NR 12/2023
08.03.2019

„Man-Machine” w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Dorota Borowa, „Bez tytułu 6” z cyklu „Deszczowe”, olej, deszcz, ok 1min, płyta, 2018
„Man-Machine” w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej
Dorota Borowa, „Bez tytułu 6” z cyklu „Deszczowe”, olej, deszcz, ok 1min, płyta, 2018

Płyta zespołu Kraftwerk (z niem. elektrownia) zatytułowana Man-Machine została wydana w 1978 roku. Tytułowy Man-Machine w 1982 roku dotarł do pierwszego miejsca angielskiej listy przebojów. W 2012 roku muzyczne widowisko Kraftwerku zagościło w Museum of Modern Art, w 2013 roku wystąpili w Tate Modern w Londynie. Ta minimalistyczna, zdehumanizowana muzyka połączyła pokolenia twórców elektro, techno, industrialu czy new romantic i nadal inspiruje nowe pokolenia słuchaczy. W czasach posthumanizmu i postinternetu tytułowy Man-Machine nie wydaje się niczym nadzwyczajnym. Równoległe funkcjonowanie w świecie realnym i wirtualnym to już nasza codzienność. Transhumanizm, postulujący wykorzystanie nauki i techniki do przekształcenia ludzi w istoty wyższe (tzw. postczłowieka), stał się dzisiaj faktem. Co więcej – trwa i nabiera tempa postępujący proces antropomorfizacji maszyn. Z drugiej strony posthumaniści dążą do nowego sposobu wykorzystania ludzkiego ciała. Katherine Hayles w książce How we became Posthuman pisze o ciele ludzkim, jako pierwotnej protezie, którą możemy dowolnie rozbudowywać. Zacierają się granice między robotem i cyborgiem. Transhumanistyczny postczłowiek w założeniu ma stać się człowiekiem następnej generacji dzięki technologii i genetyce. Tytułowa relacja „Człowiek-Maszyna” jest pretekstem do stworzenia obrazów, obiektów, rzeźb, wideo czy instalacji audio, które złożą się na całość projektu.

Igor Przybylski

Agnieszka Rogóz, „Wyszywanie charakteru”, 2018, technika własna
Michał Frydrych, „I swallowed a moon made of iron”, 2016, pleksi i zardzewiała stal
na pierwszym planie: Paweł Stręk, „Ruch”, 2019, technika własna
Michał Frydrych, „żywe srebro”, 2012 , olej na płótnie
Jarosław Modzelewski, „Zjednoczone narzędzia”, 2006, tempera żółtkowa na płótnie
od lewej: Paweł Dunal, „Bez tytułu”, 2017, olej na płótnie;      Iwona Teodorczuk-Możdżyńska, „[CZŁOWIEK-MASZYNA]”, 2018, olej na płótnie
Iza Bryzek, „Napisy końcowe”, 2018, video, 9’
Igor Przybylski, „Człowiek – Ikarus”, 2019, video, 6’38”
Mikołaj Dziekański, „Bez tytułu”, 2018, technika własna Mikołaj Dziekański, „Bez tytułu”, 2018, technika własna
„Man-Machine”, widok wystawy
Michał Szuszkiewicz, „Ramię oporu”, 2018, olej na papierze (3 strony z czasopisma); video 47’24” 
Dorota Kozieradzka, „Future family portret”, 2018/2019, wydruk na papierze archiwalnym
na pierwszym planie: Agata Borowa, „bez tytułu 2” ( z cyklu „Czy to jest namalowane ?”),  2017, akryl na płótnie; w głębi: Michał Szuszkiewicz, „Ramię oporu”, 2018, olej na papierze (3 strony z czasopisma); video 47’24”                                                  
Michał Szuszkiewicz, „Ramię oporu”, 2018, olej na papierze (3 strony z czasopisma); video 47’24” 
od lewej: Agata Borowa, „bez tytułu 2” ( z cyklu „Czy to jest namalowane ?”),  2017, akryl na płótnie; „bez tytułu 1” ( z cyklu „Czy to jest namalowane ?”),  2017, akryl na płótnie                   

 

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaYui Akiyama, Agata Borowa, Dorota Borowa, Iza Bryzek, Magdalena Domalewska, Paweł Dunal, Mikołaj Dziekański, Michał Frydrych, Dorota Kozieradzka, Jarosław Modzelewski, Igor Przybylski, Agnieszka Rogóz, Aleksander Ryszka, Paweł Stręk, Michał Szuszkiewicz, Iwona Teodorczuk-Możdżyńska
WystawaMan-Machine
MiejsceBałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk
Czas trwania18.01–31.03.2019
Kuratorka / KuratorIgor Przybylski, Roman Lewandowski
Strona internetowabgsw.pl
Indeks

Zobacz też