SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 09.11.2017 3 min

„Maria Pinińska-Bereś. Performerka” w Galerii Monopol [PL/ENG]

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Maria Pinińska-Bereś, Modlitwa o deszcz, pola krakowskiego Prądnika, 1977

For English version scroll down

PL

Maria Pinińska-Bereś to jedna z najwybitniejszych rzeźbiarek 2. połowy XX wieku i prekursorek sztuki kobiecej w Polsce. Znana jest przede wszystkim jako autorka subtelnych, różowych prac, osobistych i ironicznych jednocześnie.

Maria Pinińska-Bereś jako performerka znana jest znacznie mniej, choć ta część jej twórczości była równie ważna, nowatorska i interesująca. Wciąż jednak za rzadko wspominana jest w historii polskiego performance, obok takich artystek, jak Ewa Partum czy Teresa Murak, które zresztą też niedawno zajęły należne im tam miejsce.

Performances Marii Pinińskiej-Bereś reprezentowały cały wachlarz gestów sztuki efemerycznej, która z taką siłą rozwijała się w drugiej połowie ubiegłego wieku. W jej akcjach splatały się zarówno wątki osobiste, kobiece, jak takie, które były bardziej uniwersalnymi wypowiedziami na temat sztuki, polityki i natury. Wszystkie łączył jednak kameralny charakter oraz klarowna struktura i dbałość o poszczególne elementy akcji, jak strój czy wybór miejsca działania. Maria Pinińska-Bereś jako performerka czerpała zatem ze swoich doświadczeń rzeźbiarki, a przedmioty używane podczas akcji stawały się często instalacjami prezentowanymi przez artystkę na wystawach.

Maria Pinińska-Bereś, Modlitwa o deszcz, pola krakowskiego Prądnika, 1977
Maria Pinińska-Bereś, Pranie II, Osieki koło Koszalina, 1981
Maria Pinińska-Bereś, Aneksja krajobrazu, Świeszyno koło Miastka, 1980
Maria Pinińska-Bereś, Aneksja krajobrazu, Świeszyno koło Miastka, 1980

W galerii Monopol pokazany zostanie szeroki wybór dokumentacji fotograficznej, rysunki oraz przedmioty używane przez artystkę w czasie performances.

Wystawie towarzyszy książka zawierająca dokumentacje wszystkich akcji Marii Pinińskiej-Bereś wraz z opisami samej artystki oraz antologię tekstów.

Wystawa oraz książka zostały sfinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view

ENG

Maria Pinińska-Bereś is one of the most outstanding female sculptors of the second half of the twentieth century, and the precursor of women art in Poland. Known mostly for her subtle, pink works that are very personal and ironic at the same time.
Maria Pinińska-Bereś is known far less as a performer, even though this aspect of her creative output was just as important, innovative and interesting. Nevertheless, she is still too seldom mentioned in the history of Polish performance, along with such artists as Ewa Partum or Teresa Murak, who have also only recently been acknowledged as such.

Marii Pinińskiej-Bereś performances represented the entire array of gestures characteristic of ephemeral art which was developing with so much power during the second half of the last century. In her events she combined personal and feminine threads with more universal comments on art, politics, or nature. But what they all have in common is very cosy atmosphere, clear structure and attention to particular components of the event, such as the attire or the setting. Hence, as a performer Maria Pinińska-Bereś drew on her experience of a sculptor, and items used during the events often became installations which she exhibited later.

Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view
Maria Pinińska-Bereś, Performerka, widok wystawy / The Performer, exhibition view

The Monopol Gallery will present a wide selection of photographic documentation, drawings, and items used by the artist during her performances.

The exhibition is accompanied by a book featuring the documentation of all Maria Pinińska-Bereś performances along with her own descriptions and text anthology.

The exhibition and the book have been financed by the Ministry of Culture and National Heritage.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Maria Pinińska-Bereś
Wystawa
Performerka / The Performer
Miejsce
Galeria Monopol, Warszawa
Czas trwania
23.09–30.11.2017
Strona internetowa
galeriamonopol.pl
Indeks
Galeria Monopol Maria Pinińska-Bereś

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Maria Pinińska-Bereś. Performerka” w Galerii Monopol [PL/ENG] — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności