10.06.2016

„Magic Lantern” Andrésa Pachóna w Rodríguez Gallery

„Magic Lantern” Andrésa Pachóna w Rodríguez Gallery
Andrés Pachón, Magic Lantern Vol. 2 Tiberias 02, 2016

Andrés Pachón, Magic Lantern Vol. 2 Tiberias 02, 2016

Tytułowa latarnia magiczna (bądź latarnia czarnoksięska) to urządzenie służące do wyświetlania obrazów z przeźroczy, wynalezione w Europie w XVII wieku. Jako poprzednik projektora filmowego, popularnie używane było ono zarówno do celów edukacyjnych i informacyjnych, jak i popularnonaukowych, tworząc tym samym obrazy silnie przenikające kulturę wizualną Starego Kontynentu.

Andrés Pachón, Magic Lantern Vol. 2 Tiberias 01, 2016

Andrés Pachón, Magic Lantern Vol. 2 Tiberias 01, 2016

Andrés Pachón, Magic Lantern, widok wystawy

Andrés Pachón, Magic Lantern, widok wystawy

Andrés Pachón bierze na warsztat powstałe w Europie szklane przeźrocza, datowane na lata 1890-1930. Owe ręcznie malowane płyty, ukazujące pejzaże z Bliskiego Wchodu ilustrują, w jaki sposób ich niewątpliwa wartość etnograficzna przeplata się tu z egzotycznymi wyobrażeniami o biblijnym świecie. W pierwszej części wystawy, artysta wyodrębnia warstwę obrazową płyt, izolując akwarele od zdjęć i odkrywając ślady pędzla. Tak powstałe, wielkoformatowe plamy barwne pokazane zostały w towarzystwie biało-czarnych zdjęć, w oryginalnym formacie. W drugiej części ekspozycji, zaprezentowana została gra oryginalnych płyt, umieszczonych w urządzeniu modyfikującym poprawny sposób ich oglądania. Poprzez wykorzystanie podstawowych elementów niezbędnych do projekcji: światła i lustra, dostrzec można wyodrębnioną warstwę malarską przedstawienia bądź, jedynie w odbiciu lustrzanym, oryginalny obraz przeźrocza.

Andrés Pachón, Magic Lantern Vol. 1, widok wystawy

Andrés Pachón, Magic Lantern Vol. 1, widok wystawy

Andrés Pachón, Magic Lantern Vol. 1, widok wystawy

Andrés Pachón, Magic Lantern Vol. 1, widok wystawy

Projekt Pachóna, poprzez uważną analizę obrazu i odseparowanie jego warstw, umiejscawia widza w samym środku rozważań o możliwościach manipulacji medium fotograficznym; pomiędzy mechaniczną obiektywnością fotografii, a subiektywnym wyobrażeniem, uwidocznionym poprzez kolorystykę i gest malarski. Artysta podkreśla także problem tworzenia wizerunku Bliskiego Wschodu i egzotycznego świata w ogóle, które opiera się na fałszywej obiektywności, jaką „europejskie oko” przypisuje zautomatyzowanemu aparatowi. Obraz świata i spojrzenie na „Innego” jawi się tutaj jako pewien konstrukt, kopia kopii, powstała poprzez nałożenie na siebie różnych warstw, wyobrażeń i stereotypów, bardzo głęboko zakorzenionych w naszej kulturze.

Andrés Pachón, Magic Lantern, widok wystawy

Andrés Pachón, Magic Lantern, widok wystawy

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaAndrés Pachón
WystawaMagic Lantern
MiejsceRodríguez Gallery
Czas trwania19.05-16.06.2016
Strona internetowawww.rodriguezgallery.com
Indeks

Zobacz też