SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 12.05.2021 2 min

„Krew i cukier” Bogny Burskiej w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Bogna Burska, „Krew i cukier”, widok wystawy, fot. Agnieszka Piasecka

Wystawa Krew i cukier. 2000–2021 to największy dotychczasowy pokaz prac Bogny Burskiej, zestawiający najnowsze realizacje, prace dotąd niepokazywane oraz dzieła charakterystyczne dla różnych okresów twórczości artystki. Ekspozycja wymyka się jednak schematowi typowo retrospektywnego, chronologicznego przeglądu prac. Zamiast niego zaproponowana zostanie narracja pozwalająca uwypuklić migracje, powroty i transformacje uprawianych przez Burską form i podejmowanych przez nią tematów.

Bogna Burska jest artystką wszechstronną, starannie dobierającą formę do przemyślanego konceptu, co często owocuje bardzo zróżnicowanymi pracami, niestroniącymi od ryzyka i otwarcia na błąd. Artystka zdaje się tworzyć na przekór intelektualnemu lenistwu kuratorów przyzwyczajonych do określonej metody twórczej konkretnych artystów, „seryjnie” reprodukujących podobne do siebie prace.

Krew i cukier w Gdańskiej Galerii Miejskiej jest drugą odsłoną wystawy, która swoją premierę miała w Trafostacji Sztuki w Szczecinie jesienią zeszłego roku. Nie będzie to jednak dokładne odtworzenie wcześniejszej ekspozycji, a wybór oraz poszerzenie wybranych przez artystkę wraz z kuratorem wątków.

Do wystawy planowane jest wydanie katalogu, który pojawi się jeszcze w trakcie trwania ekspozycji. Teksty zamieszczone w publikacji pozwolą spojrzeć na sztukę Bogny Burskiej z różnych punktów widzenia, z perspektywy badaczy teatru, sztuk wizualnych czy filmu.

Bogna Burska, „Krew i cukier”, widok wystawy, fot. Agnieszka Piasecka
Bogna Burska, „Krew i cukier”, widok wystawy, fot. Agnieszka Piasecka
Bogna Burska, „Krew i cukier”, widok wystawy, fot. Agnieszka Piasecka
Bogna Burska, „Krew i cukier”, widok wystawy, fot. Agnieszka Piasecka
Bogna Burska, „Krew i cukier”, widok wystawy, fot. Agnieszka Piasecka
Bogna Burska, „Krew i cukier”, widok wystawy, fot. Agnieszka Piasecka
Bogna Burska, „Krew i cukier”, widok wystawy, fot. Agnieszka Piasecka
Bogna Burska, „Krew i cukier”, widok wystawy, fot. Agnieszka Piasecka

Bogna Burska – malarka, fotografka, autorka instalacji, prac wideo, filmów found footage i tekstów dramatycznych, reżyserka. Doktora habilitowana, profesora ASP w Katedrze Intermediów ASP w Gdańsku. Prowadzi też zajęcia na kierunku Sztuki społeczne w IKP na Uniwersytecie Warszawskim. Często pojawiającym się motywem w jej pracach jest krew: zalane farbą w krwistym kolorze instalacje czy czerwone obrazy. Burska zestawiała ze sobą to, co piękne z tym, co jest powszechnie uważane za brzydkie, odrażające, odrzucane. Jej twórczość bywa określana jako połączenie sztuki krytycznej z problematyką estetyczną. Przez wiele lat zajmowała się też wideo found footage ukazując mechanizmy powstawania i obrazowania współczesnych narracji kulturowych. Najnowsze, poetyckie obrazy artystki stały się delikatne i organiczne. Mówi o sobie, że zajmuje się problemami z budowaniem spójnych obrazów rzeczywistości. Jest autorką Gniazda, Końca przemocy (wraz z Magdą Mosiewicz), Buntu Głuchych, a także innych tekstów prezentowanych w galeriach sztuki i przestrzeniach teatralnych.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Bogna Burska
Wystawa
Krew i cukier
Miejsce
Gdańska Galeria Miejska
Czas trwania
30.03–5.06.2021
Osoba kuratorska
Stanisław Ruksza
Fotografie
Agnieszka Piasecka; dzięki uprzejmości Gdańskiej Galerii Miejskiej
Strona internetowa
ggm.gda.pl
Indeks
Diana Lelonek Gdańska Galeria Miejska Stanisław Ruksza

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski
5
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
6
Do zobaczenia 20.06.2025

23. Przegląd Sztuki SURVIVAL. „3s/8h”

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Krew i cukier” Bogny Burskiej w Gdańskiej Galerii Miejskiej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności