SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Krytyka Na Dobry Początek 23.03.2015 9 min

NA DOBRY POCZĄTEK: 23-29 marca 2015

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf

REWOLUCJA W AICA POLSKA. 16 marca odbyło się walne zebranie AICA Polska, podczas którego wybrano władze stowarzyszenia na lata 2015-2018. Zmiany okazały się rewolucyjne. Wiceprezesami AICA Polska zostali Daniel Muzyczuk (MS2) i Gabriela Świtek (IHS UW, Zachęta), zaś członkami zarządu Jakub Banasiak (ASP WWA, SZUM) i Ewa Łączyńska-Widz (BWA Tarnów). Prezesem na trzecią kadencję pozostał Andrzej Szczerski (IHS UJ), który wysunął ww. kandydatury, inaugurując w ten sposób nowe otwarcie. Czyżby AICA Polska miała się w końcu ożywić i zacząć odgrywać aktywną rolę w polu rodzimej krytyki? Nowe władze – wśród nich nasz człowiek – dają taką nadzieję.

Dyskusja podczas Spotkań kuratorskich w Cieszynie

Dyskusja podczas Spotkań kuratorskich w Cieszynie

GALERIE W SIECI. Od piątku do niedzieli (20-22 marca) trwały Spotkania kuratorskie. Zorganizowana przez Galerię Szarą z Cieszyna impreza miała integracyjny charakter. Do prezentacji swoich działań zostały zaproszone niezależne galerie z Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Po nich odbyła się dyskusja o nowych formach współpracy pomiędzy obecnymi galeriami oraz możliwością organizacji takich spotkań także w przyszłości, być może w zmienionej formule. Jakkolwiek hasło „niezależności” wszelkich podmiotów artystycznych dzisiaj wydaje się problematyczne (właściwie wszystkie uczestniczące w spotkaniu galerie były od czegoś zależne, choćby do dotacji ministerialnych i grantów), ale sama idea integracji galerii z Europy Środkowo-Wschodniej wydaje się ciekawa. Była to także niezła okazja do omówienia problemów z jakimi borykają się tego typu galerie, choć bezdyskusyjnie w najgorszej sytuacji są obecnie galerie węgierskie, nie mogące liczyć na zbyt duże poparcie ze strony konserwatywnego rządu. Do tego dochodzą walory poznawcze – profil co niektórych galerii obecnych w Cieszynie jest co najmniej nietuzinkowy (przykładem niech będzie czeska galeria Na Shledanou, mieszcząca się w domu pogrzebowym na cmentarzu), a zaskoczeniem dla Polaków była prezentacja eksperymentalnej galerii Brut Brut, wkrótce otwierającej się w Warszawie, której założyciel przyjechał do Polski cztery miesiące temu z Indii. Pierwsza wystawa ponoć już za dwa tygodnie, a jedną z zaproszonych artystek jest babcia galerzysty.

Gustav Metzger, Rysunki świetlne, 2014, wydruk fotograficzny, unikat, dzięki uprzejmości Kettle’s Yard

Gustav Metzger, Rysunki świetlne, 2014, wydruk fotograficzny, unikat, dzięki uprzejmości Kettle’s Yard

DZIAŁAJ ALBO GIŃ! O CSW Znaki Czasu w Toruniu ostatnio było głośno głównie dzięki „aferze taśmowej” wywołanej przez odchodzącego dyrektora Pawła Łubowskiego. Toruńska instytucja przyciąga uwagę jednak nie tylko z tego powodu, ale także dzięki ciekawemu programowi wystawienniczemu. Po wystawie Alferedo Jaara i Karola Radziszewskiego przyszła pora na retrospektywę jednego z najbardziej radykalnych artystów sztuki powojennej, Gustava Metzgera (otwarcie 27 marca, piątek). Postawę Metzgera charakteryzuje zaangażowanie i bezkompromisowość w kwestiach etycznych i politycznych, jest on inicjatorem nurtu sztuki autodestrukcyjnej. Na wystawie w Toruniu zostanie zaprezentowana jego twórczość i aktywność od lat 40. XX wieku do dziś. Po zakończeniu toruńskiej ekspozycji powędruje ona do Oslo, gdzie będzie pokazywana w Kunsthall Oslo i Stiftelsen Kunstnernes Hus.

Zuzanna Janin, Widziałam swoją śmierć, 2003

Zuzanna Janin, Widziałam swoją śmierć, 2003

SZTUKA UMIERANIA. Tarnowskie BWA zaczyna sezon wiosenny od wystawy być może zaskakującej jak na tę porę roku. W nadchodzący czwartek, 26 marca, rozpocznie się tam wystawa Ars moriendi kuratorowana przez Przemysława Chodania. Prezentacja, składająca się z prac dziesięciu artystów oraz obiektów z funeralnej kolekcji sztuki dawnej Bogdana Steinhoffa, ma być próbą refleksji nad procesem starzenia i śmiercią z perspektywy ateistycznej. W dzisiejszych czasach, kiedy starość jest wypierana w powszechnej świadomości społecznej, chęć podjęcia tego tematu wydaje się interesującą decyzją, czekamy więc z ciekawością na efekty pracy kuratora.

Krzysztof Wałaszek, Ośrodki władzy, 2004

Krzysztof Wałaszek, Ośrodki władzy, 2004

PORTRET ARTYSTY. 27 marca we wrocławskiej BWA Awangarda otworzy się monograficzna wystawa Krzysztofa Wałaszka, malarza i akademika związanego z lokalną ASP. Na wystawie znajdą się prace artysty z lat 80., 90. i tych powstałych już w XXI wieku. Lekko ironiczne i zaprawione porcją humoru obrazy Wałaszka odnoszą się do trudnych czasów transformacji w Polsce i współczesnych realiów drapieżnego kapitalizmu, widzianych przez pryzmat problematycznej, polskiej tożsamości i naszych narodowych kompleksów.

Oskar Dawicki, Łzy szczęścia, 2014

Oskar Dawicki, Łzy szczęścia, 2014

ŁZY DAWICKIEGO. Oskar Dawicki nie może ostatnio narzekać na brak zainteresowania swoją osobą. Wyreżyserowany przez Macieja Sobieszczańskiego i Łukasza Rondudę Performer ma za sobą sukcesy w Rotterdamie i Berlinie, a polska publiczność nadal niecierpliwie czeka na premierę filmu. Ci z Was, którzy nie mogą się doczekać i chcą już teraz wybrać się w Polskę tropem Oskara, powinni pojechać do Lublina, gdzie 27 marca w galerii Labirynt otwiera się jego wystawa Lacrimosa. Centralnym punktem wystawy będzie film Łzy szczęścia, możliwy do zobaczenia w niezwykłej, wprowadzającej w trans aranżacji.

Tymek Borowski

Tymek Borowski, fragment komiksu o użyteczności sztuki

TEORIA I PRAKTYKA RZECZYWISTOŚCI. Tymek Borowski od kilku lat konsekwentnie rozwija swoją praktykę artystyczną w kierunku autotematycznej i egzystencjalnej refleksji. W ciągu tego tygodnia będziemy mieli aż dwie okazje, by znów zetknąć się z jego zabawną, choć może też i prowokującą twórczością – 27 marca w BWA Olsztyn rozpocznie się jego wystawa Nie ma czegoś takiego jak sztuka. Znajdą się na niej zarówno starsze prace, co i najnowszy komiks o użyteczności sztuki inspirowany książką Stephena Wrighta oraz przykłady prac „pozytywnych”, czyli użytecznych społecznie, w sposób tak szeroki jak to zapewne tylko możliwe. Z kolei dzień później w warszawskiej Zachęcie obędzie się projekcja filmu How culture works, który Tymek Borowski przygotował razem z Rafałem Dominikiem i Jakubem Mańskim. Po filmie odbędą się Targi Kultur Personalnych.

Michał Bartłomowicz, Bez tytułu, kolaż, 2011

Michał Bartłomowicz, Bez tytułu, kolaż, 2011

SZTUKA W STOLICY. Szukacie w tym tygodniu ciekawych wydarzeń w Warszawie? Proponujemy wam zainteresować się tym, co będzie się działo w trzech warszawskich galeriach. W galerii Lokal_30 otwiera się wystawa kolaży Michała Bartłomowicza Cargo cult (25 marca). Wystawa trwa tylko dwa tygodnie i jest projektem eksperymentalnym. W piątek 27 marca otworzy się natomiast wystawa trochę innego formatu – Studia malarskie Tomasza Ciecierskiego w galerii Le Guern. Znajdą się na niej wybrane prace artysty, umożliwiające jednak prześledzenie kolejnych etapów jego twórczości. Amatorzy artystycznych pojedynków powinni za to wybrać się do Apteki Sztuki, gdzie w sobotę odbędzie się Warszawska Bitwa Rysunkowa. W pojedynku weźmie udział 12 osób, będzie jury (Agata Dudek, Monika Zawadzki, dr hab. Rafał Kochański i dr hab. Dariusz Vasina), profesjonalna konferansjerka i muzyka. Tego samego dnia od godziny 15 do 18 będzie trwać wernisaż projektu Dawida Misiornego PRIORIPOSTERIORI w ROD (Realny Obszar Działań, domek na działce, Al. Poziomkowa 49).

GENDER DOKAMEROWY. Gender znów straszy, tym razem w Poznaniu. W Galerii Fotografii pf, zlokalizowanej w Centrum Kultury Zamek, 27 marca rozpocznie się wystawa Gender jako dokamerowy performance. Kuratorki wystawy, Karolina Majewska-Güde i Dorota Walentynowicz, postanowiły skupić się na problemie relacji fotografii z płcią kulturową, konstruowaną za pomocą konwencji obrazowych i grą nimi. W wystawie udział biorą Verenya Dengler, Tomislav Gotovac, Jakob Lena Knebl i Annegret Soltau.

Łukasz Skąpski

fot. Łukasz Skąpski

WYRAZ SZTUKI. 27 marca w BWA Sokół otworzy się wystawa Łukasza Skąpskiego Ludzie myślący o sztuce. Na wystawie zebrane są zdjęcia mieszkańców Nowego Sącza, wykonywane przez artystę w galerii dwa tygodnie wcześniej. Przed zrobieniem zdjęcia Skąpski prosił gości BWA o pomyślenie o sztuce, chcąc uchwycić emocje publiczności związane z percepcją sztuki. Mamy nadzieję, że wszystkie wizerunki nowosądeczan były pogodne…

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
NA DOBRY POCZĄTEK: 23-29 marca 2015 — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności