
Jeśli współczesna czeska fotografia miałaby papieża to zapewne byłby nim na zmianę Lukas Jasansky lub Martin Polak. Działający w artystycznym duecie od 1986 roku Jasansky/Polak stworzyli niebagatelne dzieło liczące w sumie dwadzieścia siedem, a może dwadzieścia osiem serii, z których niektóre liczą nawet po 10 000 zdjęć. Innymi słowy, pod względem ilości naświetlonego materiału, swobodnie można porównać Jasansky’ego i Polaka do klasyków gatunku w rodzaju Frantiska Drtikola, Josefa Sudka, czy też Josefa Koudelki. Kłopot w tym, że zamieszkali na co dzień w Pradze artyści nie tyle kwestionują wielką czeską tradycję fotograficzną, co po prostu ją wymijają. Doskonale wykonane na analogowych, niczym legendarna Foma, materiałach zdjęcia nicują dominujące rozumienie fotografii.
Najprościej twórczość Jasansky’ego i Polaka byłoby określić słowem wytrychem „sztuka konceptualna”. Czeska ironia dyskwalifikuje jednak konceptualizm ich działań, a dodany dla precyzji opisu jakże modny jeszcze do niedawna przedrostek „post” sprawy nie ułatwia. Choć może jednak coś w tym jest i Jasansky z Polakiem to postkonceptualni postfotografowie przedstawiający w tych postartystycznych czasach postarchitektoniczne postkościoły.
Lukas Jasansky, Martin Polak – czescy artyści, urodzeni w Pradze (Lukas Jasansky 1965, Martin Polak 1966). Od 1986 roku pracują w duecie. Ich prace prezentowane były na licznych wystawach indywidualnych i grupowych. W Polsce ostatnio na wystawie indywidualnej Fotografia jasna i prawdziwa w Galerii Raster (2014). Mieszkają i pracują w Pradze.
Stopka
Artystka / Artysta | Lukas Jasansky, Martin Polak |
Wystawa | Kościoły, kościoły |
Miejsce | BWA Tarnów |
Czas trwania | 14.05-14.06.2015 |
Kuratorka / Kurator | Adam Mazur |
Strona internetowa | bwa.tarnow.pl |
Indeks | Adam Mazur BWA Tarnów Lukáš Jasanský Martin Polák |