SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 14.06.2019 3 min

„Loro (Them)” Krzysztofa Wodiczki na Milan Photo Week

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”
Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”

Loro (Them) to najnowszy projekt Krzysztofa Wodiczki zrealizowany w przestrzeni publicznej Mediolanu w dniach 6-8 czerwca 2019 roku w ramach Milan Photo Week. Artysta w swojej pracy posłużył się pionierską technologicznie instalacją site-specific, aby nagłośnić perspektywę imigrantów, uchodźców politycznych oraz marginalizowanych obywateli, badając złożoność ich życia we współczesnym zglobalizowanym społeczeństwie.

W świetle tzw. kryzysu uchodźczego, który wciąż przybiera na sile w Europie i Stanach Zjednoczonych, obywatele domagają się coraz bardziej restrykcyjnych praw regulujących imigrację. Podczas gdy media koncentrują się na wpływie kryzysu na życie miejscowych, to rzadko kiedy mamy szansę usłyszeć głos samych imigrantów i uchodźców. Celem projektu Loro (Them) jest stworzenie platformy do przedstawienia opowieści tych członków społeczeństwa, którym odmawia się widoczności, a tym samym otwarcie dialogu i umożliwienie wzajemnego zrozumienia.

Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”
Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”
Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”
Krzysztof Wodiczko, „Loro (Them)”

Od lat 80. Wodiczko stosuje nowe technologie w celu zwrócenia uwagi na sytuację osób wykluczanych. W przypadku Loro (Them) twórca wykorzystuje drony latające na niskich wysokościach, aby zainicjować rozmowę pomiędzy ludźmi o różnym pochodzeniu, doświadczeniu i wieku. W celu zrealizowania tej złożonej pracy organizacja More Art oraz artysta nawiązali współpracę z Casa della Carità – instytucją socjalną, która zapewnia dach nad głową, doradztwo, pomoc medyczną, mentoring zawodowy, inicjatywy kulturalne oraz programy wsparcia prawnego.

Krzysztof Wodiczko, Autoportret, Galeria Akumulatory 2, 1974
1
Rozmowy 16.09.2016

Socjoestetyka. Rozmowa z Krzysztofem Wodiczką

Adam Ostolski

Drony kojarzą się z obrazami wojny, inwigilacją, naruszaniem prywatności i strachem, ale w przypadku Loro (Them) Wodiczko antropomorfizuje te obiekty, aby na nowo poddać refleksji relację technologii z człowiekiem. W czasie trwania wydarzenia publiczność oraz przypadkowi przechodnie w parku Sempione mogli dość dosłownie spojrzeć w oczy i posłuchać głosu osób zaangażowanych w projekt. Każdy dron reprezentował jedną osobę i opowiadał o przeżyciach związanych nie tylko z imigracją, lecz szerzej z marginalizacją społeczną i polityczną, poruszając tak istotne tematy jak funkcjonowanie we wspólnocie, gościnność, poczucie przynależności, kwestie reprezentacji. Tytuł projektu Loro (Them) już na pierwszy rzut oka ujawnia dystans kreowany wobec ludzi postrzeganych jako Inni, odwołując się do zbyt dobrze znanej dychotomii „my” vs. „oni”. Jednocześnie artysta stara się zacierać te podziały, stawiając publiczność twarzą w twarz, nawet jeśli tylko wirtualnie, z realnymi historiami prawdziwych ludzi.

Organizatorem wydarzenia jest More Art – organizacja non-profit zlokalizowana w Nowym Jorku, której misją jest wspieranie współpracy pomiędzy artystami oraz społecznościami lokalnymi w celu tworzenia sztuki publicznej oraz programów edukacyjnych poruszających istotne, aktualne kwestie społeczne.

Projekt Loro (Them) jest realizowany we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Krzysztof Wodiczko
Wystawa
Loro (Them)
Miejsce
park Sempione, Mediolan, Włochy
Czas trwania
6-8.06.2019
Fotografie
dzięki uprzejmości More Art
Strona internetowa
photoweekmilano.it
Indeks
Instytut Adama Mickiewicza Krzysztof Wodiczko Milan Photo Week

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Loro (Them)” Krzysztofa Wodiczki na Milan Photo Week — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności