NR 39/2023

„Lekkomyślność” Adama Niklewicza w BWA Galeria Zamojska

Adam Niklewicz, „Nóż w wodzie", 2017, wydruk. Wystawa: Lekkomyślność, BWA - Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości Artysty
„Lekkomyślność” Adama Niklewicza w BWA Galeria Zamojska
Adam Niklewicz, „Nóż w wodzie", 2017, wydruk. Wystawa: Lekkomyślność, BWA - Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości Artysty

„Ten duży ogórek zainspirował mnie i może powstanie z niego dzieło; jeszcze nie wiadomo, czy wyląduje w trzewiach…” – odpowiada Adam Niklewicz mamie dopytującej się przez telefon, czy warzywa, które mu podarowała, zostały już przygotowane do zrobienia przetworów. Faktycznie ogórek przeistoczył się w dzieło sztuki, a nawet dwa – obiekt kinetyczny i pracę video (dzięki której słyszymy przytoczone słowa artysty). Ogórek, w nowym wcieleniu, odbył podróż z North Haven w USA, gdzie Niklewicz mieszka od blisko czterdziestu lat, do Zamościa – jego rodzinnego miasta, gdzie zaprezentuje tę i inne prace na wystawie Lekkomyślność w BWA Galeria Zamojska.

Adam Niklewicz, „Sześć Kucharek”, 2016 – 2023, zaciski, talerz. Wystawa: Lekkomyślność, BWA - Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty
Adam Niklewicz, „Uczniak”, 2022, wydruk. Wystawa: Lekkomyślność, BWA - Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty
Adam Niklewicz, „Myśliciel II”, 2017, wydruk. Wystawa: Lekkomyślność, BWA - Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty
Adam Niklewicz, „GPS", 2019, wydruk. Wystawa: Lekkomyślność, BWA - Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty

Historia warzywa, z którego rodzi się dzieło sztuki, nie jest w praktyce artystycznej Adama Niklewicza czymś niezwykłym, właściwie – jest normą. Wiele produktów spożywczych nie wylądowało „w trzewiach” artysty, wiele talerzy, kubków i sztućców nie znalazło miejsca w szufladach kuchennych, wiele skarpet, koszul i butów nie trafiło do garderoby, w końcu wiele łopat, młotków i wiader nie wypełniło swego przeznaczenia. Nawet jednorazowym chusteczkom do nosa grozi tu poświęcenie na potrzeby sztuki. Twórca łączy nieprzystające z pozoru elementy rzeczywistości – błahą codzienność z odniesieniami do historii sztuki, świata fikcji i dzieł filozofii. W jego realizacjach – jak w soczewce ogniskującej promienie światła – banalne drobiazgi zdają się skupiać paradoksy. Odsłaniają nieoczywiste znaczenia, nieoczekiwane asocjacje oraz życiowe absurdy. Ulubione zabiegi artysty – rekontekstualizacja i transkontekstualizacja, zabawa skalą, multiplikacja i odzieranie z użyteczności – pozwalają mu tworzyć sytuacje poetyckie oraz fantastyczne prywatne legendy. Niklewicz ze szczególnym upodobaniem eksploatuje wszelkie utensylia przeznaczone do mierzenia, stabilizowania i utrwalania (taśmy miernicze, metry krawieckie, imadła, puszki konserwowe, słoiki). W jego sztuce wszystko, co ma służyć rygorystycznemu ujmowaniu rzeczywistości w ramy określonego porządku, dopuszcza się zdrady wobec zamiarów producenta i swej funkcji. Staje się za to zaskakująco wizyjne i buduje sens poprzez porzucenie pierwotnego znaczenia.

Liryzm, psychoanalityczny kalambur czy surrealistyczny humor z całą pewnością nie wyczerpują kategorii, za pomocą których możliwe jest analizowanie twórczości artysty. Wprawdzie niefrasobliwość, z jaką miesza on porządki życia, kultury, fikcji, snu i żartu, oraz łatwość, z jaką szafuje „lekkomyślnymi” anegdotami, nie sprzyjają traktowaniu tematów „na serio”, jednak z całą pewnością pod warstwą krotochwili dostrzec można także całkiem poważne odniesienia do zagadnień kulturowych i społecznych. Ograniczając się do kilku wymownych przykładów:

Praca Wujaszek Wania – kieliszek wódki ustawiony na kruchej tafli lodu dziwnie przypominającej kształtem terytorium Ukrainy – niesie zapowiedź rychłej katastrofy. Odsyła przy tym do dramatu o tym samym tytule autorstwa Antona Czechowa, który stanowi pesymistyczną diagnozę położenia rosyjskiej inteligencji.

Adam Niklewicz, „Wujaszek Wania”, 2022 wydruk, aranżacja: tafla lodu, kieliszek wódki. Wystawa: Lekkomyślność, BWA - Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty
Adam Niklewicz, „Rygor", 2016, słoje, rękawice bokserskie. Wystawa: Lekkomyślność, BWA - Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty
Adam Niklewicz, „ Cztery Łyki", 2023, szklanka, taśma miernicza, woda. Wystawa: Lekkomyślność, BWA - Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty

Obiekt Maska amerykańska, wykonany z paczek papierosów marki Natural American Spirit – firmy wykorzystującej na opakowaniach produktów stereotypowy wizerunek „Indianina”, ukazuje niefrasobliwe podejście koncernu tytoniowego do historii pierwszych narodów Ameryki Północnej. „Maskowanie” produktu obrazem rdzennego mieszkańca nie dość, że zrodziło w palaczach przeświadczenie o „plemiennym” pochodzeniu tytoniu, to jeszcze spowodowało przekonanie o jego mniejszej szkodliwości – jako produktu tradycyjnego.

Skłonność do nadawania sensu temu, co peryferyjne, doskonale widać w Performansie zamojskim – spacerze odbytym w trakcie przygotowań do wystawy, podczas którego artysta pozbierał papiery zaśmiecające okolicę BWA. Punktem wyjścia akcji stało się jedno ze wspomnień z czasów szkolnych związane z ekscentryczką nazywaną Krysia Papierek. Była to kobieta znana w Zamościu ze sprzątania, za pomocą narzędzia własnej roboty, napotkanych na drodze śmieci. Praca stanowi swoisty hołd dla osoby uznawanej za „wariatkę”, której bezinteresowna – za to prowokująca kpiny – postawa jest godnym naśladowania przejawem troski o wspólne dobro.

Wiele z tych prac, wychodząc od marginalnego, niedostrzeganego czy nawet pogardzanego, stanowi łagodny, wolny zarówno od patosu, jak i sentymentalizmu, przejaw szacunku dla ludzkiego życia i kreatywności. Artysta zdaje się programowo patrzyć na świat z żabiej perspektywy i odrzucać wszelkie ujęcia arbitralne. Miejsce mędrca głoszącego ex cathedra idee i sądy zajmuje w jego twórczości raczej postać „świętego idioty”, który – robiąc coś z pozoru błahego, bełkotliwego czy urągającego rozsądkowi – przynosi światu więcej dobra niż medialne wyczyny większości „mężów stanu”.

Łukasz Kropiowski

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaAdam Niklewicz
WystawaLekkomyślność
MiejsceBWA Galeria Zamojska
Czas trwania09.06-02.07.2023
FotografieAdam Niklewicz
Strona internetowawww.bwazamosc.pl/aktualnosci-1.php?id=521
Indeks