NR 22/2023
16.03.2017

„Miejska legenda – DEkonstrukcja” w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu

Redakcja
Magdalena Żołędź, Grupa Dąb, zbiór listów członków grupy, fragment instalacji
„Miejska legenda – DEkonstrukcja” w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu
Magdalena Żołędź, Grupa Dąb, zbiór listów członków grupy, fragment instalacji

Wystawa Miejska legenda – DEkonstrukcja jest próbą spojrzenia na legendy istniejące w sferze kultury oraz przestrzeni społecznej Opola. Nicolas Bourriaud pisał, że działania artystyczne pokazują świat jako z natury niezdefiniowany, uświadamiają „konstruowany” charakter przestrzeni społecznej, obszaru, w którym artyści mogą przebrać się w wymyślony przez siebie kostium*. Wystawa Miejska legenda – DEkonstrukcja, poprzez artystyczny „kostium” skonstruowany przez uczestniczki projektu, sprawi, że nieco inaczej zaczną jawić się zjawiska społeczno-kulturowe powszechnie utożsamiane z Opolem. Dekonstrukcji dokonają artystki związane z miastem (mieszkające, pracujące, niegdyś uczące się w stolicy regionu).

Klaudia Eckert, 1(0)7, wideo-instalacja
Magdalena Żołędź, Nad brunatną rzeką. Poemat odrętwiały, film (na podstawie „Dwunastu Stacji” Tomasza Różyckiego)
Magda Wolnicka, Schody, wideo
Na pierwszym planie: Magdalena Żołędź, Uniwersalia. Część druga: fałszywe wspomnienia, tekst i fotografie oraz dalej fotokolaże „….jak tu wytłumaczysz śmierć drzewa” autorstwa Pauliny Ornatowskiej
Projekt wideo autorstwa Klaudii Eckert oraz instalacja Magdaleny Żołędź
Magdalena Żołędź, Uniwersalia. Część druga: fałszywe wspomnienia, fragment projektu
Maria Bitka, Koromysło, fragment instalacji
Malwina Mielniczuk, Stolica Polskiej Piosenki, rysunek, instalacja
Magda Wolnicka, W galerii z Marią, wideo
Magdalena Żołędź, fragment projektów: Uniwersalia. Część druga: Fałszywe wspomnienia oraz Grupa Dąb. Listy między Janem B., Krzysztofem Buckim i Zenonem Henrykiem Rachwalskim
Na pierwszym planie fotokolaże Pauliny Ornatowskiej
Maria Bitka, zapis fotograficzny performansu Niedźwiedzica, który odbył się podczas wernisażu
Na pierwszym planie projekt autorstwa Magdaleny Żołędź, Uniwersalia. Część druga: fałszywe wspomnienia
Paulina Ornatowska, „...jak tu wytłumaczysz śmierć drzewa...” , fotokolaż
Maria Bitka, fragment instalacji Koromysło

Opole jest charakterystycznym miejscem na mapie kraju, uwikłanym w trudne losy powojennej Europy, jak w soczewce skupiającym problemy tożsamości jej mieszkańców. Systematycznie od lat 50. XX wieku budowano tu struktury umożliwiające rozwój środowiska artystycznego (m.in. Związek Polskich Artystów Plastyków, Biuro Wystaw Artystycznych, Związek Literatów Polskich) oraz organizowano imprezy sankcjonujące polski charakter Ziem Odzyskanych. Znaczące imprezy kulturalno-rozrywkowe, zapoczątkowane na przełomie lat 50. i 60. XX wieku, nadały Opolu swoistą rozpoznawalność w odbiorze ogólnopolskim (Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki – od 1963 roku). Środowisko to stworzyło, na wzór innych ośrodków artystyczno-akademickich w kraju, klimat bohemy, co określiło charakter opolskiego artysty, który dzielił swoje życie między pracownię a aktywność towarzyską w przestrzeni miejskiej Opola. Historia opolskiej bohemy oraz anegdoty z nią związane bardzo mocno wrosły w świadomość mieszkańców i wykreowały pewien wzorzec postrzegania artysty, który w Opolu był najczęściej mężczyzną tworzącym w tradycyjnych mediach.

Magda Wolnicka, kadr wideo
Magda Wolnicka, kadr wideo
Magda Wolnicka, kadr wideo

Poza sferą kultury ważne dla autorek zaproszonych do udziału w projekcie jest ukazanie tematu natury, tradycji regionu czy szeroko rozumianej rekreacji. Artystki podejmują próbę zdekonstruowania Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki (Malwina Mielniczuk), pokazania tęsknoty mieszkańców za naturą kojarzoną z wyspą Bolko i Odrą (Paulina Ornatowska, Maria Bitka), prowadzą dialog z opanowanym przez mężczyzn środowiskiem artystycznym minionych dekad (Magdalena Żołędź, Klaudia Eckert), przywołują dziecięce wspomnienia o atrakcjach i miejscach mniej oczywistych na szlakach turystycznych (Magda Wolnicka, Maria Bitka), transponują tradycje mieszkańców wsi, stanowiących obecnie dzielnice Opola, do czasów współczesnych (Maria Bitka), na nowo interpretują literaturę charakteryzującą zwyczaje mieszkańców regionu i miasta (Magdalena Żołędź). Na wystawie będą zaprezentowane niepublikowane dotąd listy Jana B., Krzysztofa Buckiego i Henryka Rachwalskiego, które (według niepotwierdzonych źródeł) powstały w ramach grupy DĄB założonej w 1963 roku (inicjatywa Magdalena Żołędź).

*N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, tłum. Ł. Białkowski, Kraków 2012, s. 23.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMaria Bitka, Klaudia Eckert, Malwina Mielniczuk, Paulina Ornatowska, Magda Wolnicka, Magdalena Żołędź
WystawaMiejska legenda - DEkonstrukcja
MiejsceGaleria Sztuki Współczesnej w Opolu
Czas trwania17.02 - 19.03.2017
Kuratorka / KuratorAgnieszka Dela-Kropiowska
Strona internetowagaleriaopole.pl
Indeks

Zobacz też