SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 16.03.2017 3 min

„Miejska legenda – DEkonstrukcja” w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Magdalena Żołędź, Grupa Dąb, zbiór listów członków grupy, fragment instalacji

Wystawa Miejska legenda – DEkonstrukcja jest próbą spojrzenia na legendy istniejące w sferze kultury oraz przestrzeni społecznej Opola. Nicolas Bourriaud pisał, że działania artystyczne pokazują świat jako z natury niezdefiniowany, uświadamiają „konstruowany” charakter przestrzeni społecznej, obszaru, w którym artyści mogą przebrać się w wymyślony przez siebie kostium*. Wystawa Miejska legenda – DEkonstrukcja, poprzez artystyczny „kostium” skonstruowany przez uczestniczki projektu, sprawi, że nieco inaczej zaczną jawić się zjawiska społeczno-kulturowe powszechnie utożsamiane z Opolem. Dekonstrukcji dokonają artystki związane z miastem (mieszkające, pracujące, niegdyś uczące się w stolicy regionu).

Klaudia Eckert, 1(0)7, wideo-instalacja
Magdalena Żołędź, Nad brunatną rzeką. Poemat odrętwiały, film (na podstawie „Dwunastu Stacji” Tomasza Różyckiego)
Magda Wolnicka, Schody, wideo
Na pierwszym planie: Magdalena Żołędź, Uniwersalia. Część druga: fałszywe wspomnienia, tekst i fotografie oraz dalej fotokolaże „….jak tu wytłumaczysz śmierć drzewa” autorstwa Pauliny Ornatowskiej
Projekt wideo autorstwa Klaudii Eckert oraz instalacja Magdaleny Żołędź
Magdalena Żołędź, Uniwersalia. Część druga: fałszywe wspomnienia, fragment projektu
Maria Bitka, Koromysło, fragment instalacji
Malwina Mielniczuk, Stolica Polskiej Piosenki, rysunek, instalacja
Magda Wolnicka, W galerii z Marią, wideo
Magdalena Żołędź, fragment projektów: Uniwersalia. Część druga: Fałszywe wspomnienia oraz Grupa Dąb. Listy między Janem B., Krzysztofem Buckim i Zenonem Henrykiem Rachwalskim
Na pierwszym planie fotokolaże Pauliny Ornatowskiej
Maria Bitka, zapis fotograficzny performansu Niedźwiedzica, który odbył się podczas wernisażu
Na pierwszym planie projekt autorstwa Magdaleny Żołędź, Uniwersalia. Część druga: fałszywe wspomnienia
Paulina Ornatowska, „…jak tu wytłumaczysz śmierć drzewa…” , fotokolaż
Maria Bitka, fragment instalacji Koromysło

Opole jest charakterystycznym miejscem na mapie kraju, uwikłanym w trudne losy powojennej Europy, jak w soczewce skupiającym problemy tożsamości jej mieszkańców. Systematycznie od lat 50. XX wieku budowano tu struktury umożliwiające rozwój środowiska artystycznego (m.in. Związek Polskich Artystów Plastyków, Biuro Wystaw Artystycznych, Związek Literatów Polskich) oraz organizowano imprezy sankcjonujące polski charakter Ziem Odzyskanych. Znaczące imprezy kulturalno-rozrywkowe, zapoczątkowane na przełomie lat 50. i 60. XX wieku, nadały Opolu swoistą rozpoznawalność w odbiorze ogólnopolskim (Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki – od 1963 roku). Środowisko to stworzyło, na wzór innych ośrodków artystyczno-akademickich w kraju, klimat bohemy, co określiło charakter opolskiego artysty, który dzielił swoje życie między pracownię a aktywność towarzyską w przestrzeni miejskiej Opola. Historia opolskiej bohemy oraz anegdoty z nią związane bardzo mocno wrosły w świadomość mieszkańców i wykreowały pewien wzorzec postrzegania artysty, który w Opolu był najczęściej mężczyzną tworzącym w tradycyjnych mediach.

Magda Wolnicka, kadr wideo
Magda Wolnicka, kadr wideo
Magda Wolnicka, kadr wideo

Poza sferą kultury ważne dla autorek zaproszonych do udziału w projekcie jest ukazanie tematu natury, tradycji regionu czy szeroko rozumianej rekreacji. Artystki podejmują próbę zdekonstruowania Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki (Malwina Mielniczuk), pokazania tęsknoty mieszkańców za naturą kojarzoną z wyspą Bolko i Odrą (Paulina Ornatowska, Maria Bitka), prowadzą dialog z opanowanym przez mężczyzn środowiskiem artystycznym minionych dekad (Magdalena Żołędź, Klaudia Eckert), przywołują dziecięce wspomnienia o atrakcjach i miejscach mniej oczywistych na szlakach turystycznych (Magda Wolnicka, Maria Bitka), transponują tradycje mieszkańców wsi, stanowiących obecnie dzielnice Opola, do czasów współczesnych (Maria Bitka), na nowo interpretują literaturę charakteryzującą zwyczaje mieszkańców regionu i miasta (Magdalena Żołędź). Na wystawie będą zaprezentowane niepublikowane dotąd listy Jana B., Krzysztofa Buckiego i Henryka Rachwalskiego, które (według niepotwierdzonych źródeł) powstały w ramach grupy DĄB założonej w 1963 roku (inicjatywa Magdalena Żołędź).

*N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, tłum. Ł. Białkowski, Kraków 2012, s. 23.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Maria Bitka, Klaudia Eckert, Malwina Mielniczuk, Paulina Ornatowska, Magda Wolnicka, Magdalena Żołędź
Wystawa
Miejska legenda - DEkonstrukcja
Miejsce
Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu
Czas trwania
17.02 - 19.03.2017
Osoba kuratorska
Agnieszka Dela-Kropiowska
Strona internetowa
galeriaopole.pl
Indeks
Agnieszka Dela-Kropiowska Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu Klaudia Eckert Magda Wolnicka Magdalena Żołędź Malwina Mielniczuk Maria Bitka Paulina Ornatowska

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Miejska legenda – DEkonstrukcja” w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności