Najciekawsze wystawy jesieni 2019
Białystok
Mykola Ridnyi, Wilk w worku
29 sierpnia – 10 października
Vlada Ralko, Widmo wolności. Wersja
29 sierpnia – 10 października
Do zobaczenia po rewolucji! Wystawa na 100-lecie Bauhausu
19 października – 18 grudnia
W nowy sezon białostocki Arsenał wkracza z otwartymi już pod koniec sierpnia wystawami dwojga czołowych artystów ukraińskich, Mykoły Ridyinego i Vlady Ralko, zrealizowanymi w ramach festiwalu Wschód Kultury. Wilk w worku Ridnego krąży wokół znaczników pamięci, zarówno materialnych, jak pomniki, jak i performatywnych – zwyczajów i historii. Na wystawie Vlady Ralko komentarz do ukraińskiej historii i współczesności przybiera z kolei formę niejednoznacznych, ekspresyjnych, wielkoformatowych obrazów wypełnionych hybrydowymi figurami mającymi w sobie coś z ludzi, zwierząt, lalek, manekinów i przedmiotów jednocześnie. W październiku Arsenał zaprezentuje wystawę przygotowaną przy okazji stulecia Bauhausu – rocznicy, która przez cały mijający rok hucznie celebrowana jest w instytucjach za naszą zachodnią granicą, w Polsce przeszła zaś raczej bez echa. Artystyczno-badawczo-kuratorski zespół pracujący nad ekspozycją Do zobaczenia po rewolucji! za cel postawił sobie rozbicie monolitycznej wizji Bauhausu jako jednorodnego stylu i krytyczne odczytanie jego dorobku w kontekście współczesnych praktyk twórczych, edukacyjnych i społecznych.
Białystok INTERPHOTO
26 września – 17 listopada
Podobnie jak Arsenał, sprofilowany na cały środkowoeuropejski region charakter ma też białostocki festiwal fotografii Białystok INTERPHOTO, który rozpocznie się 26 września. Każda z edycji festiwalu krąży wokół motywu granicy, w tym roku rozumiana ona będzie w wymiarze czasowym – hasło przewodnie najnowszej edycji to Od przeszłości do współczesności. Granice czasu. W obszernym programie festiwalu znalazło się aż 30 wystaw, a do tego liczne warsztaty, spotkania i dyskusje.
Bielsko-Biała
Patrycja Dołowy, Widoczki
31 sierpnia – 30 września
Sebastian Krok, Mentalne Pearl Harbour
6 września – 6 października
44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień
od 8 listopada
Gwoździem programu Galerii Bielskiej BWA w tym sezonie będzie rzecz jasna nowa edycja organizowanego przez galerię konkursu malarskiego – Bielskiej Jesieni. Na to jednak przyjdzie nam poczekać do listopada, wcześniej za to możemy przypomnieć sobie twórczość poprzedniego laureata konkursu i zweryfikować po dwóch latach słuszność wyboru jury. Na kuratorowanej przez Stacha Szabłowskiego, otwieranej 6 września wystawie Mentalne Pearl Harbour Sebastian Krok zaprezentuje obrazy afirmujące wizualność świata dresiarza. Do końca września można tez w bielskiej galerii oglądać solową wystawę Patrycji Dołowy Widoczki, włączoną w program Roku Antyfaszystowskiego. Tytułowe widoczki to małe obrazki zakopywane w przestrzeni miast, będące kontrą do monumentalnych pomników i propozycją spojrzenia z innej perspektywy na przestrzeń i pamięć.
Bytom
Miłosz Wnukowski
5 października – 15 listopada
Pępek świata 2
5 października – 15 listopada
Bytomska Kronika w ostatnich latach wyrosła na jedną z czołowych instytucji w kategorii przemyślanych i konsekwentnie realizowanych programów skierowanych do dzieci. Aktualnie trwa jeszcze przygotowana w ramach warsztatów przeprowadzonych przez artystów z bytomską i katowicką młodzieżą wystawa Pępek świata, a na październik planowana jest już jej kontynuacja. Równolegle otworzy się także solowa wystawa związanego z Katowicami malarza Miłosza Wnukowskiego.
Gdańsk
Tylko zepsute zegary pokazują dokładny czas
13 września – 10 listopada
Gdańska Galeria Miejska świętuje w tym roku swoje dziesięciolecie, przy tej okazji pochyli się więc nad związanym z wszelkimi celebracjami rocznic problemem, ulotnym, choć kluczowym nie tylko z perspektywy sztuki – czasem i jego przemijaniem. 13 września w GGM2 otworzy się kuratorowana przez Pawła Sosnowskiego wystawa Tylko zepsute zegary pokazują dokładny czas, przyglądająca się temu jak czas determinuje sztukę.
Narracje 11.
15-16 listopada
W połowie listopada jak co roku zobaczymy też nową edycję organizowanego przez Instytut Kultury Miejskiej we współpracy z GGM festiwalu sztuki publicznej Narracje. Kuratorami jedenastej odsłony zostali Sarmen Beglarian i Sylwia Szymaniak, a lokalizacją festiwalu staną się w tym roku Siedlce, niepozorna dzielnica mieszkalna położona blisko centrum miasta, na którą składa się jednak wiele interesujących warstw historycznych i urbanistycznych.
Trzy lub dwa
13 września – 20 października
13 września gdańska Łaźnia zaprezentuje wystawę trzech artystów związanych ze środowiskiem łódzkiej Galerii Wschodniej: Jerzego Grzegorskiego, Igora Omuleckiego i Arkadiusza Sylwestrowicza. Trzy lub dwa położy nacisk na relacje między dwoma fotografami i malarzem, których twórczość pozostaje formalnie mocno zróżnicowana.
Elvin Flamingo, Implozja
7-27 września
Solową wystawę Elvina Flamingo zaprezentuje 7 września Kolonia Artystów. galeryjnej prezentacji towarzyszyć będzie także projekcja 3D w Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej Politechniki Gdańskiej, z kolei wirtualny obiekt wkrótce zmaterializować ma się na jednym z osiedli we Wrzeszczu. Implozja łączyć będzie wątki intymne, opowieść o przekraczaniu choroby, z charakterystycznym dla artysty relacyjnym bioartem.
Gorzów Wielkopolski
Jakub Gliński, Porwany i zamęczony torturami przez nieznanych
30 sierpnia – 6 października
[+]ERROR[+]
11 października – 17 listopada
Włodzimierz Pawlak
22 listopada 2019 – 5 stycznia 2020
Sezon w Gorzowie Wielkopolskim zamykają i otwierają solowe wystawy dwóch malarzy, reprezentujących jednak dwa zupełnie różne pokolenia i podejścia do malarskiej ekspresji. Do początku października w Miejskim Ośrodku Sztuki oglądać można wystawę Jakuba Glińskiego Porwany i zamęczony torturami przez nieznanych, na której młody artysta pokazuje serię nowych płócien. Pod koniec listopada otworzy się z kolei solowy pokaz weterana nowej ekspresji, związanego niegdyś z Gruppą Włodzimierza Pawlaka. W międzyczasie w MOS zobaczymy także kuratorowaną przez Leszka Golca zbiorową wystawę [+]ERROR[+], poruszającą wątek różnorakich form społecznego i osobistego zniewolenia.
Kalisz
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
Zaburzenia realności
9 września – 19 października
Julita Wójcik, Nieruchomości
30 października – 30 listopada
Kaliska Galeria Sztuki im. Jana Tarasina od kilku lat organizuje coroczny konkurs kuratorski; tym razem jego zwyciężczynią została Agata Chinowska, której wystawę będziemy mogli oglądać od 9 września. Zaburzenia realności z udziałem Kingi Nowak i Anny Panek to poniekąd kontynuacja wystawy Całkiem możliwe z lokalu_30, przy okazji której obie artystki stworzyły wspólną malarsko-rzeźbiarską instalację. W Kaliszu ponownie nawiążą współpracę, analizując przy tym istotę i materię malarstwa abstrakcyjnego oraz języka, jakim się ono posługuje. Pod koniec października solową wystawę zaprezentuje natomiast w Kaliszu Julita Wójcik.
Katowice
Bartek Buczek, Kolarz
14-29 września
Ireneusz Walczak, Narkoza i euforia
3-29 października
Roman Cieślewicz i chantalpetit, Twarzą w twarz
14 listopada – 19 grudnia
Zainspirowany włoskim krytykiem i kuratorem Francesco Bonamim i jego kulinarno-piłkarskimi metaforami dotyczącymi sztuki, Bartek Buczek postanowił sztukę połączyć z innym sportem – swoim ulubionym kolarstwem. Od skupienia na formie kolarskich akcesoriów i ich fetyszyzowania, po potrzebę wystawiania swojej muskulatury w obcisłym kombinezonie na zazdrosne spojrzenia mniej, nomen omen, wyrzeźbionych kolarzy, Buczek tropić będzie w otwieranej 14 września w Rondzie Sztuki wystawie Kolarz podobieństwa między obiema dziedzinami. Do kuratorowanej przez Michała Suchorę wystawy artysta zaprosił też szereg innych twórców, składających się na ciekawy i nieoczywisty zestaw nazwisk, od Karola Radziszewskiego po Martynę Kielesińską i Rafała Dominika. Na początku października otworzy się natomiast w Rondzie Sztuki solowa wystawa innego malarza, związanego z katowicką ASP Ireneusza Walczaka. Na kuratorowanej przez Stacha Rukszę ekspozycji Narkoza i euforia zobaczymy serię nowych obrazów i instalację Walczaka. Sezon zamknie z kolei wspólna wystawa Romana Cieślewicza i Chantal Petit-Cieślewicz. Choć w Polsce twórczość Cieślewicza bywa częściej zestawiana z dorobkiem Aliny Szapocznikow, od lat 80. grafik związany był z chantalpetit, czego ślady można odnaleźć w dorobku obojga.
Asgar Bozorgi, Sny na jawie
6 września – 6 października
6 września w katowickim BWA otworzy się solowa wystawa malarza Asgara Bozorgiego, mająca przewartościowywać obdarzone negatywnymi konotacjami pojęcie formalizmu. Abstrakcyjne płótna Bozorgiego podważają przy tym czystości medium i odrzucenia czasowości, wciągając oko widza w eksplorację nawarstwionych, postrzępionych i prześwitujących form.
Kraków
Kamil Kukla, Frukta i paszczęki
25 września – 3 listopada
Anna Sztwiertnia
25 września – 3 listopada
Agata Kus
listopad 2019
Pod nowo-starymi rządami Bunkier Sztuki przechodzi póki co wizerunkową mocakizację, warto jednak wpaść do galerii przed nadchodzącą przebudową – wszak jak pokazuje nowe, budzące nieodparte kolejowe skojarzenia logo, galeria szykuje się na tymczasowy wyjazd z mapy krakowskiego świata sztuki. Tej jesieni zobaczymy w Bunkrze solowe wystawy związanych z krakowskim środowiskiem artystek i artystów. Sezon otworzy Kamil Kukla, prezentujący nowe obrazy, ale też obiekty i muzykę, w tym samym czasie galeria pokaże też wystawę Anny Sztwiertni, a nieco później Agaty Kus.
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
II wojna światowa – dramat, symbol, trauma
25 października 2019 – 22 marca 2020
Wymazać hańbę! Artyści z kolekcji Sachsenhausen
25 października 2019 – 12 stycznia 2020
Mikołaj Smoczyński, Ekspozycja prywatna
25 października 2019 – 15 marca 2020
Z kolei w MOACK-u jak to w MOCAK-u – jesiennym tematem numer jeden będzie wojna i Zagłada, tym razem ze względu na okrągłą rocznicę wybuchu II wojny światowej obecna w programie jeszcze intensywniej niż zazwyczaj. W zestawie hurtowo otwieranych pod koniec października ekspozycji znajdą się więc m.in. zbiorowe II wojna światowa – dramat, symbol, trauma oraz Wymazać hańbę! Artyści z kolekcji Sachsenhausen. Nie zabraknie też wystaw indywidualnych, wśród których warto zwrócić uwagę na Ekspozycję prywatną Mikołaja Smoczyńskiego.
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
Maurizio Buscarino, Komedianci!
6 września – 29 grudnia
Cricoteka szykuje na cały jesienny sezon monograficzną wystawę włoskiego fotografa teatralnego Maurizia Buscarina, który na swoim koncie ma dokumentacje nie tylko spektakli europejskich gwiazd pokroju Kantora i Grotowskiego, ale i m.in. japońskiego teatru Bunraku i amatorskich spektakli więziennych. Krakowska wystawa skupiać się będzie rzecz jasna na fotografiach teatru Cricot 2, któremu Buscarino towarzyszył odkąd pod koniec lat 70. zobaczył w Mediolanie Umarłą klasę. Jako jeden z nielicznych miał Buscarino zgodę Kantora na towarzyszenie nie tylko spektaklom, ale i próbom teatru, przez lata gromadząc pokaźne archiwum około 12 000 zdjęć.
Pierwsza Grupa Krakowska
27 września – 2019 – 5 stycznia 2020
Tym, którzy od Cricotu 2 wolą pierwszy Cricot i okolice, wychodzi naprzeciw krakowskie Muzeum Narodowe, gdzie pod koniec września otworzy się monograficzna wystawa I Grupy Krakowskiej. Na przekrojowej wystawie kuratorowanej przez Annę Budzałek zgromadzonych zostanie prawie 300 prac członków grupy.
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Arcydzieła z kolekcji Ei Nakau
8 września – 10 listopada
Dla fanów sztuki japońskiej cały wachlarz propozycji szykuje Manggha – od wystwy lalek, przez kaligrafię, po militaria. Warto zwrócić uwagę na otwierającą sezon wystawę drzeworytów ze zbiorów kolekcjonera Ei Nakau. Choć drzeworyty ukiyoe dobrze znane są każdemu bywalcowi muzeów, krakowska wystawa pozwoli zobaczyć prace z japońskiej kolekcji nieobecne w europejskich instytucjach.
Prześwietlamy wystawę stałą Portret
7 września
W krakowskim Muzeum Fotografii póki co ciągle oglądać możemy tylko wystawę stałą Portret, nawet jednak jeśli juz ja widzieliście, warto odwiedzić muzeum ponownie przy okazji nowego cyklu autorskich oprowadzań przygotowanych przez instytucję. Reinterpretujący fotografie portretową cykl rozpocznie sam dyrektor muzeum, Marek Świca, który oprowadzi po wystawie 7 września.
Lublin
Trzy plagi
1 września – 10 listopada
Mirosław Bałka
od 29 listopada
Mikołaj Smoczyński, The Secret Performance
od 6 grudnia
Także w Lublinie oglądać można wystawę włączoną do programu Roku Antyfaszystowskiego. W dokładną rocznicę wybuchu wojny, 1 września, w Labiryncie otworzyły się Trzy plagi. Na ekspozycji nawiązującej do tekstu Ryszarda Kapuścińskiego ostrzegającego przed trzema grożącymi światu plagami – nacjonalizmu, rasizmu i religijnego fundamentalizmu – znalazły się projekty wyłonione z open calla dla młodych artystów oraz prace m.in. Pawła Althamera, Agnieszki Polskiej i Mirosława Bałki. Ten ostatni w listopadzie doczeka się też w Labiryncie wystawy indywidualnej. Tych Bałka ma zresztą na koncie sporo, a w najnowszej realizacji nawiązywać będzie do pierwszej z nich, zapowiadającej odejście od figuracji Rzeki z 1989 roku. Blisko związany z galerią i Lublinem był także Mikołaj Smoczyński, którego wystawę Labirynt zaprezentuje na początku grudnia, otwierając nowy cykl poświęcony temu artyście.
XI Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto
13 września – 11 października
Z Trzema plagami siłą rzeczy korespondować będzie tegoroczna odsłona lubelskiego festiwalu sztuki publicznej Open City. Jego kuratorami zostali Paweł Leszkowicz i Tomasz Kitliński, za hasło przewodnie obierając „gość-inność”. Zrealizowane w ramach festiwalu prace odnosić się będą do historii miasta, jak i współczesnych problemów i przejawów wykluczenia, dyskryminacji i pogardy.
Nowa ziemia i 64 krótkie historie
4-31 października
Podróż ERGO sum
15 listopada – 31 grudnia
Galeria Biała na początku października zaprezentuje wystawę trójki artystów – Edny Baud, Michała Chudzickiego i Marty Szulc – podejmujących wątek wizji przyszłości rozpiętych między katastrofą a utopią, głównie za pomocą malarstwa. W połowie listopada z kolei zobaczymy zbiorową wystawę laureatów i finalistów Artystycznej Podróży Hestii, której tematycznym zwornikiem będzie zawarta w nazwie samego konkursu podróż, zarówno w najbardziej przyziemnym znaczeniu, czyli rezydencyjnych wyjazdów laureatów, jak i w bardziej uniwersalnym sensie. Przy okazji wystawy nową pracę, komentującą realizacje finalistów APH zrealizuje także Mariusz Tarkawian.
Łódź
Prototypy 03: Carolina Caycedo i Zofia Rydet. Raport troski
6 września 2019 – 12 stycznia 2020
Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy
4 października 2019 – 2 lutego 2020
R.H. Quaytman. Rozdział 35
8 listopada 2019 – 23 luty 2020
Ostatnią w tym roku odsłonę nowego projektu Muzeum Sztuki w Łodzi zatytułowanego Prototypy zobaczymy już 6 września. Za Prototypy 03: Carolina Caycedo i Zofia Rydet. Raport troski odpowiadają ze strony kuratorskiej Aleksandra Jach i Carolina Caycedo. Ta druga jest zarazem jedną z bohaterek wystawy. Pracom artystki od lat poruszającej tematy ekologiczne i przyglądającej się roli kobiet w organizowaniu życia społecznego towarzyszyć będą fotografie Zofii Rydet, prywatne ślady obdarzone potencjałem politycznym.
W ostatnich miesiącach prace Katarzyny Kobro krążyły po europejskich instytucjach w ramach objazdowej wystawy współkuratorowanej przez dyrektora MSŁ, na początku października Kobro wróci do domu – dorobek rzeźbiarki stanie się osią wystawy Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy, osnutej wokół modernistycznych fascynacji relacjami pomiędzy przestrzenią, ruchem i ciałem. Kobro to także ważny punkt odniesienia dla amerykańskiej artystki R.H. Quaytman, która w listopadzie doczeka się w MSŁ solowej wystawy. Rozdział 35 to nie tylko kolejny z malarskich „rozdziałów” realizowanych przez artystkę od 2001 roku, ale i konceptualna retrospektywa, powracająca także do kilkunastu wcześniejszych Rozdziałów.
Centralne Muzeum Włókiennictwa
16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny
5 października 2019 – 15 marca 2020
Najstarsza impreza poświęcona medium tkaniny artystycznej przechodzi w tym roku lekką metamorfozę. Odbywające się po raz szesnasty Międzynarodowe Triennale Tkaniny zyska bardziej spójny i przemyślany niż do tej pory charakter. Zespół międzynarodowych komisarzy rekomendujących artystów zastąpi jedna kuratorka – Marta Kowalewska, badaczka i popularyzatorka medium tkaniny, która za hasło przewodnie imprezy obrała „Przekraczanie granic”.
Festiwal Łódź Czterech Kultur: Współistnienie
6-14 września
Już 6 września wystartuje Festiwal Łódź Czterech Kultur. Jego idea osnuta jest wokół etnicznej, kulturowej i klasowej różnorodności miasta w okresie przedwojennym, a do pewnego stopnia także dziś. Na współczesności właśnie koncentrować się będzie tegoroczna odsłona festiwalu, opatrzona hasłem Współistnienie. W multidyscyplinarnym programie nie zabraknie wydarzeń z pola sztuk wizualnych, w tym projektów przygotowanych przez galerie, tak łódzkie, jak Galeria Czynna i Galeria W Y, jak i warszawskie – Serce Człowieka i Śmierć Frajerom. Jednym z kluczowych punktów programu będzie także wystawa Owoce drzew wszystkich, osnuta wokół kryzysu migracyjnego, na której znajdą się prace m.in. Dominiki Olszowy, Stacha Szumskiego i Irminy Rusickiej oraz Kaspra Lecnima.
Opole
Mirosław Filonik
18 października – 17 listopada
Indywidualną wystawę Mirosława Filonika pokaże w październiku Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu. Artysta przygotuje na nią wieloelementową instalację świetlną site-specific, ściśle związaną z przestrzenią architektoniczną. Dopełnieniem świetlnej instalacji będzie także towarzysząca jej warstwa dźwiękowa.
Orońsko
Maciej Szańkowski
26 października 2019 – 2 lutego 2020
Marlena Kudlicka
26 października 2019 – 2 lutego 2020
Monumentalna wystawa kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej krąży nadal po innych krajowych instytucjach, tymczasem w samym Orońsku zbliża się kilka wystaw indywidualnych. 26 października równolegle otworzą się retrospektywa Macieja Szańkowskiego i wystawa Marleny Kudlickiej. Ta pierwsza podsumuje ostatnie dwie dekady twórczości jednego z nestorów rodzimej neoawangardy, którego dorobek mieści się na styku konstruktywizmu, abstrakcji geometrycznej i sztuki konceptualnej. Towarzyszyć jej będzie także publikacja przygotowana przez kuratorkę Annę Marię Leśniewską. Z tradycji konstruktywistycznej wyrasta też sztuka Marleny Kudlickiej, której wystawę wykuratoruje w CRP Dorota Monkiewicz. Oprócz wystawy w oranżerii, artystka przygotuje też nową realizację do orońskiego parku rzeźby.
Poznań
Mateusz Kula, Gorączka antykwaryczna
6 września – 20 października
Pułapki_Symulacje_Transmisje. Obszary postfotografii
13 września – 3 listopada
Kolejną wystawą w ramach Roku Antyfaszystowskiego będzie Gorączka antykwaryczna Mateusza Kuli w poznańskim Arsenale. Kula, laureat pierwszej edycji nowego arsenałowego konkursu KNAF, skupi się na analizie poczucia przesytu i nostalgii charakterystycznych dla późnego kapitalizmu, wszechogarniającego fetyszyzmu towarowego jako elementu faszyzmu, który każdy nosi w sobie. 13 września otworzy się z kolei kuratorowana przez Piotra Wołyńskiego wystawa Pułapki_Symulacje_Transmisje, poświęcona zjawisku postfotografii. Dzisiejsze postfotograficzne eksperymenty zostaną w niej osadzone na tle fotomedialnych realizacji Wojciecha Bruszewskiego, Antoniego Mikołajczyka i Stefana Wojneckiego.
Wkraczając w nowy wymiar. Twórczość Sophie Taeuber-Arp
13 września – 24 listopada
Gwiździem jesiennego programu CK Zamek będzie monograficzna wystawa Sophie Taeuber-Arp, gromadząca prace z całego okresu jej aktywności, od lat 20. po tragiczną śmierć w 1943 roku. Kuratorowana przez Maike Steinkamp ekspozycja przywracać będzie dorobkowi marginalizowanej przez lata artystki należne jej miejsce w ścisłym kanonie pierwszej awangardy.
Piotr Bosacki, Tajemnica kelnerska
13 października – 29 listopada
Bartosz Zimniak, PLaża
30 listopada 2019 – 4 stycznia 2020
Drugą odsłonę projektu Wiersze dwustronne, który po raz pierwszy prezentowany był w zeszłym roku na wystawie Anti-static w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Piotr Bosacki przygotuje w październiku w galerii FWD:. Artysta stworzy mini-muzeum we wnętrzu galerii – instalację z 10 okienkami-witrynami, w których mieszczą się obiekty możliwe do oglądania z dwóch stron, z każdej też opatrzone odmiennymi podpisami. Z kolei gdy lato dawno odejdzie już w zapomnienie, mały ersatz nadmorskiej scenerii stworzy w galerii Bartosz Zimniak. W ramach usypanej w wymarłym Pasażu Różowym PLaży artysta stworzy przestrzeń do dyskusji o współczesnej polskiej tożsamości oraz narzędziach budujących wspólny język.
Wanda Gołkowska, Zmienność w międzyczasie
4 października – 8 listopada
Przekrojową wystawę Wandy Gołkowskiej, połączoną z wydaniem publikacji na jej temat, szykuje na październik Galeria Piekary. Ekspozycja Zmienność w międzyczasie gromadzić będzie prace z okresu od lat 50. aż po początek XXI wieku, osadzając przy tym artystkę w kontekście sztuki konceptualnej oraz nigdy dobrze nieugruntowanego w Polsce op-artu.
Obiekt – przestrzeń
8 września – 27 października
Jako że Uniwersytetowi Artystycznemu w Poznaniu stuknęła w tym roku setka, w tamtejszym Muzeum Narodowym zobaczymy wkrótce kolejną jubileuszową wystawę. Otwierany 8 września Obiekt – przestrzeń przypominać będzie twórczość pedagogów związanych z uczelnią na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Do tego imponującego grona zaliczają się m.in. Leszek Knaflewski, Jan Berdyszak, Magdalena Abakanowicz, Izabella Gustowska i Jarosław Kozłowski.
Magda Biernat, Krawędź poznania
19 listopada – 7 grudnia
Pochodząca z Polski, a obecnie kursująca między Nowym Jorkiem a Paryżem fotografka Magda Biernat wybrała się w roczną podróż z Antarktyki do Arktyki, po drodze przemierzając obie Ameryki w poszukiwaniu redefinicji „amerykańskości”. Efektem wyprawy jest seria fotografii, którą zobaczymy 19 listopada na wystawie Krawędź poznania w poznańskiej galerii Centrala, a także w formie photobooka, którego polska premiera odbędzie się podczas wernisażu. Biernat w Krawędzi poznania przygląda się zarówno miejscom nieznanym, jak i mocno zakorzenionym w powszechnej świadomości, wydobywając ich inne oblicze i zwracając uwagę m.in. na obecne w amerykańskim pejzażu ślady kultur prekolumbijskich.
Radom
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia
Edward Dwurnik
18 października 2019 – 5 stycznia 2020
Paweł Susid, Mówię wam, tak wygląda wasze życie
18 października 2019 – 19 stycznia 2020
Jesienny program MCSW Elektrownia to przede wszystkim szereg monograficznych wystaw malarzy. Wśród nich warto zwrócić uwagę na dwie ekspozycje otwierane 18 października. Zobaczymy wtedy obrazy Edwarda Dwurnika z kolekcji radomskiej instytucji, a także nowe prace Pawła Susida.
Słupsk
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
Czarna żółć
3 października – 31 grudnia
W Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej Roman Lewandowski szykuje na październik zbiorową wystawę Czarna żółć. Ekspozycja z udziałem takich artystów jak Maciej Cholewa i Ewa Kubiak koncentrować się będzie na pojęciu melancholii, przedstawiając ją jako fenomen, który po przepracowaniu może okazać się otwierający i wzbogacający.
Sopot
Nazywam się czerwień
26 września – 12 stycznia
Coroczne wystawy Bogusława Deptuły w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie powoli stają się tradycją. W tym sezonie kurator zaprezentuje wystawę Nazywam się czerwień. Niech was jednak nie zwiedzie zaczerpnięty z Pamuka tytuł – bynajmniej nie będzie to wystawa szesnastowiecznych tureckich iluminacji, a po prostu opowieść o kolorze czerwonym. Odcieniom czerwieni i ich kulturowym kontekstom kurator przyglądał się będzie za pośrednictwem prac takich artystów jak Jerzy Nowosielski, Marcin Maciejowski i Zuza Golińska, nie zabraknie też czerwonych prac przygotowanych specjalnie na wystawę w PGS.
Sosnowiec
Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki
Korzenie współczesności
6 września – 6 października
W tym sezonie z radością po raz pierwszy włączamy do naszych rekomendacji niekojarzony na co dzień z prężnym środowiskiem artystycznym Sosnowiec, gdzie 6 września w Sosnowieckim Centrum Sztuki Zamek Sielecki otworzy się wystawa Korzenie współczesności. Ta szeroko zakrojona ekspozycja o edukacyjnym zacięciu przybliżać będzie lokalnej publiczności najważniejsze zjawiska we współczesnej polskiej sztuce osadzając je w kontekście awangardy. I to na nie byle jakich przykładach – na sosnowickiej wystawie znajdą się prace m.in. Wilhelma Sasnala, Natalii LL, Henryka Stażewskiego i Edwarda Krasińskiego.
Szczecin
Anita Mikas, Markus Liehr, Shopmore
30 sierpnia – 5 października
Bartosz Zaskórski, kopnął mnie prąd co robić. Wystawa prac z Kolekcji Regionalnej Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie
10 października – 9 listopada
W Zonie Sztuki Aktualnej od kilku dni oglądać można już wystawę Anity Mikas i Markusa Liehra, kuratorowaną przez Aurelię Nowak. Shopmore to pokłosie podróży artystów do Tajwanu. W trakcie swojego pobytu Mikas i Liehr przejechali wyspę z północy na południe, jednak szczecińska wystawa opowie nie tyle o Tajwanie, co o samym podróżowaniu do niego z zachodniej Europy. Podobnie jak w przypadku projektów realizowanych w innych częściach świata, artyści problematyzują przy tej okazji wątki art-turyzmu i budowania zachodniocentrycznych wyobrażeń na temat „odległych” kultur. W październiku natomiast otworzy się kuratorowana przez Darię Grabowską wystawa kopnął mnie prąd co robić. Jej trzonem stanie się kolekcja Regionalnej Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, z którą pracować będzie Bartosz Zaskórski. Artysta wydobędzie ze zbiorów często nieoczywiste prace i okrasi je fikcyjną audycją radiową, w której opowie o kolekcji jako maniakalno-obsesyjny prezenter.
Maciek Chodziński, Stany Materii
19 września – 11 listopada
Nomadic State, Inside Job, Ściany mają uszy
26 września – 15 listopada
Chwilę wcześniej zobaczymy także kuratorowaną przez Darię Grabowską wystawę Ściany mają uszy w TRAFO. Znajdą się na niej nowe, przygotowane na tę okazję prace dwóch duetów – Nomadic State oraz Inside Job, pomyślane jako rodzaj specyficznej krytyki instytucjonalnej. Zamiast skupiać się na zwyczajowych wątkach społeczno-ekonomicznych, artyści wnikać będą w tkankę galerii zgłębiając m.in. historie o nawiedzających ją duchach.
19 września otworzy się z kolei w TRAFO kuratorowana przez Emilię Orzechowską wystawa Maćka Chodzińskiego. Jej tytuł należy odczytywać całkiem dosłownie – Stany Materii z udziałem BNNT to projekt badający mechanizmy i sposoby ułożenia cząsteczek w przyrodzie. Artysta ocenia uniwersalne prawa przyrody według kryteriów etyki negatywnej, materię nieożywioną przedkładając nad wszelkie formy świadomości.
Tarnów
Tomasz Kręcicki, XXL
19 września – 16 października
Wybrane filmy, fotografie, spacery i obiekty Krzysztofa Maniaka z lat 2016-2019
30 października – 24 listopada
Tej jesieni warto wybrać się do tarnowskiego BWA, gdzie szykują się wystawy indywidualne dwóch spośród najciekawszych artystów związanych z Małopolską – Tomka Kręcickiego i Krzysztofa Maniaka. XXL Kręcickiego skupiać się będzie m.in. na charakterystycznych dla malarza zabawach ze skalą. Kuratorowanej przez Wojciecha Szymańskiego wystawie towarzyszyć będzie też pierwsza książkowa monografia artysty, zgodnie z duchem jego sztuki zatytułowana po prostu Książka. Pod koniec października swojej retrospektywy w Tarnowie, kuratorowanej przez Sebastiana Cichockiego, doczeka się Krzysztof Maniak. Wybrane filmy, fotografie, spacery i obiekty Krzysztofa Maniaka z lat 2016-2019 opisywać będą performatywną praktykę Maniaka wydarzającą się w trakcie spacerów po Tuchowie, z dala od instytucji.
Toruń
11. Triennale Małych Form Malarskich
6 września – 3 listopada
6 września w toruńskiej Wozowni otworzy się wystawa konkursowa Triennale Małych Form Malarskich. W organizowanym przez galerię konkursie jedynym technicznym ograniczeniem co do zgłaszanych obrazów jest rozmiar – do 600 cm². Na wystawie zobaczymy prace ponad 160 artystów z niemal sześciu setek zgłoszeń, a wśród tegorocznych wyróżnionych znaleźli się m.in. Celina Kanunnikava i Igor Przybylski.
Warszawa
Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku
30 sierpnia – 17 listopada
Miriam Cahn, Retrospektywa
29 listopada 2019 – styczeń 2020
Gwoździem programu Roku Antyfaszystowskiego i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jest otwarta przed kilkoma dniami wystawa Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, kuratorowana przez zespół w składzie: Sebastian Cichocki, Joanna Mytkowska, Łukasz Ronduda i Aleksandra Urbańska. Koncentruje się ona na kilku kluczowych momentach historycznych – latach 30., 50. i współczesności, opowiadając zarazem o powinnościach i pułapkach politycznego i obywatelskiego zaangażowania artystów. Fani poprzedniej MSN-owskiej produkcji, Farba znaczy krew, powinni się z kolei ucieszyć na wieść, że pod koniec listopada zobaczymy w muzeum przygotowaną we współpracy z Kunstmuseum w Bazylei retrospektywę Miriam Cahn, jednej z czołowych szwajcarskich malarek.
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Strajk. Käthe Kollwitz, Hito Steyerl, Keren Donde
10 września – 17 listopada
Drugim z kluczowych projektów w ramach Roku Antyfaszystowskiego będzie kuratorowany przez Stanisława Welbela Strajk w Zachęcie. Punktem wyjścia dla wystawy stała się historyczna ekspozycja niemieckiej graficzki, rzeźbiarki i malarki Käthe Kollwitz, prezentowana w Zachęcie w 1951 roku. W nowej wystawie wybór wielu prac pokrywa się z historyczną prezentacją, która sama w sobie stanowi jeden z tematów Strajku. Podobnie też jak w przypadku ekspozycji z 1951 roku, słowem-kluczem do spojrzenia na prace Kollwitz będzie ich społeczno-polityczna aktualność. Historyczne prace niemieckiej twórczyni dopełniać będą realizacje zaproszonych do wystawy artystek współczesnych – Hito Steyerl oraz Keren Donde.
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
PTV. Performans TV. Odcinek 7
13-15 września
Bik Van der Pol, O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku
25 października 2019 – 13 kwietnia 2020
Karol Radziszewski, Potęga Sekretów
od 15 listopada
hyslom, Itte–kaette. Tam i z powrotem
od 5 grudnia
Project Room:
Horacy Muszyński
10 października – 17 listopada
Róża Duda i Michał Soja
28 listopada 2019 – 5 stycznia 2020
Intensywny sezon zapowiada się w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Na rozgrzewkę 13 września dostaniemy nową odsłonę cyklu PTV, a w jego ramach – premierę internetowego serialu Łatwo płonę w reżyserii Zofii Krawiec. Następnie od końca października czeka nas seria monograficznych wystaw. Holenderski duet Bik Van der Pol odniesie się „niepisanego motta instytucji” – O wiele rzeczy za dużo by zmieścić w tak małym pudełku. Niepisanego, bo jak pamiętamy, fizycznie hasło to, umieszczone na fasadzie zamku przez Lawrence’a Weinera, zostało zamurowane. Holendrzy co prawda raczej nie skują elewacji, pogrzebią jednak trochę w historii CSW, przygotowując wystawę artefaktów i filmów połączoną z performansem realizowanym na podstawie rozmów z artystami, kuratorami i ludźmi współtworzącymi historię instytucji. W połowie listopada solową wystawę przygotuje Karol Radziszewski. Na Potędze Sekretów zobaczymy m.in. obrazy z najnowszych cyklów Poczet i 1989. Na zakończenie jesieni nowy projekt przygotuje w zamku japoński kolektyw hyslom, polskiej publiczności znany z niedawnych wystaw w ramach programu Celebration. Czekają nas także dwie ostatnie wystawy w ramach tegorocznej odsłony Project Roomu – nowe projekty zaprezentują Horacy Muszyński oraz duet Róża Duda i Michał Soja.
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Gdynia–Tel Aviv
6 września 2019 – 3 lutego 2020
Choć Gdynię od Tel Avivu dzieli wiele kilometrów, a plaże Izraela niezbyt przypominają te nadbałtyckie, same miasta, wybudowane na początku XX wieku jako nowoczesne porty i kurorty, łączy wiele podobieństw. Przyglądać się im będzie szczegółowo otwierana 6 września w Muzeum POLIN wystawa Gdynia–Tel Aviv. Oprócz architektonicznych makiet i fotografii zobaczymy na niej liczne artefakty pokroju oryginalnych plakatów reklamowych i propagandowych powstałych w międzywojniu i przedmiotów codziennego użytku. Do udziału zaproszono też artystów – nowe prace przygotują na wystawę m.in. Maurycy Gomulicki i Wojciech Wilczyk.
Transfert
16 września – 17 listopada 2019
Migracji w szerokim rozumieniu dotyczyć będzie jesienna propozycja Galerii Studio. Otwierany 16 września Transfert to opowieść o wędrówce, przenośnych miejscach do mieszkania, przemycie rzeczy i ludzi, a także przemieszczeniach wewnątrz dzieła sztuki. Wizualnym mottem wystawy stanie się tytułowy obraz Jadwigi Maziarskiej, traktowany jako metafora przekazu biologicznego, językowego i artystycznego.
Warsaw Gallery Weekend
20–22 września
Galerie prywatne zwierają szyki przed Warsaw Gallery Weekend (sp. z o.o.), który odbędzie się tradycyjnie w przedostatni weekend miesiąca. Jak co roku na jedną z najciekawszych zapowiada się propozycja Fundacji Galerii Foksal, która pokaże nowe prace dwóch swoich czołowych artystów: Wilhelma Sasnala i Artura Żmijewskiego. Obrazy Sasnala związane są z komiksem, nad którym artysta aktualnie pracuje i krążyć będą wokół tematyki wiejskiej. Artur Żmijewski z kolei skupi się na uchwytywanych za pomocą fotografii i filmu gestach niechęci, nienawiści i przemocy. Kolejny mocny punkt tej edycji to Duch domu Dominiki Olszowy w Rastrze oraz solowa wystawa Zuzy Golińskiej w Piktogramie. Dwie wystawy szykuje na WGW Polana Institute; Nowe Królestwo Mikołaja Sobczaka krążyć będzie wokół historii anabaptystów, którzy w po pogromie w 1535 roku przenieśli się z Münster do Polski i założyli Saską Kępę. Oprócz tego w Muzeum Ziemi PAN w willi Bohdana Pniewskiego galeria zaprezentuje wystawę Ostatnie miejsce na Ziemi. Do Galerii Dawid Radziszewski z nowymi pracami powróci jeden z czołowych rumuńskich malarzy Şerban Savu, z innych malarskich propozycji warto też zobaczyć Lato 2019 Tymka Borowskiego w Monopolu.
Nie zabraknie też jak co roku wystaw bardziej historycznych, choć w tym roku należą one do zdecydowanej mniejszości; Fundacja Profile zaprezentuje dorobek Andrzeja Dłużniewskiego, a gliwicka ESTA – Jana Chwałczyka. Nie zabraknie też innych, znanych już gości spoza Warszawy. Szczególnie ciekawie może wypaść wystawa artysty wizualnego i muzyka Wojciecha Kucharczyka w katowickiej Szarej.
Pałac Kultury i Nauki
As x as y
17-22 września
W natłoku wystaw w ramach WGW i wydarzeń towarzyszących polecamy też zwrócić uwagę na wystawę As x as y, którą duet kuratorski Curated Affairs zaprezentuje w Pałacu Kultury i Nauki. Pretekstem do jej powstania stało się trzydziestolecie partnerstwa Warszawy i Düsseldorfu, a wśród artystek i artystów zobaczymy m.in. Zuzę Golińską, Paula Czerlitzkiego i Katarzynę Przezwańską.
Piotr Łakomy, Fenix
6 września – 5 października
Jeszcze przed weekendem galeryjnym, 6 września, w Instytucie Awangardy zobaczymy efekt kolaboracji Fundacji Galerii Foksal ze Stereo. Fenix Piotra Łakomego swój tytuł zaczerpnął z nazwy sklepu z materiałami metalowymi, który do niedawna znajdował się dokładnie pod pracownią artysty. To właśnie samej pracowni dotyczyć będzie wystawa Łakomego, w naturalny sposób odnosząca się do kontekstu zachowanego studia Henryka Stażewskiego i Edwarda Krasińskiego.
Przypadek Jadwigi S.
14 września – 26 października
Zdzisław Jurkiewicz, Za stołem świata
listopad 2019
Spośród galeryjnych propozycji niezwiązanych z WGW nie można przegapić jesiennych wystaw w Fundacji Arton. 14 września otworzy się Przypadek Jadwigi S.. Arton regularnie prezentuje twórczość artystek, których rola została w historii sztuki zmarginalizowana, trudno jednak o bardziej jaskrawy przypadek owej marginalizacji, niż w przypadku Jadwigi Singer. Współtwórczyni i zarazem teoretyczka katowickiej grupy Laboratorium TP nigdy nie doczekała się opracowania swojego dorobku. Przypadek Jadwigi S., u którego źródeł legło odnalezienie archiwum artystki przez Marikę Kuźmicz na początku zeszłego roku, to pierwszy krok do zmiany tej sytuacji. W listopadzie natomiast Arton zaprezentuje obrazy, fotografie i teksty jednego z kluczowych twórców wrocławskiej neoawangardy, Zdzisława Jurkiewicza. Wystawa Za stołem świata będzie nieco zaburzać obraz Jurkiewicza jako chłodnego konceptualisty, ukazując m.in. jego fascynacje astronomiczne.
Widząc dźwięki, czując wolność
19 września – 5 listopada
Z innych cyklicznych wrześniowych imprez zbliża się też kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Przy tej okazji Austriackie Forum Kultury zaprezentuje wystawę Widząc dźwięki, czując wolność. Znajdą się na niej obrazy Maess Anand, wizualny komentarz do muzyki Witolda Lutosłwskiego, oraz wideo austriackiego duetu Ruth Anderwald + Leonhard Grond, opowiadające o wolności, improwizacji i czasie w muzyce.
DEEP IMPACT. Stefan Gierowski i europejska awangarda lat 60.
14 września – 15 listopada
Po serii wystaw zbiorowych dotyczących współczesnego i awangardowego malarstwa w Fundacji Stefana Gierowskiego doczekamy się ekspozycji stawiającej w centrum samego Gierowskiego. Otwierany 14 września DEEP IMPACT skupi się na zaprezentowaniu dorobku Gierowskiego i jego podejścia do abstrakcji w latach 50. i 60. nie w kontekście innych krajów Europy Wschodniej, a ówczesnej awangardy po drugiej stronie żelaznej kurtyny.
Dorota Pawiłowska, Wszystko ok?
7 września – 22 listopada
Anna Shimomura, Mapa i terytorium
30 listopada 2019 – 24 stycznia 2020
Dwie finalistki Artystycznej Podróży Hestii pokażą w tym sezonie indywidualne wystawy w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia. Dorota Pawiłowska na otwieranym 7 września Wszystko ok? zaprezentuje nowy cykl kompozycji abstrakcyjnych, osadzony z jednej strony w abstrakcyjnym ekspresjonizmie, z drugiej zahaczający o op-art w wydaniu organicznym. Na przełomie listopada i grudnia solową wystawę pokaże z kolei finalistka tegorocznej APH i aktualna asystentka Mirosława Bałki Anna Shimomura.
Wrocław
Wszystkie jutra
4-29 września
Kino Utopia
4-29 września
Geppert – Sprawdzam! / Bez tytułu
18 października – 24 listopada
Studio Mistrzów: Rajkowska
nabór do 10 października
Mariusz Waras, Mobilki
29 listopada 2019 – 25 stycznia 2020
We Wrocławiu początek jesieni upłynie pod znakiem TIFF Festivalu. Trzy wystawy w ramach festiwalu zaprezentuje wrocławskie BWA. W funkcjonującej od niedawna galerii na Dworcu Głównym, gdzie przez ponad pół wieku funkcjonowało dworcowe kino, 4 września otworzy się Kino Utopia. To z jednej strony opowieść o tym jak film i fotografia pozwalają spoglądać na historię, z drugiej refleksja nad tym, czy w dzisiejszej rzeczywistości jest jeszcze miejsce dla wielkich idei. Ostatnią z festiwalowych wystaw będzie konkursowe TIFF OPEN. Z kolei w Galerii Studio BWA Wrocław zobaczymy w tym samym czasie Wszystkie jutra – wystawę poświęconą narracjom rozgrywającym się w odległej przyszłości lub w światach równoległych, ale za każdym razem osadzonych w aktualnej rzeczywistości.
Od ostatniej edycji Konkursu Gepperta mijają trzy lata, zanim jednak zobaczymy kolejna jego odsłonę, BWA Wrocław szykuje wystawę najnowszych realizacji laureatów wszystkich poprzednich dwunastu edycji. Otworzy się ona 18 października, pozwalając przyjrzeć się krytycznie samemu konkursowi i odpowiedzieć na pytanie czy faktycznie ma on wpływ na sukces laureatów. BWA powraca za to do formatu Studia Mistrzów, w ramach którego zaproszona artystka – tym razem Joanna Rajkowska – wcieli się w rolę kuratorki wybierającej i pracującej z wybranymi artystami. Sama wystawa odbędzie się w przyszłym roku, natomiast do 10 października potrwa nabór do projektu. Sezon w BWA zwieńczy zaplanowana na końcówkę listopada wystawa Mariusza Warasa Mobilki. Artysta zaprezentuje na niej cykl prac w formie przeskalowanych zabawek, figur uruchamianych ręką odbiorcy, będących reakcją Warasa na wydarzenia polityczno-medialne w Polsce ostatnich dwóch lat.
Ludzie jak bogowie
4-29 września
Wystawę w ramach TIFF Festivalu zaprezentuje też 4 września galeria OP ENHEIM. Kuratorowana przez Joannę Rzepkę-Dziedzic z Galerii Szarej ekspozycja Ludzie jak bogowie ma przewrotnie ukazywać ludzkość jako nazbyt skupionego na sobie, a jednak w ogólnym kontekście nie wyróżniającego się użytkownika Ziemi i dotykać tematu niemożliwości przekroczenia antropocentrycznej perspektywy. Znajdą się na niej prace m.in. Przemka Branasa, Macieja Cholewy i Angeliki Markul.
Reinkarnacja sztuki mediów
3-29 września
We Wrocławiu trwa też jubileuszowa odsłona Biennale Sztuki Mediów WRO. W jego ramach w Centrum Sztuki WRO 3 września otworzy się wystawa Reinkarnacja sztuki mediów, podejmująca refleksję nad trwałością i śmiercią dzieł sztuki mediów. Zobaczymy więc nowomedialne mauzoleum, w którym zgromadzono prace m.in. Nam June Paika i Piotra Wyrzykowskiego, niemożliwe do pokazania w oryginalnym kształcie, ponieważ czas niektórych technologii i urządzeń przeminął, obecne za to nadal w obiegu w postaci dokumentacji.
Nieuzasadniona przemoc i inne przypadłości współczesnego świata
13 września – 14 października
Muzeum Współczesne Wrocław po raz kolejny sięgnie do zbiorów dolnośląskiej Zachęty, szukając wspólnych mianowników łączących zgromadzone w nich prace. Na otwieranej 13 września wystawie Nieuzasadniona przemoc i inne przypadłości współczesnego świata znajdą się więc prace dziesięciorga artystek i artystów opowiadające o opresyjnym charakterze współczesnej kultury i ujawniające represyjne oddziaływanie kulturowych kodów, stereotypów i mód.
Po/Wy/miary
8 września – 24 listopada
Kolejna wystawę w ramach Roku Antyfaszystowskiego zobaczymy we wrocławskim Muzeum Narodowym. Otwierane 8 września Po/Wy/miary opowiedzą o pseudonaukowych antropologicznych badaniach wykorzystywanych do celów skierowanych przeciwko człowiekowi i trwałości powszechnych resentymentów wobec obcych. Śladami konkretnych przepadków rasistowskich badań etnicznych podąży trójka artystów: Dorota Nieznalska, Jörg Herold i Katarina Pirak Sikku.
TIFF Open: Wyróżnienie
4-28 września
Wystawę w ramach TiFF Festivalu szykuje także Galeria Entropia. TIFF Open: Wyróżnienie to efekt rozbudowania w tym roku tytułowej sekcji festiwalu. W ramach wystawy przyznanych po raz pierwszy wyróżnień zobaczymy projekty trojga artystów – Edyty Jabłońskiej, Piotra Karpińskiego i Mateusza Kowalskiego.
Karolina Bielawska, Pokój obok
14 września – 25 października
Solową wystawę Karoliny Bielawskiej zaprezentuje 14 września funkcjonująca od niedawna nowa wrocławska galeria komercyjna Krupa Gallery. Pokój obok to refleksja artystki nad przestrzenią, momentem zburzenia i odbudowy, w którym dopiero niektóre przedmioty napełniają się znaczeniem. W charakterystycznych dla siebie malarsko-instalacyjnych pracach Bielawska odnosić się będzie przede wszystkim do wyobrażonej, mentalnej przestrzeni tytułowego pokoju.
Zielona Góra
Neo Right
4 września – 6 października
Podczas gdy większość wystaw w ramach Roku Antyfaszystowskiego skupia się na przejawach antyfaszystowskiego oporu i śledzeniu głęboko zaszytych przejawów mikrofaszyzmów, zielonogórskie BWA wytacza ciężkie działa i w ramach wystawy Neo Right mierzyć się będzie z symbolami i systemami znaków faszystowskich. Na powstałej we współpracy z Brandenburskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej ekspozycji znajdą się fotografie i prace na papierze ze zbiorów niemieckiej instytucji.
Zalesie Górne
Ha Cha Youn, Home(s) Project
26 października – 7 grudnia
Nową odsłonę długofalowego projektu południowokoreańskiej artystki Ha Cha Youn zobaczymy 7 września w Ośrodku Sztuki Lescer w podwarszawskim Zalesiu Górnym. W ramach Home(s) Project artystka bada ludzkie potrzeby dotyczące warunków życia. W Zalesiu Ha Cha Youn całą galerię, mieszczącą się w prywatnym domu rodziny Wisłockich, po których pozostały meble i inne ślady, przekształci na powrót w dom, aplikując do niego koreańskie aspekty myślenia o przestrzeni życiowej.
Recklinghausen
Łódź Kaliska, Botticelka
19 października – 7 grudnia
Dorobek Łodzi Kaliskiej przybliży niemieckiej publiczności otwierana 19 października przekrojowa wystawa Botticelka. Jej tytuł zaczerpnięty został z konkretnej, performatywno-filmowo-fotograficznej realizacji z 1989 roku, której trzonem był performans inspirowany Narodzinami Wenus Botticellego. Wystawa w Muzeum Jerke koncentrować się będzie także na innych pracach pochodzących z tego samego, transformacyjnego okresu.