SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 08.03.2019 2 min

„Man-Machine” w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Dorota Borowa, „Bez tytułu 6” z cyklu „Deszczowe”, olej, deszcz, ok 1min, płyta, 2018

Płyta zespołu Kraftwerk (z niem. elektrownia) zatytułowana Man-Machine została wydana w 1978 roku. Tytułowy Man-Machine w 1982 roku dotarł do pierwszego miejsca angielskiej listy przebojów. W 2012 roku muzyczne widowisko Kraftwerku zagościło w Museum of Modern Art, w 2013 roku wystąpili w Tate Modern w Londynie. Ta minimalistyczna, zdehumanizowana muzyka połączyła pokolenia twórców elektro, techno, industrialu czy new romantic i nadal inspiruje nowe pokolenia słuchaczy. W czasach posthumanizmu i postinternetu tytułowy Man-Machine nie wydaje się niczym nadzwyczajnym. Równoległe funkcjonowanie w świecie realnym i wirtualnym to już nasza codzienność. Transhumanizm, postulujący wykorzystanie nauki i techniki do przekształcenia ludzi w istoty wyższe (tzw. postczłowieka), stał się dzisiaj faktem. Co więcej – trwa i nabiera tempa postępujący proces antropomorfizacji maszyn. Z drugiej strony posthumaniści dążą do nowego sposobu wykorzystania ludzkiego ciała. Katherine Hayles w książce How we became Posthuman pisze o ciele ludzkim, jako pierwotnej protezie, którą możemy dowolnie rozbudowywać. Zacierają się granice między robotem i cyborgiem. Transhumanistyczny postczłowiek w założeniu ma stać się człowiekiem następnej generacji dzięki technologii i genetyce. Tytułowa relacja „Człowiek-Maszyna” jest pretekstem do stworzenia obrazów, obiektów, rzeźb, wideo czy instalacji audio, które złożą się na całość projektu.

Igor Przybylski

Agnieszka Rogóz, „Wyszywanie charakteru”, 2018, technika własna
Michał Frydrych, „I swallowed a moon made of iron”, 2016, pleksi i zardzewiała stal
na pierwszym planie: Paweł Stręk, „Ruch”, 2019, technika własna
Michał Frydrych, „żywe srebro”, 2012 , olej na płótnie
Jarosław Modzelewski, „Zjednoczone narzędzia”, 2006, tempera żółtkowa na płótnie
od lewej: Paweł Dunal, „Bez tytułu”, 2017, olej na płótnie;      Iwona Teodorczuk-Możdżyńska, „[CZŁOWIEK-MASZYNA]”, 2018, olej na płótnie
Iza Bryzek, „Napisy końcowe”, 2018, video, 9’
Igor Przybylski, „Człowiek – Ikarus”, 2019, video, 6’38”
Mikołaj Dziekański, „Bez tytułu”, 2018, technika własna Mikołaj Dziekański, „Bez tytułu”, 2018, technika własna
„Man-Machine”, widok wystawy
Michał Szuszkiewicz, „Ramię oporu”, 2018, olej na papierze (3 strony z czasopisma); video 47’24” 
Dorota Kozieradzka, „Future family portret”, 2018/2019, wydruk na papierze archiwalnym
na pierwszym planie: Agata Borowa, „bez tytułu 2” ( z cyklu „Czy to jest namalowane ?”),  2017, akryl na płótnie; w głębi: Michał Szuszkiewicz, „Ramię oporu”, 2018, olej na papierze (3 strony z czasopisma); video 47’24”                                                  
Michał Szuszkiewicz, „Ramię oporu”, 2018, olej na papierze (3 strony z czasopisma); video 47’24” 
od lewej: Agata Borowa, „bez tytułu 2” ( z cyklu „Czy to jest namalowane ?”),  2017, akryl na płótnie; „bez tytułu 1” ( z cyklu „Czy to jest namalowane ?”),  2017, akryl na płótnie                   

 

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Yui Akiyama, Agata Borowa, Dorota Borowa, Iza Bryzek, Magdalena Domalewska, Paweł Dunal, Mikołaj Dziekański, Michał Frydrych, Dorota Kozieradzka, Jarosław Modzelewski, Igor Przybylski, Agnieszka Rogóz, Aleksander Ryszka, Paweł Stręk, Michał Szuszkiewicz, Iwona Teodorczuk-Możdżyńska
Wystawa
Man-Machine
Miejsce
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk
Czas trwania
18.01–31.03.2019
Osoba kuratorska
Igor Przybylski, Roman Lewandowski
Strona internetowa
bgsw.pl
Indeks
Agata Borowa Agnieszka Rogóz Aleksander Ryszka Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej Dorota Borowa Dorota Kozieradzka Igor Przybylski Iwona Teodorczuk-Możdżyńska Iza Bryzek Jarosław Modzelewski Magdalena Domalewska Michał Frydrych Michał Szuszkiewicz Mikołaj Dziekański Paweł Dunal Paweł Stręk Roman Lewandowski Yui Akiyama

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Man-Machine” w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności