SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 19.09.2015 6 min

„Let’s dance” w galerii Art Stations w Poznaniu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Katarzyna Kozyra, Cheerleaderka, 2006, z cyklu W sztuce marzenia stają się rzeczywistością,  Kadr filmu, 4:30 min, fotografia: Marcin Oliva Soto  © Artystka, dzięki uprzejmości ZAK | BRANICKA

Katarzyna Kozyra, Cheerleaderka, 2006, z cyklu W sztuce marzenia stają się rzeczywistością, Kadr filmu, 4:30 min, fotografia: Marcin Oliva Soto
© Artystka, dzięki uprzejmości ZAK | BRANICKA

Taneczna scena przemieniona w siłownię? Albo w dyskotekowy dancefloor? Czy w modowy catwalk?

Taniec współczesny coraz częściej wydarza się w sferze pomiędzy, w której przestrzeń konwencji sztuki przenika się z przestrzenią zachowań potocznych. Choreografowie i artyści sztuk wizualnych coraz uważniej przyglądają się temu, co dostępne na wyciągnięcie ręki: temu, jak poruszamy się na ulicy, w klubie, podczas joggingu, towarzyskiego spotkania, nawet podczas seksu. I czynią z tego swój temat. Oczywiście ich praktyka byłaby trudna do wyobrażenia (a przynajmniej niezbyt zrozumiała), gdyby wcześniej, w połowie lat 60., twórcy tańca post modern nie uznali, że tańcem może być wszystko – nawet zwykłe chodzenie i bieganie. Dziś nadal konfrontujemy się z konsekwencjami tamtego odkrycia: nie tylko widzimy na scenie najprostsze, codzienne gesty, ale i na tańczących amatorów patrzymy nierzadko jako na bezpośrednich spadkobierców klasyków post modern dance. Kobieta tańcząca samotnie na przystanku autobusowym? Mężczyzna tańczący na bieżni w siłowni? To przecież niemal taniec konceptualny. Wynajdujemy w sieci nagrania podobnych zdarzeń i cieszymy się nimi, jakbyśmy odkrywali nowych, znakomitych artystów.

Let's dance, widok wystawy

Let’s dance, widok wystawy

Agnieszka Polska, Ćwiczenia korekcyjne, 2008 Kadr filmu, czas trwania: 8:02, kolekcja Grażyny Kulczyk

Agnieszka Polska, Ćwiczenia korekcyjne, 2008
Kadr filmu, czas trwania: 8:02, kolekcja Grażyny Kulczyk

Na naszych oczach taniec staje się coraz bardziej demokratyczny. Tańczą wszyscy – amatorzy, gwiazdorzy, celebryci. Ci, którzy w potocznym znaczeniu tańczyć „potrafią” i ci, którym to nie do końca wychodzi. Co więcej, jedni naśladują drugich. Jednak zarazem uświadamiamy sobie, że podpowiadane nam przez kulturę masową wzorce ruchowe są subtelnymi, lecz skutecznymi, narzędziami dyscyplinowania. Taniec nas wyzwala, ale i subordynuje. Obserwując dziś proces demokratyzowania tańca, trzeba więc dostrzec również jego rewers: m.in. dokonania tych wszystkich artystów, w których pracach taniec to nie tyle obietnica nieskrępowanej ekspresji, ile metafora społecznego treningu.

Let's dance, widok wystawy

Let’s dance, widok wystawy

Let's dance, widok wystawy

Let’s dance, widok wystawy

Let's dance, widok wystawy

Let’s dance, widok wystawy

Projekt Let’s Dance jest próbą opisania tego napięcia. Fragmenty najważniejszych spektakli tanecznych ostatnich lat zestawione są tu z pracami wybitnych artystów wizualnych, teledyskami, w których taniec staje się głównym bohaterem i amatorskimi filmami odnalezionymi w internecie. Widzowie prowokowani są do działania w specjalnie przygotowanych instalacjach – by jeszcze wyraźniej uświadomić im, że także ich ruch zasługuje na miano tańca. Punktem wyjścia stają się ważne prace z Kolekcji Grażyny Kulczyk, przede wszystkim, niepokazywana dotąd w Polsce, instalacja Dana Flavina, jednego z najsłynniejszych amerykańskich minimalistów, bardzo istotnego punktu odniesienia dla post modern dance. To właśnie Flavin, jako jeden z pierwszych przekonywał, że ważniejszy od obiektów sztuki jest ruch przez nie generowany – swoisty taniec widzów w przestrzeni pomiędzy nimi.

Vanessa Beecroft, VB 43.019, 2000 Fotografia, c-print, 229 x 180 x 7 cm, kolekcja Grażyny Kulczyk

Vanessa Beecroft, VB 43.019, 2000
Fotografia, c-print, 229 x 180 x 7 cm, kolekcja Grażyny Kulczyk

Let’s Dance odbywa się w miejscu nieprzypadkowym. Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk jest unikalną instytucją, w ramach której od lat zgodnie koegzystują taniec i sztuki wizualne. To idealne miejsce dla projektu, w którym granica między tymi dwiema dziedzinami okazuje się ledwo widoczna, wręcz niezauważalna.

Christian Jankowski, Rooftop Routine, 2007 Kadr filmu, czas trwania: 4:30 Dzięki uprzejmości Studio Christian Jankowski, Berlin

Christian Jankowski, Rooftop Routine, 2007
Kadr filmu, czas trwania: 4:30, dzięki uprzejmości Studio Christian Jankowski, Berlin

Let's dance, widok wystawy

Let’s dance, widok wystawy

Let's dance, widok wystawy

Let’s dance, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Akademia Ruchu, Atoms for Peace, Alexandra Bachzetsis, Wojciech Bąkowski, Vanessa Beecroft, Jérôme Bel, Beyoncé, Centrala, Dan Flavin, Forced Entertainment, Massimo Furlan, Frédéric Gies, Jesse Aron Green, Trajal Harrell, Christian Jankowski, Spike Jonze, Jungle, Katarzyna Kozyra, Alicja Karska & Aleksandra Went, The Knife, Tony Orrico, Rick Owens, Agnieszka Polska, Yvonne Rainer, R.E.M., Józef Robakowski, Piotr Wysocki, Dominik Jałowiński, Artur Żmijewski, Jérôme Bel, Willi Dorner, Frédéric Gies, Trajal Harrell
Wystawa
Let's dance
Miejsce
galeria Art Stations
Czas trwania
19.06-18.10.2015
Osoba kuratorska
Joanna Leśnierowska, Tomasz Plata, Agnieszka Sosnowska
Fotografie
Bartosz Buśko
Strona internetowa
artstationsfoundation5050.com
Indeks
Agnieszka Polska Agnieszka Sosnowska Akademia Ruchu Aleksandra Went Alexandra Bachzetsis Alicja Karska Artur Żmijewski Atoms for Peace Beyoncé Centrala Christian Jankowski Dan Flavin Dominik Jałowiński Forced Entertainment Frédéric Gies Jérôme Bel Jesse Aron Green Joanna Leśnierowska Józef Robakowski Jungle Katarzyna Kozyra Massimo Furlan Piotr Wysocki R.E.M. Rick Owens Spike Jonze The Knife Tomasz Plata Tony Orrico Trajal Harrell Vanessa Beecroft Willi Dorner Wojciech Bąkowski Yvonne Rainer

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Let’s dance” w galerii Art Stations w Poznaniu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności