
Motywem przewodnim wystawy są dwa pojęcia – często traktowane jako przeciwstawne – „logika” i „emocja”. Napięcie między nimi stanowi według organizatorów zasadniczą cechę współczesnej sztuki japońskiej. Wystawa jest próbą znalezienia istoty„japońskości”, przedstawienia jej w różnych kontekstach oraz określenia decydujących wyróżników jej estetyki.

Teppei Kaneuji, Biały wyciek (Przedmioty nagromadzone nr 10), 2010, instalacja, 181 × 176 × 75 cm, © Teppei Kaneuji, dzięki uprzejmości ShugoArts
Punktem wyjścia wystawy są konceptualne fotografie i obrazy Kojiego Enokury, artysty zaliczanego do kierunku Mono-ha, kładącego nacisk na logikę i precyzję języka wypowiedzi artystycznej. Zdjęcia fotografa młodszego pokolenia, Taijiego Matsuego, prezentujące widoki z lotu ptaka wybranych obszarów Japonii, stanowią próbę zmiany rzeczywistości w abstrakcyjny, płaski obraz. Z kolei obrazy Hiroshiego Sugito poświęcone są konceptualnym ujęciom deszczu oraz tego, jak go doświadczamy. Pochodzące z Kolekcji MOCAK-u szczegółowe rysunki oraz obraz autorstwa Shinjiego Ogawy to przedstawienie wybranych elementów europejskiej rzeczywistości w japoński sposób. „Nieme” plansze Yuichi Yokoyamy to klasyczny przykład mangi, ukazujący opowieść pozornie pozbawioną akcji, w której z ust geometrycznie narysowanych postaci wychodzą puste dymki. Teppei Kaneuji prezentuje przedmioty codzienne unieruchomione za pomocą gipsu, pozbawione przez to swojej funkcji i zamienione w rzeźby. Kolejną abstrakcyjną konstrukcję, złożoną z tysięcy połączonych ze sobą czerwonych plastikowych słomek, stworzył architekt Akihisa Hirata. Tateyama – obiekt autorstwa Noe Aoki – składający się z niewielkich stert kostek mydła, spiętych za pomocą stalowych linek, przywołuje natomiast obraz japońskich gór. Prace Tatsuo Miyajimy oraz Ryoji Ikedy wykorzystują program komputerowy, za pomocą którego dane bądź wartości matematyczne przekształcane są w życiowe symbole. Artyści wskazują na związki człowieka z nowymi technologiami. Go Watanabe przy użyciu modelowania komputerowego tworzy trójwymiarowe przedstawienia naczyń wyglądających jak zdjęcia prawdziwych przedmiotów. Ręcznie dekorowana ceramika Masayasu Mitsuke odwołuje się do znaczenia detalu i tradycyjnej japońskiej precyzji. Z kolei grafik Kazunari Hattori prezentuje plakaty, w których wykorzystuje proste geometryczne kształty i wizualnie operuje tematem wystawy.
Przygotowana wspólnie z The Japan Foundation wystawa pokazywana była wcześniej w Museum Haus Konstruktiv w Zurychu. W Krakowie uzupełniliśmy ją o prace Shinjiego Ogawy pochodzące z Kolekcji MOCAK-u. Ostatnią instytucją, w której będzie prezentowana, jest Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale) w Niemczech.

Masayasu Mitsuke, bez tytułu, 2012, kolekcja prywatna: Abe Collection, © Masayasu Mitsuke, dzięki uprzejmości Ota Fine Arts

Go Watanabe, „jeden pejzaż”, podróż, 2011, instalacja wideo, 21 min 5 s, © Go Watanabe, dzięki uprzejmości ARATANIURANO

Kazunari Hattori, Tapeta, 2014, druk offsetowy, 103 × 72,8 cm każdy, własność artysty, © Kazunari Hattori

Tatsuo Miyajima, Życie (Corps sans Organes) nr 17, 2013, instalacja, 258,8 × 321,6 × 321,6 cm, własność artysty, © Tatsuo Miyajima i Lisson Gallery
Stopka
Artystka / Artysta | Noe Aoki, Koji Enokura, Kazunari Hattori, Akihisa Hirata, Ryoji Ikeda, Teppei Kaneuji, Taiji Matsue, Masayasu Mitsuke, Tatsuo Miyajima, Shinji Ogawa, Hiroshi Sugito, Go Watanabe, Yuichi Yokoyama |
Wystawa | Logiczna emocja. Współczesna sztuka japońska |
Miejsce | Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK |
Czas trwania | 13.02-26.04.2015 |
Kuratorka / Kurator | Kenjiro Hosaka, Sabine Schaschl, Delfina Jałowik |
Fotografie | Rafał Sosin |
Strona internetowa | mocak.pl |
Indeks | Akihisa Hirata Delfina Jałowik Go Watanabe Hiroshi Sugito Kazunari Hattori Kenjiro Hosaka Koji Enokura Masayasu Mitsuke Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK Noe Aoki Ryoji Ikeda Sabine Schaschl Shinji Ogawa Taiji Matsue Tatsuo Miyajima Teppei Kaneuji Yuichi Yokoyama |