„Kontrola jakości i weryfikacja standardu” Marleny Kudlickiej w MWW


Kontrola jakości i weryfikacja standardu, widok wystawy, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław
„Interesuje mnie pytanie: Jaka tolerancja precyzji jest dopuszczalna przy transformowaniu myśli w fizyczny kształt?” – Marlena Kudlicka, 2012
Konstruktywistyczna sztuka Marleny Kudlickiej rozgrywa się na kilku intertekstualnych polach: języka i jego typograficznego obrazu; rysunku technicznego i humanistycznej spekulacji, mechanicznie reprodukowanej koncepcji i doświadczalnie korygowanej formy. Metalowe rzeźby artystki powstają w ślusarskim warsztacie, który jest miejscem mentalnego i fizycznego rozwijania kształtów.

Na pierwszym planie: Marlena Kudlicka, made of iron and celuloid/focus, rzeźba 2012; w tle: a divided dot. review, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, po prawej: a divided dot sculptural collage No. 4, malowana stal, szkło 2014; dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Marlena Kudlicka, a divided dot, diagram, druk, 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Marlena Kudlicka, unprotected 0 fig.4, rzeźba, 2016, w tle: unprotected 0 / ingredients fig.4, kolaż 2015; dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław
Nie chodzi tu jednak o „maszynizm”, lecz – przywołując słowa Władysława Strzemińskiego – o najważniejsze cechy aktu twórczego – „o proces stawania się, nawarstwiania dzieła sztuki” (…). W powstawaniu kształtu bierze udział nie tylko koncepcja autorki, ale także błąd – odstępstwo od pierwotnego zamiaru, które wynika zarówno z nieprzewidywalności aktu twórczego, jak i z dopuszczalnego zakresu błędu narzędzi pomiarowych czy wykonawczych, ustalonego w ramach ich kalibracji i standaryzacji. Refleksja o błędzie jest źródłem ostatnich cykli prac artystki z lat 2014–2015: „Protocol of error on.e”, „a divided dot”, „unprotected 0”.

Od lewej: Stanisław Dróżdż, bez tytułu, 1973; Stanisław Dróżdż, bez tytułu, 1974; Marlena Kudlicka, a divided dot. folder, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Marlena Kudlicka, a divided dot. folder, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016
Językowe spekulacje w sztuce Kudlickiej, która z punktów, liter, cyfr i słów tworzy lingwistyczną gramatykę przestrzeni, bliskie są myśleniu Stanisława Dróżdża i jego pojęciokształtom. Z tego też względu wystawa Marleny Kudlickiej dedykowana jest patronowi muzeum.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Marlena Kudlicka
- Wystawa
- Kontrola jakości i weryfikacja standardu
- Miejsce
- MWW - Muzeum Współczesne Wrocław
- Czas trwania
- 19.02 - 16.05.2016
- Osoba kuratorska
- Dorota Monkiewicz
- Fotografie
- Arkadiusz Wołek
- Strona internetowa
- muzeumwspolczesne.pl