18.06.2019

„Klęska urodzaju. Początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce” w GSW Opole

Włodzimierz Borowski, „Niciowiec Okienny”, Osieki, 1972, z archiwum Muzeum w Koszalinie
„Klęska urodzaju. Początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce” w GSW Opole
Włodzimierz Borowski, „Niciowiec Okienny”, Osieki, 1972, z archiwum Muzeum w Koszalinie

Sztuka zaangażowana ekologicznie w Polsce pojawiła się wcześnie w stosunku do innych krajów europejskich – wystawa ukazuje działania artystów od końca lat 50. do końca lat 70. ubiegłego wieku. Jest ona zasygnalizowaniem obszernego dorobku polskich artystów, pokazując, że twórczość ta była bardzo rozwinięta mimo – a może dzięki – często występującej skromności środków artystycznych, które przekładały się na brak spektakularności dzieł. I choć z dzisiejszej perspektywy mówienie o klęsce urodzaju w tamtym czasie może wydawać się przesadzone, w istocie jednak takie nie było – o czym przekonywali organizatorzy pleneru „Ziemia Zgorzelecka 71” (pisali oni w założeniach programowych, że w związku z planowanym rozwojem cywilizacji techniczno-przemysłowej w Polsce powinno się bezwzględnie uniknąć błędów, które popełniano już w krajach wyżej uprzemysłowionych), co więcej – okazało się profetyczne. Sztuka zaangażowana ekologicznie w Polsce powstała w określonych warunkach politycznych ustroju komunistycznego i była zarazem sztuką polityczną w technokratycznym systemie, który skłaniał artystów do działań subwersywnych, choć niektórzy podejmowali wprost niewygodny temat ekologii. Z jednej strony artyści posługiwali się w swoich dziełach językiem przyrody, z drugiej – językiem techniki; z kolei zderzenie obu tych postaw powodowało niepokój i napięcie. Artyści przedstawili nowe, niejednokrotnie utopijne rozwiązania dla swojej najbliższej okolicy, kraju czy planety. Ponadto w działaniach grupowych często proponowali konkretne rozwiązania i przekazywali wyraźne komunikaty, postulując ochronę otoczenia tu i teraz – czyli tworzyli tak zwane ekowencje.

Jerzy Treliński i Andrzej Pierzgalski podzas akcji „Mandatowanie”, Koszalin 1972, Fotografia z archiwum Działu Sztuki Współczesnej Muzeum w Koszalinie
Akcja Andrzeja Matuszewskiego na plenerze w Osiekach, fotografia z archiwum Działu Sztuki Współczesnej Muzeum w Koszalinie
Włodzimierz Borowski, „Niciowiec Okienny”, Osieki, 1972, z archiwum Muzeum w Koszalinie
Barbara Grobelna na jeziorze Jamno, 1970, fot. Wiesława Rolke, fotografia z archiwum Działu Sztuki Współczesnej Muzeum w Koszalinie
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaWanda Gołkowska, Andrzej Pawłowski, Włodzimierz Borowski, Stefan Krygier, Natalia LL, Krzysztof Wodiczko, Maria Pinińska-Bereś, Jerzy Bereś, Zofia i Oskar Hansenowie, Marian Bogusz, Jan Chwałczyk, Jerzy Rosołowicz, Stefan Müller, Andrzej Matuszewski, Liliana Lewicka, Krzysztof Zarębski, Stefan Papp, Andrzej Pierzgalski, Jerzy Treliński, Zygmunt Wujek, Teresa Murak, Zbigniew Makarewicz
WystawaKlęska urodzaju. Początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce
MiejsceGaleria Sztuki Współczesnej w Opolu
Czas trwania17.05–23.06.2019
KuratorMagdalena Worłowska i Natalia Krawczyk
Strona internetowagaleriaopole.pl
Indeks

Zobacz też