SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 22/2023 Artykuł sponsorowany 09.06.2023 4 min

„Lekkomyślność” Adama Niklewicza w BWA Galeria Zamojska

udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Adam Niklewicz, „Nóż w wodzie”, 2017, wydruk. Wystawa: Lekkomyślność, BWA – Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości Artysty

„Ten duży ogórek zainspirował mnie i może powstanie z niego dzieło; jeszcze nie wiadomo, czy wyląduje w trzewiach…” – odpowiada Adam Niklewicz mamie dopytującej się przez telefon, czy warzywa, które mu podarowała, zostały już przygotowane do zrobienia przetworów. Faktycznie ogórek przeistoczył się w dzieło sztuki, a nawet dwa – obiekt kinetyczny i pracę video (dzięki której słyszymy przytoczone słowa artysty). Ogórek, w nowym wcieleniu, odbył podróż z North Haven w USA, gdzie Niklewicz mieszka od blisko czterdziestu lat, do Zamościa – jego rodzinnego miasta, gdzie zaprezentuje tę i inne prace na wystawie Lekkomyślność w BWA Galeria Zamojska.

Adam Niklewicz, „Sześć Kucharek”, 2016 – 2023, zaciski, talerz. Wystawa: Lekkomyślność, BWA – Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty
Adam Niklewicz, „Uczniak”, 2022, wydruk. Wystawa: Lekkomyślność, BWA – Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty
Adam Niklewicz, „Myśliciel II”, 2017, wydruk. Wystawa: Lekkomyślność, BWA – Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty
Adam Niklewicz, „GPS”, 2019, wydruk. Wystawa: Lekkomyślność, BWA – Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty

Historia warzywa, z którego rodzi się dzieło sztuki, nie jest w praktyce artystycznej Adama Niklewicza czymś niezwykłym, właściwie – jest normą. Wiele produktów spożywczych nie wylądowało „w trzewiach” artysty, wiele talerzy, kubków i sztućców nie znalazło miejsca w szufladach kuchennych, wiele skarpet, koszul i butów nie trafiło do garderoby, w końcu wiele łopat, młotków i wiader nie wypełniło swego przeznaczenia. Nawet jednorazowym chusteczkom do nosa grozi tu poświęcenie na potrzeby sztuki. Twórca łączy nieprzystające z pozoru elementy rzeczywistości – błahą codzienność z odniesieniami do historii sztuki, świata fikcji i dzieł filozofii. W jego realizacjach – jak w soczewce ogniskującej promienie światła – banalne drobiazgi zdają się skupiać paradoksy. Odsłaniają nieoczywiste znaczenia, nieoczekiwane asocjacje oraz życiowe absurdy. Ulubione zabiegi artysty – rekontekstualizacja i transkontekstualizacja, zabawa skalą, multiplikacja i odzieranie z użyteczności – pozwalają mu tworzyć sytuacje poetyckie oraz fantastyczne prywatne legendy. Niklewicz ze szczególnym upodobaniem eksploatuje wszelkie utensylia przeznaczone do mierzenia, stabilizowania i utrwalania (taśmy miernicze, metry krawieckie, imadła, puszki konserwowe, słoiki). W jego sztuce wszystko, co ma służyć rygorystycznemu ujmowaniu rzeczywistości w ramy określonego porządku, dopuszcza się zdrady wobec zamiarów producenta i swej funkcji. Staje się za to zaskakująco wizyjne i buduje sens poprzez porzucenie pierwotnego znaczenia.

Liryzm, psychoanalityczny kalambur czy surrealistyczny humor z całą pewnością nie wyczerpują kategorii, za pomocą których możliwe jest analizowanie twórczości artysty. Wprawdzie niefrasobliwość, z jaką miesza on porządki życia, kultury, fikcji, snu i żartu, oraz łatwość, z jaką szafuje „lekkomyślnymi” anegdotami, nie sprzyjają traktowaniu tematów „na serio”, jednak z całą pewnością pod warstwą krotochwili dostrzec można także całkiem poważne odniesienia do zagadnień kulturowych i społecznych. Ograniczając się do kilku wymownych przykładów:

Praca Wujaszek Wania – kieliszek wódki ustawiony na kruchej tafli lodu dziwnie przypominającej kształtem terytorium Ukrainy – niesie zapowiedź rychłej katastrofy. Odsyła przy tym do dramatu o tym samym tytule autorstwa Antona Czechowa, który stanowi pesymistyczną diagnozę położenia rosyjskiej inteligencji.

Adam Niklewicz, „Wujaszek Wania”, 2022 wydruk, aranżacja: tafla lodu, kieliszek wódki. Wystawa: Lekkomyślność, BWA – Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty
Adam Niklewicz, „Rygor”, 2016, słoje, rękawice bokserskie. Wystawa: Lekkomyślność, BWA – Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty
Adam Niklewicz, „ Cztery Łyki”, 2023, szklanka, taśma miernicza, woda. Wystawa: Lekkomyślność, BWA – Galeria Zamojska, fot. Adam Niklewicz, dzięki uprzejmości artysty

Obiekt Maska amerykańska, wykonany z paczek papierosów marki Natural American Spirit – firmy wykorzystującej na opakowaniach produktów stereotypowy wizerunek „Indianina”, ukazuje niefrasobliwe podejście koncernu tytoniowego do historii pierwszych narodów Ameryki Północnej. „Maskowanie” produktu obrazem rdzennego mieszkańca nie dość, że zrodziło w palaczach przeświadczenie o „plemiennym” pochodzeniu tytoniu, to jeszcze spowodowało przekonanie o jego mniejszej szkodliwości – jako produktu tradycyjnego.

Skłonność do nadawania sensu temu, co peryferyjne, doskonale widać w Performansie zamojskim – spacerze odbytym w trakcie przygotowań do wystawy, podczas którego artysta pozbierał papiery zaśmiecające okolicę BWA. Punktem wyjścia akcji stało się jedno ze wspomnień z czasów szkolnych związane z ekscentryczką nazywaną Krysia Papierek. Była to kobieta znana w Zamościu ze sprzątania, za pomocą narzędzia własnej roboty, napotkanych na drodze śmieci. Praca stanowi swoisty hołd dla osoby uznawanej za „wariatkę”, której bezinteresowna – za to prowokująca kpiny – postawa jest godnym naśladowania przejawem troski o wspólne dobro.

Wiele z tych prac, wychodząc od marginalnego, niedostrzeganego czy nawet pogardzanego, stanowi łagodny, wolny zarówno od patosu, jak i sentymentalizmu, przejaw szacunku dla ludzkiego życia i kreatywności. Artysta zdaje się programowo patrzyć na świat z żabiej perspektywy i odrzucać wszelkie ujęcia arbitralne. Miejsce mędrca głoszącego ex cathedra idee i sądy zajmuje w jego twórczości raczej postać „świętego idioty”, który – robiąc coś z pozoru błahego, bełkotliwego czy urągającego rozsądkowi – przynosi światu więcej dobra niż medialne wyczyny większości „mężów stanu”.

Łukasz Kropiowski

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Adam Niklewicz
Wystawa
Lekkomyślność
Miejsce
BWA Galeria Zamojska
Czas trwania
09.06-02.07.2023
Fotografie
Adam Niklewicz
Strona internetowa
www.bwazamosc.pl/aktualnosci-1.php?id=521
Indeks
Adam Niklewicz BWA Galeria Zamojska

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Lekkomyślność” Adama Niklewicza w BWA Galeria Zamojska — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności