SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 08.11.2016 4 min

„Kości wszystkich ludzi” w CSW Znaki Czasu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Honorata Martin, Kości, 2015, dzięki uprzejmości artystki
Honorata Martin, Kości, 2015, dzięki uprzejmości artystki

Człowiek „nie istnieje” dopóki nie powoła myśli o sprzeczności
Jacek Kryszkowski

Alibi dla naszej obecności tutaj wyznacza historia, która nigdy się nie wydarzyła: odnaleziony maszynopis Listów dla E.K. i najbliższych znajomych Jacka Kryszkowskiego (1955–2006), z połowy lat 80. XX wieku stał się przyczyną wizji lokalnej, próbującej zrekonstruować opisane w tekście przyczyny ucieczki artysty z kultury. To wystawowe śledztwo rozgrywa się w niejednoznacznej rzeczywistości. Być może to tylko bajka lub uruchomiona przez artystę kolejna historyjka. Niemniej czas i miejsce są nieistotne. Istotna jest – tak ważna dla Kryszkowskiego – obecność.

Wystawa Kości wszystkich ludzi dedykowana jest Jackowi Kryszkowskiemu i to jego twórczość wyznacza specyfikę jej narracji. Debiutujący na przełomie lat 70. i 80. XX wieku artysta stał się jedną z kluczowych postaci rodzącego się wówczas w Polsce zjawiska określonego w 1984 roku Kulturą Zrzuty. Ten niezależny ruch artystyczny – oparty na samoorganizacji, kolektywizacji i kontestacji – za punkt wyjścia wyznaczył sobie krytykę układu artystycznego, a z czasem stał się sposobem bycia i funkcjonowania uporczywie wymykającym się wszelkim próbą zdefiniowania. Jednocześnie całkowicie odrzucał jakikolwiek autorytet (społeczny, polityczny, kulturowy, religijny), a zakreślany przez artystów obszar swobody wynikał z przyjęcia nihilistycznej postawy wobec zastanej rzeczywistości. Na wystawie ślady obecności tego środowiska i tamtego czasu odnajdujemy w pracach oraz dokumentacji takich twórców jak Zbigniew Libera, Zofia Łuczko, Józef Robakowski, Zygmunt Rytka, Tomasz Sikorski, Grzegorz Zygier czy artyści z grupy Łódź Kaliska.

Jacek Kryszkowski, Projektor, 1984, dzięki uprzejmości Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ w Sokołowsku
Jacek Kryszkowski, Projektor, 1984, dzięki uprzejmości Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ w Sokołowsku
Jacek Kryszkowski, Bez tytułu, 1974, dziękiuprzejmości Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Jacek Kryszkowski, Bez tytułu, 1974, dziękiuprzejmości Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Jacek Kryszkowski, Listy do E.K. i najbliższych znajomych, ok. 1984, maszynopis, dzięki uprzejmości Doroty Monkiewicz
Jacek Kryszkowski, Listy do E.K. i najbliższych znajomych, ok. 1984, maszynopis, dzięki uprzejmości Doroty Monkiewicz

Na tym tle postawa Jacka Kryszkowskiego rysuje się jako konsekwentnie realizowana przez artystę strategia. Sprowadzała się ona do zderzenia dwóch postaw – momentami wzajemnie się wykluczających, a zawartych w głoszonych przez artystę hasłach: „Tylko tam, gdzie jestem”, utożsamiającym życie z aktywnością artystyczną, oraz drugim: „Sztuka zanieczyszcza środowisko”, wyrażającym zwątpienie w materialną produkcję dzieł sztuki. W zderzeniu tym klaruje się powolna rezygnacja z tworzenia przedmiotów na rzecz intencji i słów. Działania Kryszkowskiego ku odrzuceniu instytucjonalnego systemu kultury nakierowane zostały na próby budowy więzi społecznych. Gdy te zawiodły, rezygnacja z kultury stała się jedynym możliwym aktem obecności, co też artysta zadeklarował pod koniec lat 80.

Kości wszystkich ludzi, widok wystawy
Kości wszystkich ludzi, widok wystawy
Kości wszystkich ludzi, widok wystawy
Kości wszystkich ludzi, widok wystawy
Kości wszystkich ludzi, widok wystawy
Kości wszystkich ludzi, widok wystawy
Kości wszystkich ludzi, widok wystawy
Kości wszystkich ludzi, widok wystawy

Opisane w Listach do E.K… przyczyny tej decyzji, niepozbawione mistyfikacji i wyrachowania artystycznego, zakreślają szersze pole rozważań uwikłanych w zagadkę bytu pełną wytworów, ludzi i sytuacji. Jak pisał sam autor: „Listy uparcie wiodą ku zatracie wartości i oceny, mimo że wyłącznie te jakości stanowią ich budulec. Pojęcia «kultury», «cywilizacji», «natury» mieszczą się tam i łączą. […] Oto, w którymś momencie ukazuję «kulturę» nie jako zjawisko przeciwstawne «naturze», a tożsame z nią, znamionujące jedynie zmianę jej strategii w walce o przetrwanie. Łączę też «kulturo-naturę» z «cywilizacją» niszcząc sprzeczność między narzędziem a wiarą, instytucją a sztuką, nauką a przyrodą”.

Honorata Martin, Kości, 2015, dzięki uprzejmości artystki
Honorata Martin, Kości, 2015, dzięki uprzejmości artystki
Honorata Martin, Z wysoka widok jest piękniejszy, 2015, dzięki uprzejmości artystki
Honorata Martin, Z wysoka widok jest piękniejszy, 2015, dzięki uprzejmości artystki
Justyna Górowska, FW JG, 2009, dzięki uprzejmości artystki
Justyna Górowska, FW JG, 2009, dzięki uprzejmości artystki
Aleka Polis, Żyjąc nurzamy się w śmierci, 2016, dzięki uprzejmości artystki
Aleka Polis, Żyjąc nurzamy się w śmierci, 2016, dzięki uprzejmości artystki

Wystawa, skonstruowana wokół rozważań i postawy Jacka Kryszkowskiego, próbuje wciągnąć widza w wizualną fabułę zrealizowaną przy współpracy z artystami: Magdaleną Angulską, Piotrem Bujakiem, Jagną Ciuchtą, Justyną Górowską, Piotrem Grabowskim, Martyną Jastrzębską, Szymonem Kobylarzem, Dianą Lelonek, Honoratą Martin, Aleką Polis i Natalią Wiśniewską. Poszukując odpowiedzi na pytanie, dlaczego Kryszkowski podjął decyzję o rezygnacji z uczestnictwa w kulturze, wspólnie wchodzimy w przestrzeń, gdzie kluczowa pozostaje rozgrywka, jaką toczą między sobą natura, cywilizacja i kultura. To właśnie na tle tych relacji kształtuje się doświadczanie tożsamości jednostki i społecznej interakcji. To tam rodzą się struktury, w których funkcjonujemy lub które podważamy.

Piotr Grabowski, Koniec tej historii, 2009, dzięki uprzejmości Galerii Kohana
Piotr Grabowski, Koniec tej historii, 2009, dzięki uprzejmości Galerii Kohana
Diana Lelonek, Center for the Living Things, 2016, dzięki uprzejmości artystki
Diana Lelonek, Center for the Living Things, 2016, dzięki uprzejmości artystki
Magdalena Angulska, Pokrzywa miejska, 2016, dzięki uprzejmości artystki
Magdalena Angulska, Pokrzywa miejska, 2016, dzięki uprzejmości artystki

Pokazywane na wystawie prace odnoszą się do pojęć mierzących się z własnymi obsesjami, fascynacjami i urazami. Łączy je refleksja o ludzkiej naturze, przemijaniu i pamięci. Jednocześnie podważają granice między dziełem a jego kontekstem, szukając radykalnych rozwiązań na drodze zmierzającej do połączenia sztuki i życia. Tym samym wystawa staje się wypowiedzią, dla której Kryszkowski jest jedynie pretekstem dla szerszej refleksji będącej wyrazem wahań i niepewności dotyczących możliwości i pułapek związanych ze sztuką.

Jacek Kryszkowski, Trumienka, 1982, dzięki uprzejmości Józefa Robakowskiego
Jacek Kryszkowski, Trumienka, 1982, dzięki uprzejmości Józefa Robakowskiego
Jacek Kryszkowski, Miś, 1994, depozyt Fundacji Gessel dla Muzeum Narodowego w Warszawie
Jacek Kryszkowski, Miś, 1994, depozyt Fundacji Gessel dla Muzeum Narodowego w Warszawie
Jagna Ciuchta, Nigthmare, 2010-kolaz%c2%a6ce-15x21-cm-dzięki uprzejmości Emmanuel Blondiau
Jagna Ciuchta, Nigthmare, 2010-kolaz%c2%a6ce-15×21-cm-dzięki uprzejmości Emmanuel Blondiau

Tytuł wystawy został zaczerpnięty z nazwy jednego z drzeworytów, ilustrującego cykl Obrazów śmierci autorstwa niemieckiego malarza i grafika doby renesansu Hansa Holbeina młodszego. Scena ukazująca Kości wszystkich ludzi przedstawia orkiestrę szkieletów rozpoczynających swój taniec. Motyw tańca śmierci to jedno z najpopularniejszych przedstawień w sztuce i literaturze późnego średniowiecza. Przedstawienia tego typu powstawały jako upomnienie przed nieuchronnym losem, ale także jako wyraz rozczarowania światem. W kontekście wystawy motyw ten zasiewa niepokojącą myśl, że „pośród życia jesteśmy zanurzeni w śmierci”. Niemniej może dzięki temu jesteśmy w stanie chwycić jego istotę. Zderzenie myśli Kryszkowskiego, przesiąkniętych repulsją do kultury oficjalnej, z wanitatywnym przesłaniem Holbeina buduje opowieść o nieuchwytnej postawie. Opowieść o potrzebie pozostawienia śladu obecności po czymś, co musi zniknąć.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Magdalena Angulska, Piotr Bujak, Jagna Ciuchta, Justyna Górowska, Piotr Grabowski, Martyna Jastrzębska, Szymon Kobylarz, Jacek Kryszkowski, Diana Lelonek, Honorata Martin, Aleka Polis, Natalia Wiśniewska
Wystawa
Kości wszystkich ludzi
Miejsce
CSW Znaki Czasu
Czas trwania
23.09-13.11.2016
Osoba kuratorska
Piotr Lisowski
Strona internetowa
www.csw.torun.pl
Indeks
Aleka Polis Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu Diana Lelonek Honorata Martin Jacek Kryszkowski Jagna Ciuchta Justyna Górowska Magdalena Angulska Martyna Jastrzębska Natalia Wiśniewska Piotr Bujak Piotr Grabowski Piotr Lisowski Szymon Kobylarz

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
3
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Kości wszystkich ludzi” w CSW Znaki Czasu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności