„Miłość i medycyna. Antologia” Patrycji Orzechowskiej i Rafała Urbackiego w Muzeum Śląskim


Patrycja Orzechowska, „Miłość i Medycyna. Antologia”, „Ciało pedagogiczne”, 1/1, zakład dla umysłowo chorych w Rybniku, ok. 1926 rok, ze zbioru fotografii Archiwum Państwowego w Katowicach
Surrealistyczna wizja Bellmerowskiej cielesności i seksualności posłużyła jako punkt wyjścia do projektu o różnorodnym znakowaniu ciała. Oś konceptu stanowi mapa przestrzeni granicznych pomiędzy dyskursami miłości i medycyny. Śledztwo na temat ingerencji w autonomię ciała zostaje rozpięte na przestrzeni czasowej i regionalnej Górnego Śląska. Śląsk obnaża swoje ciała niechętnie, tylko podczas specjalnych okazji. Podglądanie ich jest zajęciem żmudnym i wymagającym, poprzedzone poszukiwaniem materiałów zachowanych w tekstach źródłowych i archiwach wizualnych, a zakończone próbą rekonstrukcji wydarzeń. Kronika wypadków rozczytywana w perspektywie medycznej, archeologicznej, kryminalnej, wojennej i miłosnej tworzy kolekcję spojrzeń na terytorium ciała – ciała prawdziwego i sztucznego. Na antologię składają się indywidualne historie o różnym ciężarze; trudne obrazy przeplatają się z wątkami peryferyjnymi dotychczas pomijanymi i niezdiagnozowanymi. Jako doświadczenie pewnej wspólnoty, ujawnione jedna po drugiej, tworzą zamkniętą narrację przeznaczoną do zbiorowego a zarazem intymnego seansu. Jak każda kolekcja także i ta ma swoje braki i domyślne obiekty pożądania… (P.O., R. U.)
Patrycja Orzechowska przebywała na rezydencji w Muzeum Śląskim w Katowicach, przygotowując swoją pracę i prowadząc badania m.in. nad postacią Hansa Bellmera (wielkiego nieobecnego śląskiej sztuki) w legendarnej pracowni Andrzeja Urbanowicza przy ulicy Piastowskiej. W grudniu 2012 r. odbyło się spotkanie Miłość i Medycyna. Gra wstępna, na którym Patrycja Orzechowska wraz z zaproszonymi panelistkami: Agnieszką Taborską, Ewą Małgorzatą Tatar rozpoczęła próbę feministycznego odczytania prac i postawy Hansa Bellmera.

Patrycja Orzechowska, „Miłość i Medycyna. Antologia”, „Rany”, 5/5, Centralna Stacja Ratownictwa Górniczego w
Pod koniec 2013 roku Patrycja Orzechowska zaprosiła do współpracy choreografa i reżysera Rafała Urbackiego, z którym kontynuowała pracę nad kolejnym etapem projektu Miłość i Medycyna. Antologia, którego rezultat jest prezentowany podczas wystawy w Muzeum Śląskim.

Patrycja Orzechowska, „Miłość i Medycyna. Antologia”, „Święte sińce”, 5/5, ofiara powstania śląskiego 1919 roku z terenu Mysłowic, autor nieznany, podkolorowana kopia, oryginał znajduje się w zbiorach Biblioteki Śląskiej w Katowicach

Patrycja Orzechowska, „Miłość i Medycyna. Antologia”, „Wdech”, 1/2, Centralna Stacja Ratownictwa Górniczego w Bytomiu

Patrycja Orzechowska, „Miłość i Medycyna. Antologia”, „Eksperymenty”, 7/7, zdjęcie z akt Sądu Okręgowego w Katowicach
Stopka
Artystka / Artysta | Patrcyja Orzechowska |
Wystawa | Miłość i Medycyna. Antologia |
Miejsce | Muzeum Śląskie, Katowice |
Czas trwania | 10.05.-29.06.2014 |
Kuratorka / Kurator | Stanisław Ruksza |
Fotografie | Patrycja Orzechowska |
Strona internetowa | www.projektmetropolis.pl |
Indeks | Muzem Śląskie Patrycja Orzechowska Rafał Urbacki Stanisław Ruksza |