NR 21/2023
16.02.2017

„Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm” w Muzeum Architektury we Wrocławiu

Redakcja
Tadeusz Wróbel, budynek Miejskich Zakładów Elektrycznych, ul. Pełczyńska 55, 1935–1937, stan dzisiejszy, fot. Jakub Certowicz
„Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm” w Muzeum Architektury we Wrocławiu
Tadeusz Wróbel, budynek Miejskich Zakładów Elektrycznych, ul. Pełczyńska 55, 1935–1937, stan dzisiejszy, fot. Jakub Certowicz

Wystawa, której kuratorem jest profesor Andrzej Szczerski, poświęcona jest modernistycznej architekturze i urbanistyce Lwowa. Lata Drugiej Rzeczypospolitej przyniosły nowe możliwości rozwojowe, które zostały konsekwentnie wykorzystane na rzecz budowy nowoczesnego miasta o ważnej pozycji w kraju i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Przede wszystkim stworzono ramy dla funkcjonowania złożonego organizmu miejskiego i codziennego życia mieszkańców, dzięki którym mogły działać tak różne stowarzyszenia i twórcy, stanowiący o dynamice życia kulturalnego miasta, jak grupa „Artes”, lwowscy fotograficy, projektanci plakatów, twórcy lwowskiej szkoły matematycznej, środowiska uniwersyteckie i politechniczne, filmowcy, radiowcy i inni.

Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, projekt stoiska fabryki porcelany „Ćmielów” na Międzynarodowe Targi Wschodnie we Lwowie, widok perspektywiczny, 1927–1928, gwasz, akwarela i ołówek na kartonie, Muzeum Architektury we Wrocławiu
Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, projekt willi modernistycznej, widok perspektywiczny, 1931, akwarela i tusz na kartonie, Muzeum Architektury we Wrocławiu
Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, projekt modernistycznego kościoła, widok perspektywiczny, 1930, tusz na kartonie i tekturze, Muzeum Architektury we Wrocławiu
Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, projekt szpitala, praca studencka z przedmiotu „Budownictwo utylitarne” prowadzonego przez prof. Władysława Derdackiego, widok perspektywiczny przeszklonego narożnika, 1929, tusz, akwarela i ołówek na kartonie, Muzeum Architektury we Wrocławiu

W tym kontekście rozwijała się architektura modernistyczna we Lwowie, której wartość i znaczenie są nie do przecenienia. Lwowskie środowisko architektoniczne pozostawiło wybitne realizacje we wszystkich dziedzinach nowej architektury – od prywatnych willi i kamienic, przez gmachy użyteczności publicznej po siedzibę lwowskiego radia i tereny sportowe.

Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, projekt reklamy wyrobów firmy „Centra”, 1934, tusz, gwasz, akwarela i ołówek na kartonie, Muzeum Architektury we Wrocławiu
Henryk Berlewi, plakat Strzeżcie wasze zdrowie! Popierajcie TOZ. Towarzystwo Ochrony Zdrowia Ludności Żydowskiej w Polsce, 1927, Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego we Lwowie
Jerzy Romański, plakat Wystawa prac Związku Studentów Architektury, 1928, Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego we Lwowie

Wystawa w Muzeum Architektury we Wrocławiu jest pierwszą tak obszerną prezentacją osiągnięć lwowskich architektów, które pokazane zostaną na tle innych dziedzin życia kulturalnego w mieście, za pośrednictwem planów, makiet architektonicznych, fotografii, dzieł sztuki, plakatów, pocztówek i filmów. Opracowana w oparciu o kolekcje publiczne i prywatne z Polski i Ukrainy jest różnorodnym portretem modernistycznego miasta i podkreśla rolę Lwowa jako centrum nowoczesności w czasach Drugiej Rzeczypospolitej.

Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm, widok wystawy
Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm, widok wystawy
Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm, widok wystawy
Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm, widok wystawy
Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm, widok wystawy
Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm, widok wystawy

Tytuł – wybrana z kalendarza data bez większego znaczenia dla historii miasta – wskazywać będzie, że punktem wyjścia dla konstrukcji wystawy jest perspektywa zwyczajnego życia jego mieszkańców. Jednakże to właśnie lwowska codzienność stanie się pretekstem do podkreślenia wyjątkowości Lwowa i jego miejsca na mapie nowoczesności w XX wieku.

Ferdynand Kassler, budynek biurowo-mieszkalny zwany gmachem Sprechera, ul. Akademicka 7, 1928–1930, stan dzisiejszy, fot. Jakub Certowicz
Tadeusz Wróbel, Leopold Karasiński, Dom Związku Pracowników Gminy Miasta Lwowa, ul. Samuela Kuszewicza 1, 1933–1938, stan dzisiejszy, fot. Jakub Certowicz
Zbigniew Wardzała, budynek Izby Notarialnej, ul. Tadeusza Romanowicza 6, 1938, stan dzisiejszy, fot. Jakub Certowicz
Romuald Miller, Dom Kolejarza, ul. Kętrzyńskiego 54/56, 1928–1933, stan dzisiejszy, fot. Jakub Certowicz

Wystawie towarzyszy obszerny katalog pod redakcją profesorów Bohdana Czerkiesa i Andrzeja Szczerskiego, zawierający eseje badaczy z Polski i Ukrainy oraz szeroki wybór materiałów ikonograficznych.

Ekspozycja jest jednym z głównych punktów programu architektonicznego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

WystawaLwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm​
MiejsceMuzeum Architektury we Wrocławiu
Czas trwania30.09.2016 - 26.02.2017
Kuratorka / KuratorAndrzej Szczerski
Strona internetowama.wroc.pl
Indeks

Zobacz też