NR 12/2023
04.07.2014

„Mieszane Sztuki Walki” w Poznaniu

„Mieszane Sztuki Walki” w Poznaniu
Jerzy Kosałka "Palę bo piję" oraz Kamil Kuskowski "Barwy Klubowe"

Jerzy Kosałka „Palę bo piję” oraz Kamil Kuskowski „Barwy Klubowe”

Tytuł wystawy Mieszane Sztuki Walki jest odniesieniem do dyscypliny sportowej (MMA), w której zawodnicy walczą wręcz, przy dużym zakresie dozwolonych technik, na ośmiokątnym ringu. O wyniku walki decyduje nokaut lub poddanie, choć niekiedy dopuszczalnym rozstrzygnięciem może być również remis. Zainspirowana sportową konkurencją wystawa, rozgrywa się w osiedlowych garażach – obszarze nacechowanym i kojarzonym z męskością. Miejsce to, zwykle obce i zamknięte na sztukę i jej język, stało się inspiracją do zrealizowania wystawy krytycznej. Sztuka wprowadzona w przestrzenie garażu, staje się niezwykle wrażliwym narzędziem do badania rzeczywistości. Wykorzystując potencjał miejsca, narracja ekspozycji zbudowana została – analogicznie do ilości boków ringu MMA – wokół ośmiu zagadnień.

Kamil Kuskowski, "Barwy klubowe"

Kamil Kuskowski, „Barwy klubowe”

Bartosz Kokosiński, "Obraz pożerający scenkę rodzajową"

Bartosz Kokosiński, „Obraz pożerający scenkę rodzajową”

Prace Adama Rzepeckiego i Tomasza Rogalińskiego, oscylują wokół tematu walki z męskim stereotypem, stanowiąc rodzaj refleksji nad pojęciem męskości. Wątek starć pomiędzy przeciwnymi płciami, percypowany z punktu widzenia kobiety, porusza zrealizowana specjalnie dla przestrzeni garażowej instalacja Aleksandry Ska. Wideo performance Karola Radziszewskiego, który jest odniesieniem do body artu lat 70-tych, dotyka problematyki zmagań z własną cielesnością. Malarstwo Kamila Kuskowskiego oraz Katarzyny Szeszyckiej odnosi się natomiast do zagadnień męskiej rywalizacji, kultury kibicowskiej i „kibolskiej”, a co się z tym wiąże, również obrony własnych przekonań i ideałów. Audio-instalacja Joanny Sitko dotyka tematu sąsiedzkich relacji, natomiast wideo Bartłomieja Jarmolińskiego i praca Jerzego Kosałki, każda w zupełnie odmienny sposób, dotyczą kwestii zmagania się z samym sobą i własnymi słabościami. Dodatkowy wątek wystawy buduje obiekt Bartosza Kokosińskiego, oraz instalacja site-specific zrealizowana przez Aleksandra Radziszewskiego, które zaaranżowane na terenie garaży, nawiązują do problemu magazynowania i kolekcjonowania niepotrzebnych przedmiotów.

Katarzyna Szeszycka, "Śmietanka Pomorzan"

Katarzyna Szeszycka, „Śmietanka Pomorzan”

Instalacja Aleksandry Ska "HUBABABA"

Instalacja Aleksandry Ska „HUBABABA”

Wystawa jest realizacją dyplomową w ramach specjalności Strategie kuratorskie i promowanie kultury na Wydziale Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Bartłomiej Jarmoliński, "Antyatlas" (w formie reprodukcji za zgodą artysty)

Bartłomiej Jarmoliński, „Antyatlas” (w formie reprodukcji za zgodą artysty)

Bartłomiej Jarmoliński "Wstyd"

Bartłomiej Jarmoliński, „Wstyd”

Instalacja Aleksandra Radziszewskiego "Zakrywaczepodglądacze"

Instalacja Aleksandra Radziszewskiego „Zakrywaczepodglądacze”

Instalacja Aleksandra Radziszewskiego "Zakrywaczepodglądacze"

Instalacja Aleksandra Radziszewskiego „Zakrywaczepodglądacze”

Tomasz Rogaliński, "Stopniowanie"

Tomasz Rogaliński, „Stopniowanie”

Karol Radziszewski, "Ready 2 Die"

Karol Radziszewski, „Ready 2 Die” i Tomasz Rogaliński, „Feminista”

Jerzy Kosałka, "Palę bo piję"

Jerzy Kosałka, „Palę bo piję”

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaBartłomiej Jarmoliński, Bartosz Kokosiński, Jerzy Kosałka, Kamil Kuskowski, Aleksander Radziszewski, Karol Radziszewski, Tomasz Rogaliński, Adam Rzepecki, Joanna Sitko, Aleksandra Ska, Katarzyna Szeszycka
WystawaMieszane sztuki walki
Miejscegaraże, ul. św. Michała, Poznań
Czas trwania14.06.2014
Kuratorka / KuratorJoanna Gryzińska
FotografieAgnieszka Boeske
Indeks

Zobacz też