
Obiekty i instalacje Michała Budnego uruchamiają potencjał percepcyjny jako zaburzone procesy i efemeryczne przejrzystości. Fizyczna obecność jego prac wyłania się z materialności rozrzuconych, pozbawionych wyrazu tworzyw, które wybiera – taśmy klejącej, kartonu, folii, kalki, drewna. Te kruche konstrukcje, o czystej, uproszczonej formie, wyrażają relację między przypadkowością i regularnością czasu i przestrzeni. Jak sztuka zachowuje się w danym miejscu?
W swojej trzeciej już w Galerie nächst St. Stephan wystawie Ashamed and Shameless Budny czerpie inspirację z opuszczonych przestrzeni, terenów granicznych i sytuacji dziejących się na marginesie. Używa recyklowanych materiałów znalezionych w podwórzach, na przykład okryć i tekstyliów, zawierających aurę wrażliwości tych miejsc.
Budny położył na parkiecie galerii płyty pilśniowe. Sama galeria stanowi przestrzeń inscenizacji, umożliwiającą grę ekspozycji i ukrycia. Wielorakie warstwy prezentowanych obrazów mają zdolność jednoczesnego zasłaniania i odkrywania. Okrycia, sklejone kawałki papieru, zachodzące na siebie folie, zbiegają się ze sobą na progu widzialności, zadając pytanie o relację między tym, co tworzy obraz a użyciem materiału. Czy to ukryte wyobrażenie jest obrazem? A może to po prostu opakowana rama? Co właściwie staje się widzialne, kiedy szczeliny w foliach pozwalają na zerknąć na to, co wewnątrz?
Stopka
Artystka / Artysta | Michał Budny |
Wystawa | Ashamed and Shameless |
Miejsce | Galerie nächst St. Stephan Rosemarie Schwarzwälder w Wiedniu |
Czas trwania | 19.11.2013 - 18.01.2014 |
Fotografie | Markus Wörgötter |
Strona internetowa | www.schwarzwaelder.at/ |
Indeks | Galerie nächst St. Stephan Rosemarie Schwarzwälder Michał Budny |