„Layering of the World” Guillaume’a Airiauda w galerii Art Walk
Bogata w odniesienia kulturowe, a jednocześnie intymna twórczość Guillaume’a Airiaud porusza zakamarki naszych wewnętrznych bibliotek doświadczeń i obrazów. Tworzy wielowymiarowy odbiór i buduje nowe kierunki postrzegania świata. Warsztat artysty – zarówno jego pracownia, jak i zasób gestów – to miejsce niemal rytualne, w którym dekonstruuje on przyjęte realia i buduje napięcie między kadrem a tym, co niewidoczne. Jego prace bazują na języku ikonografii oraz tradycyjnym rzemiośle, poprzez które stwarza własny, oryginalny świat.
Dojrzewamy w otoczeniu obiektów, form i wzorców, budując własne skojarzenia na podstawie znajomych nam kodów kulturowych. Airiaud wykorzystuje ten zestaw, sięgając po takie techniki jak haft, złotnictwo czy markieteria, oraz materiały – tekstylia, słomę czy metal, przetwarzając je w autorską, współczesną formę. Dzieła artysty funkcjonują na styku rzeźby i instalacji, jednak w większości operują w dwóch wymiarach. On sam określa je jako “rzeźby-obiekty”. Obudowuje je scenografią, często realizując instalacje typu site specific.
Tworzenie jest dla Airiaud procesem, który opiera się systemowi związanemu z “szybką produkcją”. Wykorzystanie rzemieślniczych, czasochłonnych technik stanowi okazję do zagłębienia się w tradycyjne rękodzieło oraz w proces utrwalania w dziełach pracy ciała. W instalacji „Love Me Tender” uważne oko dostrzeże rząd wyszywanych pereł, haftowane detale, nakładanie się i zwielokrotnienie motywów. W przypadku serii mosiężnych masek artysta łączy swoje pasje – złotnictwo i krawiectwo – sprowadzając maski do ich najbardziej organicznych form, w tym anatomicznych, łącząc materiały i zdobiąc obiekty rybimi zębami, skórzanymi skrawkami czy włosiem. Z kolei dzieła „Forever” i „Cross”, w których Airiaud nakłada markieterie ze słomy na złożone, geometryczne konstrukcje, budują fenomenalne pod względem wizualnym optyczne iluzje. Oglądając je odkrywamy sobie kunszt ich wykonania, doceniając przełożenie techniki na wrażliwy i uwspółcześniony zapis przekazu artysty.
Widzenie dla Guillaume’a Airiaud to konfrontacja i pole do zniekształceń, tworzenia iluzji i równocześnie przestrzeń do ukazania „niewidzialnego”. Tak jak historyk sztuki Erwin Panofsky opisywał wykorzystanie perspektywy jako zabiegu tworzącego jedynie złudzenie wglądu w przestrzeń wyobrażoną, wyciętą z większej całości przez ramy obrazu, tak Airiaud pokazuje złożoność i nieskończoność domkniętej przez świat zewnętrzny przestrzeni. Perspektywa jest dla niego rodzajem uproszczenia i równocześnie otwarcia na nowe, niewidzialne światy, a autor operując nią wykorzystuje paradoks egzystencji w siatce obrazów i ich pojęć.
Marta Czyż, Karolina Wlazło-Malinowska
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Guillaume Airiaud
- Wystawa
- Layering the World
- Miejsce
- galeria Art Walk
- Czas trwania
- 14.09 – 27.11.2022
- Osoba kuratorska
- Marta Czyż, Karolina Wlazło-Malinowska
- Fotografie
- Katarzyna Średnicka/Media Mafia
- Strona internetowa
- artwalk.sztukawmiescie.pl/en/layering-of-the-world-eng/