NR 22/2023
02.10.2015

„Maszyna Kantor” w Sesc Consolação w Sao Paulo

„Maszyna Kantor” w Sesc Consolação w Sao Paulo
Biurko, rekwizyt z przedstawienia Martwa klasa,  1975

Biurko, rekwizyt z przedstawienia Umarła klasa, 1975

Setna rocznica urodzin Tadeusza Kantora stała się okazją do przygotowania wystawy, która jest zarówno największą, komplementarną prezentacją dorobku tego twórcy poza granicami kraju, jak i jego pierwszą retrospektywą w Ameryce Południowej. Wystawa pokazana jest w Sesc Consolação – jednym z najważniejszych brazylijskich centrów kulturalnych, edukacyjnych i społecznych.

W specjalnie przygotowanej przestrzeni pojawiło się ponad 130 obiektów: oryginały i repliki rekwizytów scenicznych, dzieła malarskie, rysunki, asamblaże, a także bardzo bogata dokumentacja fotograficzna i filmowa happeningów, akcji oraz spektakli Teatru Cricot 2. Pochodzą one ze zbiorów Cricoteki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeów Narodowych w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu, Muzeów Okręgowych w Koszalinie i Tarnowie oraz kolekcji prywatnych.

Tadeusz Kantor, Człowiek i stół, 1971

Tadeusz Kantor, Człowiek i stół, 1971

Tadeusz Kantor, Człowiek i okno, 1971

Tadeusz Kantor, Człowiek i okno, 1971

Jak pisze kurator Ricardo Muniz Fernandes: wystawa nie jest retrospektywą, ale działającym mechanizmem, nie stanowi zwykłej prezentacji, lecz łączy się z wymyślaniem na nowo tego, co żywe i przeżywane dla Kantora i jego czasów. Jest przestrzenią w procesie. MASZYNA KANTOR to różne maszyny połączone z innym mrowiem maszyn w ciągłym przepływie.

Maszyna Kantor, widok wystawy

Maszyna Kantor, widok wystawy

Ekspozycja rozpoczyna się od prezentacji Maszyny Aneantyzacyjnej, stanowiącej w ujęciu kuratorów metaforę całej twórczości Kantora. Kolejną przestrzeń wypełniają materiały dokumentacyjne dotyczące twórczości i życia Kantora. Jej aranżacja odwołuje się do słynnej Anty-wystawy, która została otwarta w krakowskiej Galerii Krzysztofory w 1963 roku – pozbawiona chronologii, chaotyczna, pozwala widzowi na samodzielną pracę w rekonstruowaniu „interioru imaginacji” artysty.

Tadeusz Kantor, Edgar Warpoł - Człowiek z walizkami, 1967

Tadeusz Kantor, Edgar Warpoł – Człowiek z walizkami, 1967

1986.02.26 Kantor Niech szczezną artyści zaproszenie

1986.02.26 Kantor, Niech szczezną artyści, zaproszenie

Maszyna Kantor, widok wystawy

Maszyna Kantor, widok wystawy

W sali głównej pokazane zostały oryginalne i zrekonstruowane obiekty sceniczne uznane za kluczowe i emblenatyczne do całej twórczości Kantora. Znajdą się tu między innymi: Szatnia z „Nadobniś i koczkodanów” (1973) oraz rekonstrukcje elfów i Goplany z „Balladyny” wystawionej w 1943 roku. Towarzyszy im projekcja zapisu performansu Die Grosse Emballage pochodzący z filmu Dietricha Mahlowa Kantor ist Da (1969). Zapis ten stanowi swoistą kodę wystawy – wskazując na głęboki, historiozoficzny sens twórczości artysty i jej związek z największym horrorem XX wieku – Zagładą.

Kolejne siedem sal to, jak pisze Jarosław Suchan: siedem rozdziałów pokazujących kolejne urzeczywistnienia MASZYNY KANTORA wprowadzane w rytm ogłaszanych przez niego koncepcji teoretycznych. Ich tytuły to: Realność spotęgowana, Informel – Infernum, Okolice zera, Ambalaże, Happening, Niemożliwe oraz Klisze pamięci.

Kantor, Dzieci w wózku na śmieci, z cyklu Ludzie atrapy, 1961

Kantor, Dzieci w wózku na śmieci, z cyklu Ludzie atrapy, 1961

Maszyna Kantor, widok wystawy

Maszyna Kantor, widok wystawy

Tadeusz Kantor. Emballages, 1975

Tadeusz Kantor, Emballages, 1975

Tadeusz Kantor. Emballages, 1975 (69)

Tadeusz Kantor, Emballages, 1975

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaTadeusz Kantor
WystawaMaszyna Kantor
MiejsceSESC Consolaçao, São Paulo
Czas trwania18.08-14.11.2015
Kuratorka / KuratorRicardo Muniz Fernandes, Jarosław Suchan
Strona internetowasescsp.org.br
Indeks

Zobacz też