię XX1 na listopad Estetyka dostępności jest wystawą, w której niewyrażoną wprost, ale wyraźnie obecną postacią jest profesor Witosław Czerwonka, pedagog Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Prezentowana twórczość jego wychowanków – Marka Rogulskiego i Mateusza Pęka – oraz Pauliny Grosz mówi o ciągłości myślenia procesualno-ideowego. Zdaniem uczestników wydaje się ono być niezbędne w przemyśleniu sposobów działania dzieła sztuki i jego dostępności wobec wydarzeń ostatnich kilku lat.
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Mariola Przyjemska. Konsumpcja, konstrukcja i melancholia
15 września 2022 – 8 stycznia 2023
Ostatnia z programu Hanny Wróblewskiej wystawa w stołecznej Zachęcie jest zarazem pierwszą, tak obszerną prezentacją prac Marioli Przyjemskiej. Jak piszą kuratorki wystawy, Ewa Majewska i Ewa Opałka, choć artystka pojawiała się na wystawach zbiorowych, ale zawsze w cieniu mężczyzn-klasyków sztuki krytycznej. Charakterystyczne dla Przyjemskiej igranie ze światem neoliberalnej rozkoszy staje się podstawą dla innego spojrzenia na potencjał drzemiący w jej pracach. Konsumpcja, konstrukcja i melancholia będzie prezentować różnorodne realizacje artystki, które powstały na przestrzeni ostatnich 40 lat.
Wrocław
Beata Rojek, Sonia Sobiech. Wczorajsze sny tkają ruiny jutrzejszych świątyń
16 września – 19 listopada
Przygotowana przez Zofię Reznik wystawa Wczorajsze sny tkają ruiny jutrzejszych świątyń w 66P to silny, feministyczny głos w sprawie polityki reprodukcyjnej w Polsce. Wraz z Beatą Rojek i Sonią Sobiech wystawa odczarowuje wpisaną w patriarchat stygmatyzację aborcji. Uwaga przekierowana zostaje na pilną potrzebę dalszego konstruowania sieci wsparcia i wagę upodmiotowienia osób, którym odbierane są podstawowe prawa decydowania o swoim ciele.
Matthew Szösz. Gold Standard (Galeria SiC! BWA Wrocław)
16 września – 26 listopada
Matka Ziemia (galeria Dizajn)
1 października – 27 listopada
Autonomus Zones (BWA Wrocław Główny)
7 października 2022 – 29 stycznia 2023
Kilka lat temu NASA, spoglądając w przestrzeń pomiędzy Jowiszem a Marsem zauważyła asteroidę, która szacunkowo może być warta 10 miliardów dolarów. Przepełnione złotem i platyną ciało niebieskie stało się oczkiem w głowie Amerykańskiej Agencji Kosmicznej, która na 2022 rok zaplanowała misję badawczą w celu pozyskania kruszców z asteroidy. Do tego nowego etapu kosmicznego wyścigu nawiązuje wystawa Gold Standard Matthewa Szösza, która już 16 września zagości w Galerii SiC! BWA Wrocław. Nieco później, w galerii Dizajn kuratorka Joanna Synowiec z ziemskiej i rodzicielskiej perspektywy opowie historię o Matce Ziemi, do której zaprosiła m.in. Cecylię Malik i Joannę Rajkowską. Również w październiku, w głównej siedzibie BWA Wrocław otwarta zostanie wystawa Autonomus Zones, prezentująca historię amerykańskiej Pilchuck Glass School oraz funkcjonującego w jej ramach programu rezydencyjnego The Emerging-Artist-in-Residence.
Katarzyna Bogusz. Nomen omen / Nie mam imienia, by powiedzieć Ci kim jestem
9 września – 1 października
Już 9 września we wrocławskiej galerii Entropia otwarta zostanie wystawa Katarzyny Bogusz, artystki poruszającej się pomiędzy różnorodnymi mediami. We wrześniowej wystawie Bogusz skupia się m.in. na symbolice związanej z imieniem i tożsamości.
Dożynki. Sprawa społeczna
17 września – 13 listopada
Jeżeli wrzesień, to i dożynki – wystawa we wrocławskim Muzeum Etnograficznym będzie eksplorować potencjał symboliczny tej rolniczej tradycji. Kuratorka pokazu, Agnieszka Szepetiuk-Barańska, zamierza ukazać proces transformacji tego święta w obliczu zmian ustrojowych i światopoglądowych, korzystając m.in. z bogatego materiału badawczego z terenów Górnego i Dolnego Śląska.
Jerzy Rosołowicz. Alchemik
17 listopada 2022 – 23 stycznia 2023
Dzięki staraniom Mariki Kuźmicz i OKiS, w Muzeum Współczesnym Wrocław zostanie otwarta monograficzna wystawa Jerzego Rosołowicza – jednego z założycieli Grupy Wrocławskiej i artysty ściśle związanego z powojennymi losami wrocławskiej sztuki. Będzie to pierwsza tak duża ekspozycja Rosołowicza we Wrocławiu, kontekstualizująca dorobek artysty na tle epoki, w której żył i jego znaczenia dla współczesnej sztuki polskiej.
Piotr Skiba. Patrząc w strop, czy ostrze gwiazdy już się wwierca
9 października – 18 grudnia
Collage – klejone światy
16 października 2022 – 15 stycznia 2023
Na potrzeby instalacji Patrząc w strop, czy ostrze gwiazdy już się wwierca Piotr Skiba, któremu bliska jest strategia wykorzystywnia elementów znaleźnych, skonstruuje przestrzeń, w której główną rolę grać będzie uliczna latarnia. Wybór konkretnych lamp do instalacji będzie nieprzypadkowy – wszystkie zostały wyprodukowane w latach 80. ubiegłego wieku przez Zakłady Metalowe Predom-Mesko ze Skarżyska Kamiennego, co posłuży artyście do budowania szerszych metafor kryzysu i „człowieka-ćmy”. Kilka dni później w Pawilonie Czterech Kopuł zostanie otwarta wystawa Collage – klejone światy, kuratorowana przez Annę Chmielarz, która zaprezentuje zbiór prac powstałych na przestrzeni 150 lat, wykorzystujących wieloznaczność pojęcia kolażu. Wśród eksponowanych prac, znajdą się te autorstwa m.in. Kurta Schwittersa, Maxa Ernsta, Mieczysława Bermana, Jadwigi Maziarskiej, Roberta Rauschenberga, Zofii Rydet, Zdzisława Beksińskiego, Jana Dziaczkowskiego czy Grupy Luxus.
6 septembre. Hommage à Christian Boltanski
6 września 2022 – 15 stycznia 2023
Dla Christiana Boltanskiego, jednego z najistotniejszych twórców sztuki konceptualnej, dzień 6 września to dzień urodzin. Tropem tej symbolicznej daty podąża Milada Ślidzińska, która w opozycji do monumentalnych pokazów akcentujących niedawną śmierć artysty, konstruuje w OP_ENHEIM kameralną wystawę połączoną z świętowaniem jego urodzin i trwaniem w ramach tzw. „małej pamięci”.
Zielona Góra
Odnowa. Biennale Zielona Góra 2022
14 października – 13 listopada
Już w połowie października zielonogórskie BWA we współpracy z Instytutem Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego otworzy kolejną edycję lokalnego Biennale. Poprzednia edycja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki, przez co przed zespołem kuratorskim w składzie Marta Gendera, Bartek Lis i Joanna Sokołowska wisi wysoko zawieszona poprzeczka.