SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 17.08.2018 2 min

„Matki Oryginałów” w Królikarni

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Forma negatywowa do odlewu rzeźby Xawerego Dunikowskiego „Głowa Fryderyka Chopina” z cyklu „Głowy Wawelskie”, gips, 50 × 36 × 28 cm, lata 60. XX wieku

Traktowana po macoszemu, wykreślana z inwentarzowych rejestrów, często niszczona, niebezpieczna z racji swojej funkcji multiplikowania oryginałów. Forma do odlewów nie jest obiektem sztuki, choć niesie w sobie nie tylko zapis jego powstawania, ale także samą rzeźbę w negatywie. Zaglądając do środka, można dostrzec wyrysowane twarze i kontury, tworzące „pustokształty” z powietrza. Estetycznie intrygująca, wpisuje się gdzieś między sztukę a obiekty użytkowe i tym samym posiada najważniejsze atrybuty współcześnie docenianych twórczych realizacji.

Tegoroczny okres letni jest w Królikarni poświęcony przybliżeniu kulisów pracy muzeum. Program czasowej pracowni konserwatorskiej poprzedzający wystawę „Matki oryginałów” wprowadził publiczność w problematykę rzeźb, które wymagają przygotowania przed pojawieniem się na ekspozycji: oczyszczenia, uzupełnienia uszczerbków, doklejenia ułomków i zabezpieczenia przed degradacją. „Matki oryginałów” są kontynuacją opowieści o pracy przy rzeźbie, sposobach jej wytwarzania i możliwościach powielania. To spojrzenie na formę odlewniczą w niestandardowy sposób – konfrontuje ją z widzem i naraża na ocenę poprzez pryzmat kategorii dzieła sztuki; to skupienie uwagi na jej aspektach estetycznych – uproszczonym, minimalistycznym kształcie zewnętrznym oraz ukrytym, sekretnym wnętrzu.

Forma negatywowa do odlewu rzeźby Xawerego Dunikowskiego „Portret Ignacego Daszyńskiego”, gips, silikon, 66 × 32,5 × 21,5 cm, przed 1989
Fragment formy negatywowej do odlewu rzeźby Xawerego Dunikowskiego „Prymulka”, gips, silikon, 44 × 39 × 20 cm, 2010
„Matki Oryginałów”, fragment wystawy
Forma negatywowa do odlewu rzeźby Xawerego Dunikowskiego „Głowa Fryderyka Chopina” z cyklu „Głowy Wawelskie”, gips, 50 × 36 × 28 cm, lata 60. XX wieku
Forma negatywowa do odlewu rzeźby Xawerego Dunikowskiego „Popiersie Fryderyka Chopina”, żywica epoksydowa, włókno szklane, silikon, 70 × 57 × 30 cm, 2014
Fragment formy negatywowej do odlewu rzeźby Xawerego Dunikowskiego „Portret Ignacego Daszyńskiego”, przed 1989
Forma pozytywowa do odlewu rzeźby Xawerego Dunikowskiego „Portret Franciszka Mączyńskiego”, gips, tors 113 × 80 × 60 cm, lata 50? XX w
Fragment formy negatywowej do odlewu rzeźby Xawerego Dunikowskiego „Prymulka”, gips, silikon, 44 × 39 × 20 cm, 2010
Fragment „Kariatydy Górnik. Model Pomnika Czynu Powstańczego” Xawerego Dunikowskiego, gips, 166 × 140 × 50 cm, 1949-1952
Fragment „Kariatydy Górnik. Model Pomnika Czynu Powstańczego” Xawerego Dunikowskiego, gips, 166 × 140 × 50 cm, 1949-1952
„Matki Oryginałów”, widok wystawy
Forma negatywowa do odlewu rzeźby Xawerego Dunikowskiego „Głowa żołnierza radzieckiego”, gips, 59 × 46 × 56 cm, lata 50. XX wieku

 

Prezentowane konstrukcje, wyjęte z magazynów Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, to zarówno formy negatywowe, jaki i pozytywowe. Te pierwsze zdejmowane były z glinianych modeli w postaci gipsowych płaszczy; gips łączono często z kilku elementów, aby następnie bez uszczerbku wyjąć z jego wnętrza zastygły odlew. W późniejszym okresie wprowadzono mniej kruche formy silikonowe, które dzięki swej elastyczności były trwalsze i wielokrotnego użytku. Gipsowe formy pozytywowe zastępowały nietrwałą z natury glinę, służąc czasem latami. Liczba odlewów mających status oryginału jest kwestią umowną, zależną od decyzji autora, oraz przepisów prawa.

W sklepie

O wystawie Zbigniewa Libery w Królikarni pisze Agata Pyzik.

Z eksponowanych na wystawie form powstały rzeźby z gipsu, brązu czy mosiądzu. Bliźniacze dzieła sztuki różnią się od siebie materiałem, polichromią bądź patyną, ale nie kształtem. Minimalne różnice tworzą ogniskową przybliżającą nie tylko historie poszczególnych obiektów, ale także relacje między nimi. Na wystawie „Matki oryginałów” prezentowane są m.in. formy do prac ze zbiorów Królikarni – m.in. do dzieł Xawerego Dunikowskiego, takich jak Fryderyk Chopin, Głowa Korczaka, Portret Franciszka Mączyńskiego czy Głowa Polki, ale także i anonimowa, na poły gliniana, na poły gipsowa forma sfinksa, który miał stanąć w pałacowym Parku. Nawiązanie do historii miejsca i jego patrona otwiera dyskusję na temat roli i sposobów pracy muzeum, a także nieustającego rewidowania norm i definicji sztuki.

Przypisy

Stopka

Wystawa
Matki Oryginałów
Miejsce
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Warszawa
Czas trwania
14.07–2.09.2018
Osoba kuratorska
Ewa Kozik
Fotografie
Bartosz Górka
Strona internetowa
krolikarnia.mnw.art.pl
Indeks
Ewa Kozik Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Matki Oryginałów” w Królikarni — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności