SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 01.08.2019 3 min

„Mono no aware” w Trafostacji Sztuki

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Mono no aware”, widok wystawy

W maju na artystycznej mapie wydarzeń kulturalnych w Japonii i Polsce pojawił się zupełnie nowy, zorganizowany na niespotykaną dotychczas skalę projekt obejmujący serię wystaw z dziedziny sztuki współczesnej – Celebration. To efekt dwuletnich starań entuzjastów, którzy powołali do życia wyjątkowy projekt, mający szansę jako wydarzenie cykliczne oddziaływać i pozostać w świadomości odbiorców obu krajów przez kolejne lata. Wydarzenia odbędą się w trzech miastach: Kioto, Poznaniu i Szczecinie. Kuratorami wystaw są prof. Akiko Kasuya i Paweł Pachciarek, a w Szczecinie również Stanisław Ruksza, natomiast funkcję doradcy programowego pełni legendarny japoński kurator, prof. Akira Tatehata.

Do udziału w wystawie zaproszonych zostało 21 artystów i kolektywów z Polski i Japonii. Wszyscy oni uczestniczyli w rezydencjach artystycznych w obu krajach, by stworzyć nowe prace, przeznaczone wyłącznie dla celów tego projektu. Ta śmiała, stanowiąca nie lada wyzwanie logistyczne koncepcja zakłada dodatkowo opowiedzenie przez każdego z artystów pewnego rodzaju historii w trzech niezależnych aktach-rozdziałach, rozumianych jako ciąg jednej narracji rozwijającej się na przestrzeni trzech wystaw. Mimo że poszczególne wystawy pomyślane są jako częściowo niezależne byty, to aby móc w pełni prześledzić i najlepiej uchwycić istotę działań, strategii artystycznych i kierunek kuratorskiej wędrówki, warto zobaczyć wszystkie trzy.

Wystawa odbywa się w ramach programu Celebration – 100-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską i Japonią. I to właśnie współpraca leży u podstaw całego projektu, który doprowadzić ma do dialogu w obrębie artystycznych par.

Jednym z najważniejszych celów projektu Celebration jest także stworzenie warunków do faktycznej i „żywej” wymiany doświadczeń pomiędzy artystami, co w założeniu ma zwiększyć potencjał stworzenia zupełnie nowych prac. Przed artystami, jak i kuratorami stanęło niełatwe zadanie opowiedzenia o wybranych kategoriach estetycznych, społecznych czy historycznych z dwóch perspektyw, tak, by zarówno publiczność w Japonii, jak i w Polsce nie odniosła wrażenia powierzchowności czy narracyjnej pychy w prezentowanych po obu stronach globu pracach.

Pomimo ograniczeń wynikających z odległości, problemów komunikacyjnych czy wreszcie różnych perspektyw twórczych, udało się doprowadzić do spotkania pomiędzy artystami biorącymi udział w projekcie i w efekcie do stworzenia serii wspólnych prac, jak choćby w przypadku Stacha Szumskiego i Satoshiego Kawaty, czy – jak w przypadku Łukasza Surowca i Yuriko Sasaoki – przygotowania wspólnych warsztatów, które odbędą się zarówno w Japonii, jak i w Polsce. Bez względu na rezultat, najważniejsze było jednak – dzięki zaproszeniu na rezydencje artystów z Polski do Japonii i z Japonii do Polski – stworzenie platformy do nawiązania twórczego dialogu i wzajemnych inspiracji na kolejne lata.

„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy
„Mono no aware”, widok wystawy

Wystawa Mono no aware w TRAFO to trzeci, wieńczący akt z cyklu wystaw Celebration odbywających się w Kioto, Poznaniu i Szczecinie.

Mono no aware to jedna z podstawowych japońskich kategorii estetycznych, odnosząca się do odnajdywania w świecie melancholijnego piękna. Wystawa nawiązuje do tych procesów, podkreśla jednocześnie relacyjność pojęciową, estetyczną czy duchową między Wschodem i Zachodem. To, co wydawać by się mogło być zarezerwowane wyłącznie dla danego kręgu kulturowego, w przypadku „patosu rzeczy” (mono no aware) Wschodu znajduje dopełnienie w antropologii tragiczności Zachodu przeprowadzonej przez Maxa Schelera. Pokaz bardziej próbuje ukazać, to co wspólne, będące podwaliną dla nowego, niż prezentować różnice.

Inicjatorem wystawy jest Instytut Adama Mickiewicza, główny partner projektu.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Karolina Breguła, Agnieszka Brzeżańska, Piotr Bujak, Contact Gozno, Tomohiro Higashikage, hyslom, Ryosuke Imamura, Yoshimasa Ishibashi i Hideyuki Ando, Satoshi Kawata, Meiro Koizumi, Daniel Koniusz, Robert Kuśmirowski, Maria Loboda, Masanori Matsuda, Mitsuhiro Okamoto, Alicja Rogalska, Yuriko Sasaoka, Łukasz Surowiec, Nomadic State, Yuske Taninaka, Makiko Yamamoto
Wystawa
Mono no aware
Miejsce
Trafostacja Sztuki w Szczecinie
Czas trwania
13.06–31.08.2019
Osoba kuratorska
Akiko Kasuya, Paweł Pachciarek, Stanisław Ruksza
Strona internetowa
trafo.art
Indeks
Agnieszka Brzeżańska Akiko Kasuya Alicja Rogalska Contact Gozno Daniel Koniusz hyslom Karolina Breguła Łukasz Surowiec Makiko Yamamoto Maria Loboda Masanori Matsuda Meiro Koizumi Mitsuhiro Okamoto Nomadic State Paweł Pachciarek Piotr Bujak Robert Kuśmirowski Ryosuke Imamura Satoshi Kawata Stanisław Ruksza Tomohiro Higashikage TRAFO – Trafostacja Sztuki w Szczecinie Yoshimasa Ishibashi i Hideyuki Ando Yuriko Sasaoka Yuske Taninaka

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Mono no aware” w Trafostacji Sztuki — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności