SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 04.10.2017 2 min

„Między Montmartre’em a Montparnasse’em” w Muzeum Śląskim

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Louis Marcoussis, „Śmiertelnie zraniona gołębica”, 1927, kolekcja Grażyny i Jacka Łozowskich, fot. Tomasz Gąsior

Wystawa Między Montmartre’em a Montparnasse’em. Dzieła artystów z ziem polskich, działających w Paryżu w latach 1900-1939, z kolekcji prywatnych jest przede wszystkim opowieścią o ludziach – luminarzach polskiej kolonii artystycznej, buntownikach i indywidualistach, którzy znaleźli się na przełomie XIX i XX wieku oraz w pierwszej połowie XX wieku w Paryżu. To, co ich połączyło, to siła przyciągania artystycznej stolicy świata, która dawała poczucie wolności twórczej i pozwalała zachować świeże spojrzenie na artystyczną rzeczywistość wyrażaną w różnorodnej stylistyce.

Stanisław Eleszkiewicz „Świt w miasteczku”, 1930, olej, dykta, kolekcja Grażyny i Jacka Łozowskich, fot. Tomasz Gąsior
Bolesław Biegas „Akt”, lata 20.-30. XX w., olej płótno, kolekcja Aldony i Wojciecha Olejników, fot. Rafał Wyrwich / Muzeum Śląskie
Leopold Gottlieb „Portret Andre Gide’a”, 1925, olej, płótno, kolekcja Krzysztofa Musiała, depozyt w Muzeum Narodowym w Poznaniu, fot. Filip Klin

Dzięki tej wystawie przeniesiemy się do miejsc spotkań, do pracowni artystów, zajrzymy do zaułków, na skwery i ulice, które były tematem wielu prac malarskich, zobaczymy ich pozaparyskie inspiracje: życie bohemy artystycznej, twórcze dyskusje i przyjaźnie, czego dowodem są także portrety, które artyści malowali sobie nawzajem, jak portret Xawerego Dunikowskiego namalowany przez Leopolda Gottlieba, portret Henryka Haydena autorstwa Simona Mondzaina czy wizerunek Louisa Marcoussisa stworzony przez Alicję Halicką.

Zygmunt Waliszewski „Cagnes – widok na schody”, 1925, olej, tektura, kolekcja Małgorzaty i Piotra Giermaziaków, fot. Adam Szopa
Jan Rubczak „Pejzaż z południa Francji”, ok. 1920, olej, płótno, kolekcja Krzysztofa Musiała, fot. Erazm Ciołek
Leon Hirszenberg „Ferma bretońska”, ok. 1912, olej, płótno, kolekcja Roberta Swaczyńskiego, fot. Rafał Wyrwich / Muzeum Śląskie

Na wystawie znajdzie się około 180 prac z zakresu malarstwa i rzeźby. W dużej części są to dzieła, które do tej pory nie pojawiały się na innych ekspozycjach muzealnych. Ich twórcy to zarówno artyści pochodzenia żydowskiego związani z dzielnicą Montparnasse (gdzie wytworzyło się międzynarodowe środowisko określone mianem École de Paris), jak i twórcy kształtujący kolonię polskich artystów we Francji: od Olgi Boznańskiej, Władysława Ślewińskiego i Józefa Pankiewicza aż po przedstawicieli Komitetu Paryskiego. Wśród prezentowanych obrazów są tradycyjne pejzaże, portrety, martwe natury czy sceny rodzajowe, w ogromnej różnorodności formalnej i stylistycznej. Każdy z artystów fascynowany był innym nurtem artystycznym: impresjonizmem, syntetyzmem, postimpresjonizmem czy „whistleryzmem”.

Między Montmartre’em a Montparnasse’em, widok wystawy, fot. Roskana Miarka
Między Montmartre’em a Montparnasse’em, widok wystawy, fot. Roskana Miarka
Między Montmartre’em a Montparnasse’em, widok wystawy, fot. Roskana Miarka
Między Montmartre’em a Montparnasse’em, widok wystawy, fot. Roskana Miarka
Między Montmartre’em a Montparnasse’em, widok wystawy, fot. Roskana Miarka
Między Montmartre’em a Montparnasse’em, widok wystawy, fot. Roskana Miarka
Między Montmartre’em a Montparnasse’em, widok wystawy, fot. Roskana Miarka
Między Montmartre’em a Montparnasse’em, widok wystawy, fot. Roskana Miarka
Między Montmartre’em a Montparnasse’em, widok wystawy, fot. Roskana Miarka

Wystawa jest także opowieścią o kolekcjonerach sztuki – o pasji kolekcjonowania, która stała się nieodłącznym elementem ich życia, a którą zechcieli się podzielić z innymi.

Przypisy

Stopka

Wystawa
Między Montmartre’em a Montparnasse’em. Dzieła artystów z ziem polskich, działających w Paryżu w latach 1900-1939, z kolekcji prywatnych
Miejsce
Muzeum Śląskie, Katowice
Czas trwania
24.06–15.10.2017
Osoba kuratorska
Katarzyna Jarmuł-Niemczyk
Strona internetowa
muzeumslaskie.pl
Indeks
Katarzyna Jarmuł-Niemczyk Muzeum Śląskie w Katowicach

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski
5
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
6
Do zobaczenia 20.06.2025

23. Przegląd Sztuki SURVIVAL. „3s/8h”

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Między Montmartre’em a Montparnasse’em” w Muzeum Śląskim — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności