NA DOBRY POCZĄTEK: 8-29.09.2014
WENECJA 2015. Znamy już artystów, którzy będą reprezentować Polskę na weneckim Biennale w 2015 roku. Jury w składzie Mirosław Bałka, Donata Jaworska, Dorota Monkiewicz, Joanna Mytkowska, Agnieszka Pindera, Maria Anna Potocka, Anda Rottenberg, Karol Sienkiewicz, Andrzej Szczerski, Jarosław Suchan, Hanna Wróblewska wytypowało projekt 18°48’05”N 72°23’01”W Joanny Malinowskiej i C.T. Jaspera (wcześniej znanego jako Christian Tomaszewski). Zaproponowany przez zamieszkałych w Nowym Jorku artystów projekt ma nawiązywać do historii potomków polskich legionistów z czasów napoleońskich, osiadłych na Haiti – Malinowska i CT Jasper zamierzają wystawić na tropikalnej wyspie operę Stanisława Moniuszki Halka, a w polskim pawilonie przedstawić dokumentację tego wydarzenia. Biorąc pod uwagę, że kuratorem głównym zbliżającego się Biennale jest Okwui Enwezor, decyzja jury wydaje się być rozsądna. Jednak krytycznie nastawieni do wyboru obserwatorzy wskazują na analogie z realizowanym od dwóch lat działaniem Janka Simona pracującego dla odmiany w Nollywood nad nową wersją filmu Andrzeja Wajdy Popiół i diament. O różnicach, podobieństwach i sztuce w Pawilonie Polonia dyskusja dopiero się zaczyna. Warto również dodać, że druga, rezerwowa propozycja wybrana w tym rekordowym pod względem ilości nadesłanych propozycji konkursie to projekt Slavs&Tatars kuratorowany przez Łukasza Rondudę we współpracy z Łukaszem Mojsakiem. Więcej o Wenecji wkrótce w SZUM-ie.
NOWA CRICOTEKA. W piątek 12 września nastąpiła oficjalna inauguracja nowego budynku Cricoteki. Uroczystość uświetniła swoją obecnością minister kultury Małgorzata Omilanowska, odczytano także przemowę prezydenta Bronisława Komorowskiego, dla którego sztuka Kantora była „wyrazem wolności w czasach, kiedy tej wolności w naszej części świata brakowało”. Minister Omilanowska z kolei zapowiedziała zbliżający się rok jako Rok Kantora i zaznaczyła szczególną rolę Cricoteki w jego obchodach. Nowy budynek Cricoteki – choć w zasadzie znajdujące się w nim przestrzenie wystawiennicze nie są duże – jest z pewnością ciekawą i odważną realizacją, odświeżającą okolice krakowskiego Podgórza. A jak dokładnie wypadła wystawa przygotowana przez Joannę Zielińską i stała ekspozycja, dowiecie się w „SZUMIE” nr 7.
ZBIGNIEW WARPECHOWSKI W ZACHĘCIE. To było najbardziej nobliwe i wzruszające wydarzenie września. Zbigniew Warpechowski, mistrz performansu, charyzmatyczny nauczyciel (choć niezwiązany z żadną uczelnią), jeden z ostatnich (ostatni?) filozofów sztuki, teoretyk, ale także płomienny polemista – w końcu doczekał się dużej, przekrojowej wystawy. Z trudną materią sztuki Warpechowskiego świetnie poradzili sobie kuratorzy wystawy: Joanna Kordjak-Piotrowska i Dominik Kuryłek. Pytanie jest w zasadzie jedno: dlaczego tak późno?
PODWÓJNY WERNISAŻ. W miniony czwartek w Muzeum Sztuki Nowoczesnej otworzyły się dwie wystawy – Marii Bartuszowej i Ustawienia prywatności. Dla tych, którzy przegapili wernisaż Warpechowskiego w Zachęcie, było to symboliczne rozpoczęcie jesiennego sezonu, obfitujące z resztą w wiele atrakcji: otwarciu Ustawień towarzyszyła akcja kolektywu DIS Magazine (do której zaangażowana została grupa joggingowa – po krótkiej rozgrzewce futurystyczni biegacze wyruszyli na miasto) oraz niesamowity performance Korakrita Arunonandchaia, performerki Boychild i grupy Bangkok Boys. Szczególnie cyborgiczny taniec Boychild zasługuje na uznanie – po takim występie nie pozostawało nic innego, jak samemu oddać się elektrobrzmieniom, oczywiście w ramach odbywających się później setów didżejskich artystów. Bez przesady można powiedzieć, że był to prawdziwy najazd hipsterki (w dużej mierze anglosaskiej) na Warszawę, ale przetrzymaliśmy to (z trudno ukrywanym entuzjazmem).
I PO WGW. Za nami także Warsaw Gallery Weekend, a niektóre galerie (Monopol, Dawid Radziszewski, lokal_30, Czułość, Le Guern) zdążyły już się spakować i wyjechać do Wiednia na Vienna Fair (z Berlina przyjechała z kolei galeria Żak-Branicka). Na imprezie warszawskiej frekwencja porównywalna do zeszłego roku, ale towarzyszyły jej dużo mniejsze artystyczne emocje. Nasze przeczucia co do najciekawszych wystaw WGW po części się sprawdziły – które konkretnie wystawy zasługują naszym zdaniem na szersze omówienie, dowiecie się z 7 numeru „SZUMu”. Nie zapominamy jednak, że WGW to nie tylko galerie, ale i wydarzenia towarzyszące. Jedną z atrakcji weekendu była premiera Wieży Karoliny Breguły, która odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej. Jednak po obejrzeniu opery (a może raczej operetki?) można było odnieść wrażenie, że jest to gatunek, w którym artystka najwyraźniej nie czuje jeszcze się zbyt pewnie. Mizerne dialogi, kiepski śpiew i ogólną nudę panującą na scenie nie zakłóciło nic, co możnaby uznać za choćby odrobinę interesujące.
VERUSCHKA W SPECTRA ART SPACE. Warto pamiętać, że od 27 września trwa wystawa Behind the Apperances legendarnego duetu Very Lehndorff (Veruschki) i Holgera Trülzscha, zorganizowana przez Starak Foundation w ramach projektu Spectra Art Space. Na wystawę składają się trzy cykle prac powstałe w latach 70. i 80. – są to fotografie Very Lehndorff, na której ciało nałożono rysunki amorficzne. Pomimo konkurencyjnego otwarcia w MSN tłum na wernisażu, polecamy wystawę która trwa do 30 listopada!
ZAPOWIEDZI. Po bardzo intensywnym wrześniu szykuje się odrobinę luźniejszy tydzień, jednak na nudę nie będzie można narzekać.
- Dziś wieczorem w CSW Zamek Ujazdowski nastąpi oficjalne otwarcie projektu Głos przygotowanego przez Stacha Szabłowskiego. Projekt składa się z czterech części – wystawy z wideo i instalacjami dźwiękowymi, galeryjną wersję Białoszewskiego do słuchu, Chór Zamku Ujazdowskiego złożony z pracowników tej instytucji i programu filmowego. Start o godzinie 18.
-
3 października w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni rusza Festiwal Komentatorki przygotowany przez Fundację Katarzyny Kozyry i skupiony na prezentacji artystek podejmujących refleksję nad otaczającym nas środowiskiem społecznym i politycznym. Tegoroczna impreza jest kontynuacją rozpoczętego rok wcześniej projektu, i z racji obecnej sytuacji politycznej zostały na nią zaproszone artystki z Rosji i Ukrainy. W ramach festiwalu planowane są debaty, spotkania z artystkami, pokazy filmowe i performansy.
- 4 października w Centrum Rzeźby Orońsko zaczyna się 7 edycja Triennale Młodych. Oprócz tego, w tym samym dniu w Orońsku otworzą się wystawy Huberta Czerepoka Redrum i Grzegorza Drozda Where You Go, Mister?.
PREMIERA SZUM NR 6 + UPOTI.COM. Nowym numer „SZUMU” jest już od tygodnia w dostępny w księgarniach, więc najwyższy czas zaprosić na debatę inauguracyjną. Odbędzie się ona 4 października o godzinie 17 w Dużej Auli na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (ul. Krakowskie Przedmieście 5). Zgodnie z tematem przewodnim numeru w trakcie premiery będziemy rozmawiać o Internecie i jego wpływie na polską sztukę i środowisko – od lat 90. do dziś. W rozmowie wezmą udział Mariusz Libel z duetu Twożywo, Laura Pawela, Radek Tereszczuk i Natalia Sielewicz. Spotkanie poprowadzi Romuald Demidenko. Premiera nie będzie jednak jedyną atrakcją tego wieczora – po debacie zapraszamy wszystkich uczestników do Muzeum Sztuki Nowoczesnej na prezentację projektu United People of The Internet przygotowanego przez Czosnek Studio (godz. 19). Prace, nadesłane przez internautów, można już oglądać na stronie Upoti.com.