SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 01.04.2016 5 min

„Kontrola jakości i weryfikacja standardu” Marleny Kudlickiej w MWW

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Marlena Kudlicka, a divided dot. folder, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016
Kontrola jakości i weryfikacja standardu, widok wystawy, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Kontrola jakości i weryfikacja standardu, widok wystawy, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

„Interesuje mnie pytanie: Jaka tolerancja precyzji jest dopuszczalna przy transformowaniu myśli w fizyczny kształt?” – Marlena Kudlicka, 2012

Konstruktywistyczna sztuka Marleny Kudlickiej rozgrywa się na kilku intertekstualnych polach: języka i jego typograficznego obrazu; rysunku technicznego i humanistycznej spekulacji, mechanicznie reprodukowanej koncepcji i doświadczalnie korygowanej formy. Metalowe rzeźby artystki powstają w ślusarskim warsztacie, który jest miejscem mentalnego i fizycznego rozwijania kształtów.

Na pierwszym planie: Marlena Kudlicka, made of iron and celuloid/focus, rzeźba 2012; w tle: a divided dot. review, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, po prawej: a divided dot sculptural collage No. 4, malowana stal, szkło 2014; dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Na pierwszym planie: Marlena Kudlicka, made of iron and celuloid/focus, rzeźba 2012; w tle: a divided dot. review, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, po prawej: a divided dot sculptural collage No. 4, malowana stal, szkło 2014; dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Marlena Kudlicka, a divided dot, diagram, druk, 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Marlena Kudlicka, a divided dot, diagram, druk, 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Marlena Kudlicka, unprotected 0 fig.4”, rzeźba, 2016, w tle: unprotected 0 / ingredients fig.4, kolaż 2015; dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Marlena Kudlicka, unprotected 0 fig.4, rzeźba, 2016, w tle: unprotected 0 / ingredients fig.4, kolaż 2015; dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Nie chodzi tu jednak o „maszynizm”, lecz – przywołując słowa Władysława Strzemińskiego – o najważniejsze cechy aktu twórczego – „o proces stawania się, nawarstwiania dzieła sztuki” (…). W powstawaniu kształtu bierze udział nie tylko koncepcja autorki, ale także błąd – odstępstwo od pierwotnego zamiaru, które wynika zarówno z nieprzewidywalności aktu twórczego, jak i z dopuszczalnego zakresu błędu narzędzi pomiarowych czy wykonawczych, ustalonego w ramach ich kalibracji i standaryzacji. Refleksja o błędzie jest źródłem ostatnich cykli prac artystki z lat 2014–2015: „Protocol of error on.e”, „a divided dot”, „unprotected 0”.

Od lewej: Stanisław Dróżdż, bez tytułu, 1973; Stanisław Dróżdż, bez tytułu, 1974; Marlena Kudlicka, a divided dot. folder, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Od lewej: Stanisław Dróżdż, bez tytułu, 1973; Stanisław Dróżdż, bez tytułu, 1974; Marlena Kudlicka, a divided dot. folder, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Marlena Kudlicka, a divided dot. folder, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Marlena Kudlicka, a divided dot. folder, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Językowe spekulacje w sztuce Kudlickiej, która z punktów, liter, cyfr i słów tworzy lingwistyczną gramatykę przestrzeni, bliskie są myśleniu Stanisława Dróżdża i jego pojęciokształtom. Z tego też względu wystawa Marleny Kudlickiej dedykowana jest patronowi muzeum.

Marlena Kudlicka, unprotected 0 fig.2, rzeźba 2015, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Marlena Kudlicka, unprotected 0 fig.2, rzeźba 2015, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Marlena Kudlicka
Wystawa
Kontrola jakości i weryfikacja standardu
Miejsce
MWW - Muzeum Współczesne Wrocław
Czas trwania
19.02 - 16.05.2016
Osoba kuratorska
Dorota Monkiewicz
Fotografie
Arkadiusz Wołek
Strona internetowa
muzeumwspolczesne.pl
Indeks
Dorota Monkiewicz Marlena Kudlicka Muzeum Współczesne Wrocław

Najczęściej czytane

1
Krytyka 30.05.2025

Odcienie, kształty i faktury błękitu. „Kręgi Silvashiego” w Ukraińskim Domu w Kijowie

Portret Antoni Michnik
2
Na Dobry Początek 26.05.2025

26 maja – 1 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 23.05.2025

Mamy swoją rewolucję. „1905. Nowy początek. Rewolucja na Woli i w Warszawie” w Muzeum Woli

Portret Jakub Majmurek
4
Krytyka 23.05.2025

Odmienność zawsze tu była. QueerMuzeum w Warszawie

Portret Aleksander Kmak
5
Na Dobry Początek 02.06.2025

2–8 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 23.05.2025

„Uniesienia” Agaty Ingarden w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Kontrola jakości i weryfikacja standardu” Marleny Kudlickiej w MWW — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności