14.06.2019

„Loro (Them)” Krzysztofa Wodiczki na Milan Photo Week

Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”
„Loro (Them)” Krzysztofa Wodiczki na Milan Photo Week
Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”

Loro (Them) to najnowszy projekt Krzysztofa Wodiczki zrealizowany w przestrzeni publicznej Mediolanu w dniach 6-8 czerwca 2019 roku w ramach Milan Photo Week. Artysta w swojej pracy posłużył się pionierską technologicznie instalacją site-specific, aby nagłośnić perspektywę imigrantów, uchodźców politycznych oraz marginalizowanych obywateli, badając złożoność ich życia we współczesnym zglobalizowanym społeczeństwie.

W świetle tzw. kryzysu uchodźczego, który wciąż przybiera na sile w Europie i Stanach Zjednoczonych, obywatele domagają się coraz bardziej restrykcyjnych praw regulujących imigrację. Podczas gdy media koncentrują się na wpływie kryzysu na życie miejscowych, to rzadko kiedy mamy szansę usłyszeć głos samych imigrantów i uchodźców. Celem projektu Loro (Them) jest stworzenie platformy do przedstawienia opowieści tych członków społeczeństwa, którym odmawia się widoczności, a tym samym otwarcie dialogu i umożliwienie wzajemnego zrozumienia.

Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”
Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”
Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”
Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”

Od lat 80. Wodiczko stosuje nowe technologie w celu zwrócenia uwagi na sytuację osób wykluczanych. W przypadku Loro (Them) twórca wykorzystuje drony latające na niskich wysokościach, aby zainicjować rozmowę pomiędzy ludźmi o różnym pochodzeniu, doświadczeniu i wieku. W celu zrealizowania tej złożonej pracy organizacja More Art oraz artysta nawiązali współpracę z Casa della Carità – instytucją socjalną, która zapewnia dach nad głową, doradztwo, pomoc medyczną, mentoring zawodowy, inicjatywy kulturalne oraz programy wsparcia prawnego.

Socjoestetyka. Rozmowa z Krzysztofem Wodiczką Z Krzysztofem Wodiczką rozmawia Adam Ostolski CZYTAJ!

Drony kojarzą się z obrazami wojny, inwigilacją, naruszaniem prywatności i strachem, ale w przypadku Loro (Them) Wodiczko antropomorfizuje te obiekty, aby na nowo poddać refleksji relację technologii z człowiekiem. W czasie trwania wydarzenia publiczność oraz przypadkowi przechodnie w parku Sempione mogli dość dosłownie spojrzeć w oczy i posłuchać głosu osób zaangażowanych w projekt. Każdy dron reprezentował jedną osobę i opowiadał o przeżyciach związanych nie tylko z imigracją, lecz szerzej z marginalizacją społeczną i polityczną, poruszając tak istotne tematy jak funkcjonowanie we wspólnocie, gościnność, poczucie przynależności, kwestie reprezentacji. Tytuł projektu Loro (Themjuż na pierwszy rzut oka ujawnia dystans kreowany wobec ludzi postrzeganych jako Inni, odwołując się do zbyt dobrze znanej dychotomii „my” vs. „oni”. Jednocześnie artysta stara się zacierać te podziały, stawiając publiczność twarzą w twarz, nawet jeśli tylko wirtualnie, z realnymi historiami prawdziwych ludzi.

Organizatorem wydarzenia jest More Art – organizacja non-profit zlokalizowana w Nowym Jorku, której misją jest wspieranie współpracy pomiędzy artystami oraz społecznościami lokalnymi w celu tworzenia sztuki publicznej oraz programów edukacyjnych poruszających istotne, aktualne kwestie społeczne.

Projekt Loro (Them) jest realizowany we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaKrzysztof Wodiczko
WystawaLoro (Them)
Miejscepark Sempione, Mediolan, Włochy
Czas trwania6-8.06.2019
Fotografiedzięki uprzejmości More Art
Strona internetowaphotoweekmilano.it
Indeks

Zobacz też