NR 23/2023
09.11.2017

„Maria Pinińska-Bereś. Performerka” w Galerii Monopol [PL/ENG]

Redakcja
Maria Pinińska-Bereś, Modlitwa o deszcz, pola krakowskiego Prądnika, 1977
„Maria Pinińska-Bereś. Performerka” w Galerii Monopol [PL/ENG]
Maria Pinińska-Bereś, Modlitwa o deszcz, pola krakowskiego Prądnika, 1977

For English version scroll down

PL

Maria Pinińska-Bereś to jedna z najwybitniejszych rzeźbiarek 2. połowy XX wieku i prekursorek sztuki kobiecej w Polsce. Znana jest przede wszystkim jako autorka subtelnych, różowych prac, osobistych i ironicznych jednocześnie.

Maria Pinińska-Bereś jako performerka znana jest znacznie mniej, choć ta część jej twórczości była równie ważna, nowatorska i interesująca. Wciąż jednak za rzadko wspominana jest w historii polskiego performance, obok takich artystek, jak Ewa Partum czy Teresa Murak, które zresztą też niedawno zajęły należne im tam miejsce.

Performances Marii Pinińskiej-Bereś reprezentowały cały wachlarz gestów sztuki efemerycznej, która z taką siłą rozwijała się w drugiej połowie ubiegłego wieku. W jej akcjach splatały się zarówno wątki osobiste, kobiece, jak takie, które były bardziej uniwersalnymi wypowiedziami na temat sztuki, polityki i natury. Wszystkie łączył jednak kameralny charakter oraz klarowna struktura i dbałość o poszczególne elementy akcji, jak strój czy wybór miejsca działania. Maria Pinińska-Bereś jako performerka czerpała zatem ze swoich doświadczeń rzeźbiarki, a przedmioty używane podczas akcji stawały się często instalacjami prezentowanymi przez artystkę na wystawach.

Maria Pinińska-Bereś, Modlitwa o deszcz, pola krakowskiego Prądnika, 1977
Maria Pinińska-Bereś, Pranie II, Osieki koło Koszalina, 1981
Maria Pinińska-Bereś, Aneksja krajobrazu, Świeszyno koło Miastka, 1980
Maria Pinińska-Bereś, Aneksja krajobrazu, Świeszyno koło Miastka, 1980

W galerii Monopol pokazany zostanie szeroki wybór dokumentacji fotograficznej, rysunki oraz przedmioty używane przez artystkę w czasie performances.

Wystawie towarzyszy książka zawierająca dokumentacje wszystkich akcji Marii Pinińskiej-Bereś wraz z opisami samej artystki oraz antologię tekstów.

Wystawa oraz książka zostały sfinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view

ENG

Maria Pinińska-Bereś is one of the most outstanding female sculptors of the second half of the twentieth century, and the precursor of women art in Poland. Known mostly for her subtle, pink works that are very personal and ironic at the same time.
Maria Pinińska-Bereś is known far less as a performer, even though this aspect of her creative output was just as important, innovative and interesting. Nevertheless, she is still too seldom mentioned in the history of Polish performance, along with such artists as Ewa Partum or Teresa Murak, who have also only recently been acknowledged as such.

Marii Pinińskiej-Bereś performances represented the entire array of gestures characteristic of ephemeral art which was developing with so much power during the second half of the last century. In her events she combined personal and feminine threads with more universal comments on art, politics, or nature. But what they all have in common is very cosy atmosphere, clear structure and attention to particular components of the event, such as the attire or the setting. Hence, as a performer Maria Pinińska-Bereś drew on her experience of a sculptor, and items used during the events often became installations which she exhibited later.

Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view

The Monopol Gallery will present a wide selection of photographic documentation, drawings, and items used by the artist during her performances.

The exhibition is accompanied by a book featuring the documentation of all Maria Pinińska-Bereś performances along with her own descriptions and text anthology.

The exhibition and the book have been financed by the Ministry of Culture and National Heritage.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMaria Pinińska-Bereś
WystawaPerformerka / The Performer
MiejsceGaleria Monopol, Warszawa
Czas trwania23.09–30.11.2017
Strona internetowagaleriamonopol.pl
Indeks

Zobacz też