SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 14.04.2020 2 min

„Mała niedogodność” Cyryla Polaczka w Galerii Monopol

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Cyryl Polaczek, „Milksucker”

Obrastanie w rutynę, zwłaszcza po trzydziestce, pajęczyna, którą co jakiś czas trzeba sobie zdzierać z twarzy. Wymykająca się absurdalność ludzkiej sytuacji, zapominamy o tym codziennie – płótna Cyryla Polaczka o niej przypominają. To swobodny spacer po różnych sytuacjach, których źródła są czasem bardzo konkretne, jak konkret insekta na ścianie, na parapecie, konkret dotyku czyjejś dłoni, sytuacjach specjalnie nie ujętych w żaden cykl (ta niecykliczność – to istotne). Innym razem ucieczka od znaczenia, cel: nie znaczyć. Lub właśnie przynajmniej oddalać się od znaczenia, odraczać je, blokować, co oczywiście nie jest łatwe. Do porównania: umowność celów, które wytycza się sobie w tak zwanym codziennym życiu, czyli życiu klasy średniej i robotniczej, czyli życiu prawie bez wyobraźni, zorientowanym na replikację samego siebie. Bez wybiegania poza to wszystko, co najbardziej prawdopodobne, asekuranckie, a niekiedy po prostu bezpieczne; poza zadaniowość i wynikający z niej automatyzm; wiele przytępionych przez historię i dorosłość rodzajów myślenia czy odczuwania, włączając stare dobre myślenie surrealne (czasy, kiedy ludzkość jako ogół, choć raczej biały męski syty Zachód, jeszcze stawiała przed sobą jakieś finezyjne cele), tutaj ma możliwość znowu sobie zaistnieć. Gdy patrzę na te prace, myślę też sobie zwyczajnie „zajebista jest wszechstronność tego malarstwa, rozpiętość skili malarskich”, no przynajmniej dla mnie, a przecież myślę to i piszę jako pisarz uznany i wzięty – chyba muszę mieć rację? Szereg raczej zerwań niż nawiązań, za każdym razem wyciskanie maksymalnej osobnej energii z tych bezsensownych kawałków płótna czy innego gipsu. Czasami jakaś praca wydaje mi się płaska i banalna, ale w taki fajny sposób, jak niewidziana od dekad reklama prasowa z lat dziewięćdziesiątych, jakby nadziewały się na nią odzwyczajone już oczy, wszystko raczej intencjonalnie niż nie. Beztroski błękit wielkiego buta na szpilce, harlequin Cyryla Polaczka. Farba jak ciepły letni wiatr z powieściowego romansidła, który rozgałęzia się między nogami głównej bohaterki, stojącej na trawiastym klifie i wgapiającej się w ocean, zagryzającej z przejęciem usta, co przyniesie przyszłość, wietrzyk przyjemnie oplata, owiewa, statek miłości wypływa z portu czternastego lutego.

Łukasz Zawada

Cyryl Polaczek, „News”, 2019, olej na płótnie, 240 x 180 cm
Cyryl Polaczek, „Pantofel”, 2018, olej na płótnie, 29,8 x 24,8 cm
Cyryl Polaczek, „Champion”, 2020, olej na płótnie, 125 x 107 cm,
Cyryl Polaczek, „Autoportret”, 2018, olej na płótnie, 25 x 30 cm
Cyryl Polaczek, „Mała niedogodność”, widok wystawy
Cyryl Polaczek, „Mała niedogodność”, widok wystawy
Cyryl Polaczek, „Mała niedogodność”, widok wystawy
Cyryl Polaczek, „Pijak”
Cyryl Polaczek, „Mała niedogodność”, fragment wystawy
Cyryl Polaczek, „Mała niedogodność”, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Cyryl Polaczek
Wystawa
Mała niedogodność
Miejsce
Galeria Monopol, Warszawa
Czas trwania
14.02-25.04.2020
Fotografie
dzięki uprzejmości Galerii Monopol
Strona internetowa
galeriamonopol.pl
Indeks
Cyryl Polaczek Galeria Monopol

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski
5
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
6
Do zobaczenia 20.06.2025

23. Przegląd Sztuki SURVIVAL. „3s/8h”

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Mała niedogodność” Cyryla Polaczka w Galerii Monopol — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności