SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 17.08.2016 4 min

„Martwa natura. Portret psychologiczny” Olgi Kisselevy w MOCAK-u

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Olga Kisseleva, z cyklu Hiper-rzeczywistość, fotografia, 2014, 100 × 150 cm, Kolekcja MOCAK-u
Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Na wystawie zostaną zaprezentowane dwie serie fotograficzno-tekstowe. Zdjęcia przedstawiają starannie zaaranżowane produkty spożywcze i przedmioty codziennego użytku. Seria Nie-rozmaite historie przypomina tradycyjne martwe natury, natomiast prace z cyklu Hiper-rzeczywistość to kompozycje otwarte. Przekaz fotograficzny w obu przypadkach uzupełniają teksty szukające w przedmiotach symbolicznych odniesień do psychiki osób, które je kupiły lub ukradły. Rzeczy stają się podstawą do diagnozy psychologiczno-socjologicznej.

Olga Kisseleva, z cyklu Hiper-rzeczywistość, fotografia, 2014, 100 × 150 cm, Kolekcja MOCAK-u

Olga Kisseleva, z cyklu Hiper-rzeczywistość, fotografia, 2014, 100 × 150 cm, Kolekcja MOCAK-u

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Seria Nie-rozmaite historie składa się z trzech elementów: słownika, opowiadań oraz fotografii. Punktem wyjścia i kluczem do zrozumienia całości jest słownik, przygotowany przez artystkę we współpracy z badaczami nauk humanistycznych, opisujący współczesne symbole – na przykład melon to znak przyjaźni, jabłko – piękna, kogut – bezczelności. Kolejnym krokiem było spisanie przez Hélènę Villovitch krótkich historii z życia Olgi Kisselevy. Ostatni etap to wykonanie zdjęć. Podstawą wyboru fotografowanych produktów stał się opracowany na początku słownik. Każde z opowiadań zostało zilustrowane układem przedmiotów, których znaczenie – przyjaźń, piękno, bezczelność – pojawiło się w tekście. Praca pokazuje, że rzeczy oprócz funkcji użytkowej przywołują określone emocje i mogą być odzwierciedleniem relacji międzyludzkich oraz cech charakteru.

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Olga Kisseleva, z cyklu Hiper-rzeczywistość, fotografia, 2014, 100 × 150 cm, Kolekcja MOCAK-u

Olga Kisseleva, z cyklu Hiper-rzeczywistość, fotografia, 2014, 100 × 150 cm, Kolekcja MOCAK-u

Prace z cyklu Hiper-rzeczywistość to kompozycje złożone z towarów skradzionych w supermarkecie. Artystka uzyskała zgodę na dokumentację zawartości siatek zarekwirowanych przez ochronę sklepu. Ułożone na barwnym tle produkty posłużyły jako podstawa do stworzenia profilu psychologicznego osoby, która próbowała je ukraść. Przygotowujący analizę socjolog nie wiedział, że ma do czynienia ze złodziejem. Okazuje się, że największym zainteresowaniem wcale nie cieszyły się artykuły pierwszej potrzeby, ale towary, których chęć posiadania została wykreowana przez media.

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Olga Kisseleva
Wystawa
Martwa natura. Portret psychologiczny
Miejsce
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Czas trwania
24.06-25.09.2016
Osoba kuratorska
Agnieszka Sachar
Strona internetowa
www.mocak.pl
Indeks
Agnieszka Sachar Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK Olga Kisseleva

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Martwa natura. Portret psychologiczny” Olgi Kisselevy w MOCAK-u — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności