SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 05.05.2022 2 min

„Kraj pełen kras” Kacpra Szaleckiego w Galerii Dobro Miejskiego Ośrodka Kultury w Olsztynie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Kacper Szalecki, „Głuchy telefon”, kadr z czterokanałowego video, kamera Jakub Dylewski

Kraj pełen kras, czyli sztuka ludowa jako głuchy telefon. Kacper Szalecki w swoim projekcie przedstawia ludowość i folklor jako rodzaj plotki, która, jak to się mówi „żyje własnym życiem”. Sztuka ludowa jest już dziś postrzegana jako wytwór fantazji miejskich intelektualistów, ich wyobrażeń na temat natury, pracy, harmonii, duchowości i prostoty. To oni – intelektualiści z miasta, kolekcjonerzy wymyślili sztukę ludową dokonując selekcji, wskazując palcem i mówiąc: TO. Szalecki wybiera sobie kolory, ruchy, okrzyki i konstruuje swoją własną ludową bajkę.
Artysta w swoim projekcie zwraca uwagę na sztuczność kultury rozumianej jako „sztuka ludowa”, ale z tej sztuczności wydobywa radość, zamienia ją w grę. Ludowość w projekcie Kraj pełen kras staje się zabawą, w której artysta wymyśla to, co potocznie kojarzy się z folklorem i pozwala na kopiowanie, potem kopiowanie kopii, a potem kopiowanie kopii kopii. To świat, w którym na końcu nikt już nie pamięta jak było na początku, a kategorie takie jak „autentyczność” nie mają już żadnego znaczenia. Artysta tworzy swój prywatny różowo-żółty folklor i zaraża nim innych. Przez gest samofolkloryzacji udowadnia, że każdy ma prawo do tworzenia swoich własnych światów, nomenklatur, estetyk, mitologii. Skoro przez wieki wielkomiejscy odkrywcy i kolekcjonerzy mogli nazywać dzieła sztuką ludową, wręczać za nie stypendia, organizować wystawy, tworzyć definicje, to dlaczego nie może robić tego Szalecki? Dobrze znamy historie twórców pochodzących ze wsi, którzy chcąc wpisać się w popularne konwencje używali (i ciągle używają) symboli folkloru, rozpoznawalnych ludowych kodów, sielankowych, miłych oku obrazków.

Na wystawie obok siebie funkcjonują zabytkowe „prawdziwe ludowe meble” i „prawdziwe stroje ludowe” stworzone w Łodzi w roku 2022. Jeśli nic nie jest autentyczne, to wszystko jest autentyczne. Zależy nam na tym, żeby osoby zwiedzające Galerię Dobro nie wiedziały co jest bardziej, a co mniej ludowe, co jest stare, co jest nowe. Z jakiego regionu i wieku pochodzą przedmioty w chacie o nazwie Galeria Dobro? Chcemy po prostu oszukać zwiedzających.
Ale prosimy nie dotykać eksponatów!
Emilia Konwerska

Kacper Szalecki, „Gazety” z cyklu „Kraj pełen kras”, 2022, kolorowana archiwalna fotografia czarno-biała; fot. Zbigniew Olszyna
widok wystawy „Kraj pełen kras”, fot. Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
Kacper Szalecki, „Skansen w Olsztynku” z cyklu „Kraj pełen kras”, 2022, kolorowana archiwalna fotografia czarno-biała; fot. Zbigniew Olszyna
widok wystawy „Kraj pełen kras”, fot. Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
Kacper Szalecki, „Potopski orzeł i Różowa Pantera”, 2021, linoryt kolorowany; fot. Zbigniew Olszyna
widok wystawy „Kraj pełen kras”, fot. Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
Kacper Szalecki, „Uprawa” z cyklu „Kraj pełen kras”, 2022, kolorowana archiwalna fotografia czarno-biała; fot. Zbigniew Olszyna
widok wystawy „Kraj pełen kras”, fot. Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
Kacper Szalecki, „Rondo” z cyklu „Kraj pełen kras”, 2022, kolorowana archiwalna fotografia czarno-biała; fot. Zbigniew Olszyna

Współpraca:
Kamera, korekcja barwna, montaż: Jakub Dylewski
Kostiumy: Paweł Włodarski
Dźwięki: Zuzanna Siemińska
Tkaniny: Marta Bartel
Perfromerki_rzy:
Nikodem Płaczek
Kamil Wesołowski
Niku Wolak
Kuratorka wystawy – Emilia Konwerska

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Kacper Szalecki
Wystawa
Kraj pełen kras
Miejsce
Galeria Dobro, Miejski Ośrodek Kultury, Olsztyn
Czas trwania
22.04–12.06.2022
Osoba kuratorska
Emilia Konwerska
Fotografie
Zbigniew Olszyna,
Strona internetowa
www.mok.olsztyn.pl/wydarzenia/2022/04/kacper-szalecki-kraj-pelen-kras
Indeks
Emilia Konwerska Galeria Dobro Jakub Dylewski Kacper Szalecki Kamil Wesołowski Marta Bartel Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie Nikodem Płaczek Niku Wolak Paweł Włodarski Zuzanna Siemińska

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Kraj pełen kras” Kacpra Szaleckiego w Galerii Dobro Miejskiego Ośrodka Kultury w Olsztynie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności