
Prace Natalii Załuskiej wpisują się w estetyczne i intelektualne podejście postheroicznej awangardy, wykorzystujące rewolucyjne wynalazki formalne poprzednich dekad jako budulec nowego, eklektycznego języka artystycznego.
Jej dzieła, w których rozmaite materiały łączone są z wielką wrażliwością na fakturę i jakości dotykowe, często odnoszą się do wrażeń naturalnych, jednak są one kondensowane i abstrahowane w struktury pierwotne, które zdają się minimalistyczne w swej geometrycznej czystości, nie będąc jednak sztuką minimalistyczną w dosłownym sensie. Jest to kwestia zmysłowego zróżnicowania ograniczonego zasobu form i barw, który otwiera się bezpośrednio na nową perspektywę niewielkich modyfikacji, na rozmaitość form reliefowych wypukłości i nieograniczoną możliwość kombinacji podstawowych form geometrycznych.
Prace Załuskiej uwrażliwiają nas na mikrokalibrację wzroku, podobnie jak nieustannie przekształcająca się, komórkowa struktura tonalna w utworze In C Terry’ego Rileya. Linie, barwne pola, trójkąty i stopniowo cieniowane pastelowe tony intensyfikują się w kolejnych repetycjach/sekwencjach w gest estetyczny, umożliwiający rozpoznanie indywidualnej artystycznej wizji, a jednocześnie na zasadzie podobieństwa zawsze ewokujący innego. Nawiązując do tradycji polskiej sztuki minimalistycznej – na przykład dzieł Edwarda Krasińskiego czy Jarosława Flicińskiego – Załuska tworzy sztukę, która zbliża się do rzeczywistości metonimicznie, a jednocześnie, w uniwersalności skodyfikowanej formy wyrazu, zawsze pozwala na wyłonienie się pierwiastka wyraźnie zmysłowego.
Stopka
Artystka / Artysta | Natalia Załuska |
Wystawa | mechanizm małych zmian |
Miejsce | Galeria Le Guern |
Czas trwania | 27.09-29.11.2014 |
Kuratorka / Kurator | Adam K. Dominik |
Fotografie | dzięki uprzejmości artystki, Galerii Le Guern i Christine Koenig Galeri |
Strona internetowa | leguern.pl |
Indeks | Adam K. Dominik Galeria Le Guern Natalia Załuska |