SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 15.05.2015 4 min

„Miękkie kody. Tendencje konceptualne w sztuce słowackiej” w Muzeum Współczesnym Wrocław

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
2. Pavla Sceranková, Wprowadzanie. Wyprowadzanie, 2007, dzięki uprzejmości Drdova Gallery, Praga, © Drdova Gallery, Prague

Pavla Sceranková, Wprowadzanie. Wyprowadzanie, 2007, dzięki uprzejmości Drdova Gallery, Praga, © Drdova Gallery, Prague

Wystawa Miękkie kody. Tendencje konceptualne w sztuce słowackiej skupia się na jednej z kluczowych tendencji słowackiej sztuki współczesnej i nowoczesnej – działaniach konceptualnych i postkonceptualnych na przestrzeni ostatnich pięciu dekad w sztuce wizualnej na Słowacji, począwszy od lat 60. do współczesności.

Widok wystawy: prace Rudolfa Sikory,  Autostrada … (dzień? noc?), 1981; Z cyklu * → † (niezidentyfikowana przestrzeń), 1980;  Nie! Nie! Tak?, 1980, dzięki uprzejmości Roman Fecik Gallery, Bratisława, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Widok wystawy: prace Rudolfa Sikory, Autostrada … (dzień? noc?), 1981; Z cyklu * → † (niezidentyfikowana przestrzeń), 1980; Nie! Nie! Tak?, 1980, dzięki uprzejmości Roman Fecik Gallery, Bratisława

Viktor Frešo, Bez tytułu, 2012, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Viktor Frešo, Bez tytułu, 2012

Radykalna zmiana w rozwoju sztuki słowackiej przyszła w połowie lat 60. (konceptualizm, sztuka ziemi, sztuka tekstu, manifestacje, performance, fotodokumentacja). Nurt konceptualny, który pojawił się na Słowacji w latach 60., formułował bardzo radykalną krytykę obrazu. Wystawa prezentować będzie silny wpływ nowych pomysłów, nowych nieikonicznych postaw, odkrywających nowe sposoby kodowania, nowe obszary mediów i intermediów, z których wyłania się nowa sztuka i nowy język antysztuki.

8. Widok wystawy: Roman Ondák, Opór, 2006;  Július Koller, Stół do ping-ponga, 1990, kolekcja Słowackiej Galerii Narodowej, Bratysława, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Widok wystawy: Roman Ondák, Opór, 2006; Július Koller, Stół do ping-ponga, 1990, kolekcja Słowackiej Galerii Narodowej, Bratysława

Marek Kvetan, Blask, 2014, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Marek Kvetan, Blask, 2014

Jednocześnie ujawniać będzie także różne polityczne i społeczne konteksty, w jakich pojawiła się sztuka konceptualna w poprzednim ustroju (jako alternatywna, nieoficjalna scena) oraz ukazywać kontynuację i redefinicję tej postawy po politycznej zmianie po roku 1989.

Widok wystawy: Jozef Jankovič, Pajęczyna, 1967 , kolekcja Słowackiej Galerii Narodowej, Bratysława; grupa XYZ (Milan Tittel, Matej Gavula), Ropa, 2005, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Widok wystawy: Jozef Jankovič, Pajęczyna, 1967 , kolekcja Słowackiej Galerii Narodowej, Bratysława; grupa XYZ (Milan Tittel, Matej Gavula), Ropa, 2005

Marko Blažo, Złote dłonie, 2002, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Marko Blažo, Złote dłonie, 2002

 

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Marko Blažo, Cyril Blažo /Martin Kochan, Petra Feriancová, Stano Filko, Viktor Frešo, Aneta Mona Chisa /Lucia Tkáčová, Jozef Jankovič, Július Koller, Marek Kvetan, Denisa Lehocká, Roman Ondák, Boris Ondreička, Pavla Sceranková, Rudolf Sikora, Dezider Tóth, Jaro Varga, Ján Vasilko, grupa XYZ
Wystawa
Miękkie kody. Tendencje konceptualne w sztuce słowackiej
Miejsce
Muzeum Współczesne Wrocław
Czas trwania
20.3.2015-18.5.2015
Osoba kuratorska
Vladimir Beskid
Fotografie
fot. Małgorzata Kujda © Muzeum Współczesne Wrocław
Strona internetowa
muzeumwspolczesne.pl
Indeks
Aneta Mona Chisa Boris Ondreička Cyril Blažo Denisa Lehocká Dezider Tóth grupa XYZ Ján Vasilko Jaro Varga Jozef Jankovič Julius Koller Lucia Tkacova Marek Kvetan Marko Blažo Martin Kochan Muzeum Współczesne Wrocław Pavla Scerankova Petra Feriancová Roman Ondák Rudolf Sikora Stano Filko Viktor Frešo Vladimir Beskid

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Miękkie kody. Tendencje konceptualne w sztuce słowackiej” w Muzeum Współczesnym Wrocław — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności