NA DOBRY POCZĄTEK: Najlepsze wystawy jesieni 2016
Białystok
W sezonie jesiennym polecamy przygotowany specjalnie dla Galerii Arsenał projekt Mirosława Bałki i Katarzyny Krakowiak Jutro nie przyjdzie nigdy, którego premiera przewidziana została na 25 listopada. Punktem wyjścia do jego realizacji stało się pytanie o poczucie niepewności, jakie towarzyszy człowiekowi w coraz szybciej zmieniającym się świecie oraz o możliwość artykulacji naszych potrzeb i lęków. Projekt kuratoruje Marek Wasilewski i jest to pierwsze wspólne działanie tych znanych z minimalistycznych realizacji artystów.
Kraków
Nowy sezon w Bunkrze Sztuki rozpoczyna się już 16 września wraz z trzema wernisażami: podróżującej po kraju Drugiej Ogólnopolskiej Wystawie Znaków Graficznych, wystawie Węże, sztylety i płatki róży poświęconej najmłodszej polskiej ilustracji oraz solo Anny Zaradny RONDO ZNACZY KOŁO. Ostatni pokaz to cyrkulująca po przestrzeniach galerii wizualno-dźwiękowa struktura podejmująca takie wątki w twórczości artystki jak wieloznaczność koncepcji i relacje pomiędzy ideą a medium formy. Narracja wystawy przywołuje ważne dla Zaradny postaci, takie jak Hildegarda z Bingen, Tekla Bądarzewska, Witold Lutosławski, Krystyna Tołłoczko-Różyska czy Karlheinz Stockhausen. Brutalistyczna bryła Bunkra to też inspiracja do powstałych na wystawę prac Zaradny, które nie tylko ingerują w samą tkankę budynku, lecz także odwołują się do niej w warstwie materiałowej.
Podążając szlakiem krakowskich instytucji nie można ominąć Cricoteki, gdzie 14 października otwiera się Schlemmer | Kantor. To wystawa prac związanych z twórczością teatralną Oskara Schlemmera, którego działalność wywarła niebagatelny wpływ na rozumienie przez Tadeusza Kantora sztuki teatru. Schlemmer związany był z Bauhausem w latach 20. XX wieku, a jego Balet triadyczny stał się jednym z najważniejszych eksperymentów europejskiego tańca, redefiniując ciało aktora-tancerza w przestrzeni sceny. W Cricotece zobaczyć będzie można prace Schlemmera poświęcone teatrowi, jak też efekty jego działań ze studentami Bauhausu. Zostaną one skonfrontowane z twórczością Kantora – obrazami, szkicami i obiektami z przedstawień teatru Cricot 2.
Kolejnym przystankiem jest MOCAK, gdzie 20 października będzie można wybrać się na dwa wernisaże – znanej z toruńskiego CSW wystawy Jarosława Kozłowskiego Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne 1965–1980 oraz indywidualnego pokazu Sztuka wyjęta z codzienności Daniela Spoerriego, artysty związanego z Fluxusem. Na tym pokazie będzie można zobaczyć cykl inspirowany sztuką kulinarną, czyli Stoły-obrazy. To zostaje! to z kolei praca poświęcona “resztkom po człowieku”, w której utrwalone zostały zauważone przez artystę na stołach wiedeńskich handlarzy starzyzną kompozycje. Inne realizacje pokazywane w MOCAK-u to kolaże poetyckie Wyblakła wyrocznia i Kompozycje, podejmujące temat różnorodnych rytuałów codzienności.
Łódź
Notatki z podziemia to zdecydowanie jeden z hajlajtów nadchodzącego sezonu w łódzkim Muzeum Sztuki. Poświęcona sztuce i muzyce alternatywnej z bloku wschodniego wystawa fenomen ten prezentuje w nowatorski sposób, pokazując zjawisko – mimo swej różnorodności i rozpiętości geograficznej – jako twór o jednorodnym charakterze i wspólnej estetyce. Skupiając się na kulturze młodzieżowej i kontrkulturowych formach ekspresji, ekspozycja zestawia muzyczne i artystyczne przedsięwzięcia, które nie miały szansy zostać pokazane wspólnie. Otwarcie już 22 września.
Nowy Sącz
W nowosądeckim BWA Sokół już 30 września otwiera się kolejna edycja (po Czechach, Słowacji i Węgrzech) projektu Intermarium poświęconego fantazmatom i wyobrażeniom, którymi poszczególne kraje Europy Środkowej posługują się, aby zdefiniować swoją pozycję wobec Europy Zachodniej i innych państw regionu. Inspiracją stała się tutaj książka Ziemowita Szczerka “Rzeczpospolita Zwycięska”, która prezentuje alternatywną historię Polski po zwycięstwie kampanii wrześniowej, powrót do snu o państwie “od morza do morza”. Wystawa mapuje sztukę artystów regionu, stając się narzędziem do badania zagadnień historii i tożsamości narodowej. Pojawiające się na wystawie przykłady estetyki z pogranicza sztuki i totalitarnej propagandy zwracają uwagę na niegasnące marzenie Europy Środkowo-Wschodniej o byciu międzynarodową potęgą.
Poznań
W tym roku przypada piąta edycja poznańskiego Mediations Biennale pod hasłem Fundamental, która podejmuje refleksję dotyczącą fundamentów wolności, tożsamości oraz dążenia do integralności społeczności i ich kultury – szczególnie w kontekście statusu Europy wobec narastających ekstremizmów. Gdy postępująca globalizacja umożliwia liczne swobody, pozornie stabilny porządek w regionie zaczyna obnażać swoje słabości. W tej nowej rzeczywistości, gdzie ścierają się różnego rodzaju postawy i przekonania, aktualne staje się pytanie o fundamentalne wartości, takie jak: prawo do życia i wolności, szacunek, tolerancja czy poczucie bezpieczeństwa. Otwarcie Biennale przypada na 1 października i trwać będzie do końca miesiąca.
Tarnów
Na pewno przy planowaniu jesiennej turystyki galeryjnej warto zwrócić uwagę na otwierającą się 8 grudnia wystawę Sprawna ręka. Chlanda / Kupferman w tarnowskim BWA. Tytuł odnosi się do hebrajskiej nazwy Stowarzyszenia Rękodzielników Żydowskich, które działało w przedwojennym Jarosławiu. Stamtąd właśnie pochodzi, doceniony na międzynarodowej arenie, izraelski malarz Moshe Kupferman (1926 – 2003). Z okazji przypadającej w tym roku 90. rocznicy jego urodzin, BWA i Gdańska Galeria Miejska przygotowują wystawę prac Kupfermana połączoną z dziełami Marka Chlandy, który współpracował z artystą.
Warszawa
Jesień w warszawskim Zamku Ujazdowskim inauguruje wystawa Duchy wspólnoty (otwarcie 22 września), kolejna z cyklu prezentacja niezachodniej perspektywy w sztuce globalnej. Jest to efekt projektu badawczego tajwańskiej kuratorki Meii Cheng dotyczącego działań artystycznych na rzecz społeczności i wspólnot z krajów Azji Południowo-Wschodniej, Chin kontynentalnych i Tajwanu. Artyści zaproszeni do udziału w wystawie proponują krytyczną rewizję historii i tradycji kulturowych swoich krajów. Demaskują mechanizmy władzy i przyglądają się często marginalizowanym narracjom mniejszości, zwracając się ku wspólnotom nieformalnym, co pozwala ukazać niezwykle zróżnicowane podłoże polityczne i uwarunkowania społeczne współczesnej rzeczywistości krajów Azji Południowo-Wschodniej.
Kolejną interesującą propozycją na nadchodzący sezon jest tegoroczna, 8. już edycja Warszawy w Budowie, odbywająca się pod hasłem Wreszcie we własnym domu. Dom polski w transformacji. W końcu, po perturbacjach związanych ze zmianą lokalizacji niemalże last minute, wystawę będzie można oglądać w budynku starej drukarni przy ul. Nowogrodzkiej od 22 października do 20 listopada. Głównym tematem bieżącej odsłony jest ukazanie przemian domu i środowiska mieszkalnego w Polsce w okresie przejścia od państwa socjalistycznego do gospodarki rynkowej oraz funkcjonowania nowego modelu w powiązaniu z globalnym neoliberalizmem. Narodziny klasy średniej w Polsce to jedno z kluczowych zjawisk transformacji ustrojowej; jej etos, aspiracje, mentalność mają ogromny wpływ na debatę publiczną w kontekście mieszkalnictwa i stanowią punkt odniesienia dla innych warstw społeczeństwa. Wystawa oparta została na badaniach wizualnych świadectw transformacji, analizie danych ilościowych, konsultacji z ekspertami oraz projektach fotograficznych i filmowych, dokumentujących przemiany polskiej przestrzeni po 1989 roku. Z kolei zgromadzone na wystawie dzieła polskich artystów współczesnych pokazują, że potransformacyjna ikonosfera i przestrzeń były także ważnym tematem dla sztuk wizualnych.
W Zachęcie od 6 października oglądać będzie można wystawę Krzysztofa Wodiczki i Jarosława Kozakiewicza pt. Rozbrojenie kultury. Projekt Instytutu Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen im. Józefa Rotblata, która ma na celu zainicjowanie debaty na temat potrzeby przeformułowania sposobów myślenia o historii i pamięci. Projekt proponuje opracowanie wizji Europejskiego Centrum Obalenia Wojen, miejsca, które byłoby symbolicznym wyzwaniem dla podtrzymywanej w zbiorowej pamięci kultury wojny. Punktem wyjścia jest tu badanie ikonografii wojennych monumentów, pomników generujących jednopłaszczyznową ideologię – artyści proponują refleksję nad “uzbrojeniem” współczesnej kultury w różnych jej wydaniach i jej demilitaryzację poprzez przepracowanie przeszłości.
*
Liverpool
W Tate Liverpool na 21 października planowane jest otwarcie pierwszej na Wyspach retrospektywy Edwarda Krasińskiego, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego konceptualizmu. Na wystawie, która ma przybliżyć postać artysty i jego eksperymentalną praktykę, obejrzeć można będzie rzadko udostępniane rzeźby z połowy lat 60., subtelne interwencje w przestrzeń, wielkoformatowe instalacje jego autorstwa, jak też film Babette Mangolte o warszawskim mieszkaniu artysty, które przekształcił w swoje dzieło totalne.
Londyn
Jesień w Wielkiej Brytanii okazuje się być przychylna polskim artystom. W prestiżowej londyńskiej Whitechapel Gallery już od 28 września będzie można zobaczyć solową wystawę Alicji Kwade Medium Median, podejmującą refleksję na temat miejsca człowieka we Wszechświecie.
New Heaven
Do 17 grudnia w Yale School of Architecture można oglądać wystawę poświęconą postaci Oskara Hansena – architekta, artysty, wizjonera. Pokazuje ona ewolucję jego teorii Formy Otwartej od jej źródeł w projektach architektonicznych, aż do zastosowań w różnego rodzaju realizacjach artystycznych, takich jak film eksperymentalny czy praktyki performatywne innych twórców. Wystawa podzielona została na siedem części, z których każda obrazuje hansenowską koncepcję według głównych obszarów jej zastosowań; poszczególne elementy zazębiają się ze sobą, dzięki czemu kolejność zwiedzania zależy od samego odbiorcy, przekazując niejako doświadczenie Formy Otwartej.