SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 23.11.2022 2 min

„Miszmasz” w kościele Santa Maria dell’Angelo i Galerii della Molinella w Faenzie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Matylda Tracewska, „Night and Day II”, wymiary zmienne, farby alkidowe, muszelki, 2022, fot. Jan Mioduszewski

Co sprawia, że dzieło sztuki można nazwać mozaiką, jakie są jej elementy najbardziej fundamentalne i konstytucyjne? Mało kto w Polsce zastanawia się nad tym zagadnieniem, natomiast we Włoszech, gdzie tradycja mozaiki jest bardzo żywa, pytanie to powraca cyklicznie, czy to w dyskursie akademickim, czy w rozważaniach teoretycznych pozycjonujących mozaikę w relacji do malarstwa, rzeźby, tkaniny, czy bardziej współcześnie – instalacji.

Przestrzeń ekspozycyjna kościoła Santa Maria dell’Angelo, widok wystawy
Matylda Tracewska, „Przywoływanie”, 165 x 277 cm, drewno, metal, żyłka wędkarska_ Maciej Duchowski, „Solo I, II, III”, 25 x 25 cm, kable elektryczne, klej polimerowy, 2018, fot. Marco Parollo
Maja Kitajewska, „Rapsodia echa I, II, III”, 36 x 28 cm, haft, cekiny, płótno, 2012, fot. Marco Parollo
Maciej Duchowski, „So I, II, III,” 120 x 100 cm, gładź polimerowa, płótno, 2021; „Bez tytułu”, obiekt z serii „Finisz”, wiadro plastikowe kable elektryczne, 2021, fot. Marco Parollo
Galleria della Molinella, widok wystawy, fot. Marco Parollo
Elwira Sztetner, „Superorganizm”, wymiary zmienne, materiały tekstylne z recyclingu, odpady plastikowe, 2017-2022, fot. Marco Parollo

Wystawa Miszmasz, prezentowana w ramach Biennale Mozaiki Współczesnej w Rawennie, jest próbą artystycznego spotkania na styku mozaiki i sztuki współczesnej i powstała w ramach realizowanego na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie zadania badawczego Fragmentacje. Artyści i artystki, dydaktycy i dydaktyczki Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP w swych pracach sięgają po bardzo odmienne środki wyrazu artystycznego. Obrazy, instalacje i obiekty eksponowane w przestrzeni wystawienniczej kościoła Santa Maria dell’Angelo oraz Galerii Miejskiej Molinella w Faenzie, stylistycznie i konceptualnie bardzo różnorodne, łączy zabieg fragmentacji zastosowany przez ich twórców: wszystkie dzieła powstały w wyniku połączenia wielu (lub bardzo wielu) elementów w jedną całość.

Arkadiusz Karapuda, „Virginis Mariae Gratiarum II”, ø 200 cm, ready-made, 2022, fot. Marco Parollo
Jan Mioduszwski, „Regał (niewidzialne)”, 4 części, 214,5 x 103,5 cm, akryl na aluminium, 2022, fot. Marco Parollo

Uwspółcześniona, inkluzywna definicja mozaiki odrzuca tradycyjne kryterium materiału, użytych narzędzi czy znajomości reguł wykonawczych skupiając się na charakterystyce procesu twórczego. Pozwala to traktować mozaikę bardziej jako język wypowiedzi artystycznej niż jako technikę, a tym samym zbliżyć ją współczesnych praktyk twórczych – i vice versa.

Elwira Sztetner, „Anatomia świadomości”, wymiary zmienne, haft, bawełna, 2017-2018, fot. Jan Mioduszewski
Jan Mioduszewski, „Regał (niewidzialne)”, 4 części, 214,5 x 103,5 cm, akryl, aluminium, 2022; „Komoda i jej przygoda”, akryl na aluminium, MDF, 100 x 86 cm, 2022, fot. Jan Mioduszewski



Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Maciej Duchowski, Arkadiusz Karapuda, Jan Mioduszewski, Maja Kitajewska, Igor Przybylski, Elwira Sztetner, Matylda Tracewska
Wystawa
Misz-masz
Miejsce
Museo Diocesano, spazio espositivo Chiesa di Santa Maria dell’Angelo / Galleria della Molinella
Czas trwania
8.09 – 27.11.2022
Osoba kuratorska
Giovanni Gardini, Matylda Tracewska
Fotografie
Marco Parollo, Jan Mioduszewski
Strona internetowa
www.museodiocesanofaenza.it
Indeks
Arkadiusz Karapuda Elwira Sztetner Galleria della Molinella Giovanni Gardini Igor Przybylski Jan Mioduszewski Maciej Duchowski Maja Kitajewska Matylda Tracewska

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Miszmasz” w kościele Santa Maria dell’Angelo i Galerii della Molinella w Faenzie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności