„Marek Sobczyk: 2015–2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]” w Galerii Miejskiej we Wrocławiu

Na wystawę Marek Sobczyk: 2015-2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android] składa się blisko 40 obrazów pochodzących z cykli malarskich, takich jak Wokół słowa „ateizm”, „Muzeum” w cudzysłowie, Tabela Co? Kto? – Czym? Kim? oraz Rok rzeźby. Pokaz stanowi podsumowanie ostatnich czterech lat pracy twórczej warszawskiego artysty.
Jednym z tematów dominującym w malarstwie Marka Sobczyka jest ateizm. Jednakże autor dystansuje się od wydawania jednoznacznych opinii i sądów na jego temat. Przyglądając się przemocy obecnej w obrębie kilku największych systemów religijnych, artysta poszukuje raczej powodów odchodzenia od wiary i rezygnacji przez współczesnych z różnych przejawów transcendencji. W tym kontekście cykl „Wokół słowa ‘ateizm’” jawi się jako projekt niemający końca – autor bowiem zatacza kręgi wokół istoty zagadnienia, jednocześnie celowo nigdy do niej nie docierając.
























Tytuł organizowanej we wnętrzach wrocławskiej Galerii Miejskiej wystawy odnosi się do tego, co w obrazie ożywione i myślące. Czteroletni dystans pomiędzy datami powstania najstarszych i najmłodszych prac Sobczyk skojarzył natomiast z zaprogramowanym właśnie na cztery lata życiem androidów z filmu Ridley’a Scotta pt. Blade Runner z 1982 roku, w którym ginące roboty walczyły o choćby minimalne przedłużenie swojego bytu. Wskazując więc na obecny w dziełach aspekt żywości, artysta odwołuje się do tego, co w nich „andro-(człowieko)-podobne”.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Marek Sobczyk
- Wystawa
- Marek Sobczyk: 2015–2019 [Dłuższe życie każdego obrazu] [Android]
- Miejsce
- Galeria Miejska we Wrocławiu
- Czas trwania
- 21.06–13.07.2019
- Osoba kuratorska
- Mirosław Jasiński
- Strona internetowa
- galeriamiejska.pl