NA DOBRY POCZĄTEK: 27 CZERWCA — 3 LIPCA
NIEPRZEWIDYWALNY PODMIOT. Trójmiasto to w najbliższym tygodniu zdecydowane must be. W czwartek w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie otwiera się wystawa Uskrzydleni. Paweł Althamer i Grupa Nowolipie (30.06), retrospektywa działań powołanej ponad dwie dekady temu grupy warsztatowo-terapeutycznej przy Państwowym Ognisku Artystycznym na warszawskim Muranowie, w ramach której artysta prowadzi zajęcia z ceramiki, organizuje wystawy i plenery. Skomplikowany proces twórczy kolektywu nie pozwala jednak jasno ustalić, kto jest twórcą, a kto tworzywem i co tak naprawdę w ramach działań Grupy Nowolipie powstaje. Wystawie problematyzującej metodę pracy Pawła Althamera towarzyszy bogaty program działań, które ujęte zostaną w powystawowym katalogu, systematyzującym rozproszoną wiedzę na temat historii i artystycznego dorobku grupy.
FESTIWALIZACJA. Już po raz piąty na gdyńskim Open’erze zagości Muzeum Sztuki Nowoczesnej, tym razem z wystawą 140 uderzeń na minutę. Kultura rave i sztuka w latach 90. w Polsce (29.06 – 2.07). Imprezy rave pojawiły się w Polsce w dobie transformacji ustrojowej, będąc wyrazem szczerego optymizmu, wynikającego z upragnionego otwarcia na świat, cywilizacyjnego i technologicznego przyspieszenia. Pokaz koncentruje się na fascynacjach świata sztuki subkulturą rave’owców, a szczególnie sposobami formowania wspólnoty w reakcji na neoliberalną atomizację, prywatyzację i hierarchizację społeczeństwa. Istotną kwestią jest również rola rave’u w formowaniu się tendencji pop w polskiej sztuce lat 90. w przeciwieństwie do tzw. sztuki krytycznej.
W PORCIE. Od jutra startuje także druga odsłona festiwalu MIGRACJE | KREACJE (28.06) organizowana przez Muzeum Emigracji w Gdyni. Wejście do portu to opowieść o konsekwencjach współczesnych migracji opowiedziana przez artystów wizualnych takich jak Wilhelm Sasnal, Honorata Martin, Łukasz Surowiec, Yael Bartana, którzy swoje prace zrealizowali w postindustrialnych przestrzeniach portu. W budynku Muzeum będzie można zobaczyć za to prace Pawła Althamera i Krzysztofa Wodiczko, którego projekt Goście z Pawilonu Polskiego 53. Biennale w Wenecji pokazany zostanie również w trakcie Openera. Warto również zwrócić uwagę na bogaty program wydarzeń towarzyszących festiwalowi, w ramach których odbędą się spacery architektoniczne, prelekcje, pokazy filmowe i warsztaty.
LETNIO. Znad Bałtyku przenosimy się do Warszawy, gdzie w Galerii Foksal odbędzie się kolejna z cyklu wystaw na jubileusz 50-lecia. Miejsce. Magazyn letni (30.06) to ekspozycja prac wszystkich artystek, które w trakcie półwiecza działalności galerii pojawiły się na Foksalu. Grupa ta zamyka się w piętnastu nazwiskach… Po wernisażu warto wybrać się na Wybryk, specjalny program muzyczny, który na urodziny galerii przygotował Jacek Plewicki, organizator słynnych Brutaży, Brzasków i innych ulubionych przez hipsterkę imprez muzycznych.
KONWERTOWANIE. Koniec czerwca to także wydarzenia spod znaku sztuki post-internetowej. W środę Norbert Delman zaprasza na swój trening – performans, któremu towarzyszy wystawa Sweat is fat crying (29.06) zorganizowana w Fitness Park Agora na warszawskim Mokotowie. Siłownia rozpoznana zostaje jako miejsce konwersji różnego typu energii, gdzie praca nad formowaniem ciała utożsamiana być może z formowaniem życiowego sukcesu. Z kolei w czwartek w XS (polecamy wywiad z Wojciechem Ziemilskim i Angeliką Topolewską, którzy animują przestrzeń) odbędzie się wystawa końcowa How long is your battery now? (30.06) Lucasa Gutierreza, pierwszego rezydenta programu Warszawa | Berlin 2016 Fundacji Badań Przestrzeni Publicznej TU. Artysta zajmuje się kwestiami dotyczącymi statusu “cyfrowości”, która przestała być współcześnie medium, a stała się kontekstem do działań społecznych, artystycznych i politycznych.
W SŁUSZNEJ SPRAWIE. W czwartek o g. 18 w siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy Pańskiej odbędzie się aukcja charytatywna na rzecz projektu Kuchnia Konfliktu (30.06), w trakcie której będzie można nabyć dzieła m.in. Wilhelma Sasnala, Radka Szlagi, Honoraty Martin czy Ady Karczmarczyk. Kuchnia Konfliktu wspierać ma integrację uchodźców na polskim rynku pracy i w społeczeństwie – prowadzona będzie na kilku poziomach: kulinarnym, edukacyjnym, kulturalnym i ekonomicznym już od początku lipca na warszawskim Placu Zabaw.
MIGRUJĄCE BIENNALE. Jeune Création Européenne to w zamyśle projekt badający najnowsze tendencje w sztuce europejskiej, jak również platforma wymiany i spotkań zarówno o charakterze lokalnym, jak i międzynarodowym. Biennale odbywa się od 2000 roku w różnych krajach partnerskich – jedna z odsłon tegorocznej edycji otworzy się 30 czerwca we wrocławskiej Hali Stulecia, gdzie będzie można zobaczyć prace 56 artystów z 7 krajów. Do udziału zaproszono także twórców polskich, m.in. Magdalenę Sawicką (Grand Prix), Kornela Janczy, Michała Frydrycha.
LOKALNIE. Tymczasem w Narodowym Forum Muzyki już od niedzieli będzie można oglądać prezentację Sztuka szuka IQ (2.07) poświęconą artystom wrocławskim. Motywem przewodnim organizowanej w ramach ESK wystawy stał się wskaźnik IQ (wynaleziony przed 104 laty przez Williama Sterna właśnie we Wrocławiu) – opowieść o tym, iż dobra sztuka jest inteligentna i ma kluczowe znaczenie dla tworzenia tożsamości miasta. Historia siedmiu dekad wrocławskiej sceny artystycznej przedstawiona zostanie w pracach najwybitniejszych osobowości twórczych, takich jak Stanisław Dróżdż, Natalia Lach-Lachowicz, Wacław Szpakowski.
KONCENTRACJA. Poznań po ostatnim wielkim galeryjnym exodusie odżywa jakby na nowo. W dniu jutrzejszym odbędzie się wernisaż wystawy Rozproszone widownie. Ekonomia uwagi (28.06), wyjątkowo w Galerii Art Stations. To dyplom kuratorski Aleksandry Janz, na którym zajmuje się kwestiami dotyczącymi doświadczania dzieła sztuki oraz statusu artysty i publiczności w dobie wizualnej nadprodukcji. Z kolei w środę otwarcie nowej przestrzeni wystawienniczej SKALA (efekt współpracy “Czasu Kultury” i Uniwersytetu Artystycznego) zainauguje pokaz Piotra Bosackiego Dziś są moje imieniny (29.06), traktujący o zawiłych relacjach słowa i sztuk wizualnych.
BEZ OGRANICZEŃ. Tegoroczna edycja Kontekstów w Sokołowsku poświęcona jest aktualnemu – i jak widać chociażby po dzisiejszej rubryce – niezwykle obecnemu tematowi w sztukach wizualnych, czyli – emigracji. Kwestia ta dotyczyć ma jednak samych twórców, w kontekście formowania się ich tożsamości w rozumieniu themersonowskim (artysta jest zawsze na emigracji i nigdy na emigracji nie jest). Do udziału zaproszeni zostali artyści “emigranci”, którzy poruszają się po różnych polach sztuki efemerycznej, m.in. Ewa Partum, Józef Robakowski, Zbigniew Warpechowski czy artyści młodego pokolenia, jak duet Polen Performance. Kontekstom towarzyszyć będzie również wystawa Atelier 72 Revisited oraz dwudniowa konferencja poświęcona postaci Richarda Demarco, kuratora i artysty, który odegrał wielką rolę w promocji artystów tworzących za Żelazną Kurtyną na Zachodzie.
SZTUKA W SKANSENIE. Tydzień temu w Nowym Sączu otworzyła się wystawa poświęcona obrazowi wsi w sztuce współczesnej – Pany chłopy chłopy pany. Wystawa dzieli się na dwie części – pierwsza jest pokazywana w BWA Sokół, druga w Sądeckim Parku Etnograficznym. Zaproszeni na wystawę artyści (m.in. Przemysław Branas, Karol Radziszewski, Paulina Ołowska, Julita Wójcik, Franciszek Orłowski czy Dorota Nieznalska) biorą na warsztat wizerunek wsi, jaki jest generowany przez skansen i zastanawiają się nad współczesnymi sposobami rozumienia pojęcia „kultura chłopska” i „wiejskość”. Wystawa trwa do 11 września, jej kuratorami są Wojciech Szymański i Magdalena Ujma.