SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 18.06.2019 2 min

„Klęska urodzaju. Początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce” w GSW Opole

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Włodzimierz Borowski, „Niciowiec Okienny”, Osieki, 1972, z archiwum Muzeum w Koszalinie

Sztuka zaangażowana ekologicznie w Polsce pojawiła się wcześnie w stosunku do innych krajów europejskich – wystawa ukazuje działania artystów od końca lat 50. do końca lat 70. ubiegłego wieku. Jest ona zasygnalizowaniem obszernego dorobku polskich artystów, pokazując, że twórczość ta była bardzo rozwinięta mimo – a może dzięki – często występującej skromności środków artystycznych, które przekładały się na brak spektakularności dzieł. I choć z dzisiejszej perspektywy mówienie o klęsce urodzaju w tamtym czasie może wydawać się przesadzone, w istocie jednak takie nie było – o czym przekonywali organizatorzy pleneru „Ziemia Zgorzelecka 71” (pisali oni w założeniach programowych, że w związku z planowanym rozwojem cywilizacji techniczno-przemysłowej w Polsce powinno się bezwzględnie uniknąć błędów, które popełniano już w krajach wyżej uprzemysłowionych), co więcej – okazało się profetyczne. Sztuka zaangażowana ekologicznie w Polsce powstała w określonych warunkach politycznych ustroju komunistycznego i była zarazem sztuką polityczną w technokratycznym systemie, który skłaniał artystów do działań subwersywnych, choć niektórzy podejmowali wprost niewygodny temat ekologii. Z jednej strony artyści posługiwali się w swoich dziełach językiem przyrody, z drugiej – językiem techniki; z kolei zderzenie obu tych postaw powodowało niepokój i napięcie. Artyści przedstawili nowe, niejednokrotnie utopijne rozwiązania dla swojej najbliższej okolicy, kraju czy planety. Ponadto w działaniach grupowych często proponowali konkretne rozwiązania i przekazywali wyraźne komunikaty, postulując ochronę otoczenia tu i teraz – czyli tworzyli tak zwane ekowencje.

Jerzy Treliński i Andrzej Pierzgalski podzas akcji „Mandatowanie”, Koszalin 1972, Fotografia z archiwum Działu Sztuki Współczesnej Muzeum w Koszalinie
Akcja Andrzeja Matuszewskiego na plenerze w Osiekach, fotografia z archiwum Działu Sztuki Współczesnej Muzeum w Koszalinie
Włodzimierz Borowski, „Niciowiec Okienny”, Osieki, 1972, z archiwum Muzeum w Koszalinie
Barbara Grobelna na jeziorze Jamno, 1970, fot. Wiesława Rolke, fotografia z archiwum Działu Sztuki Współczesnej Muzeum w Koszalinie
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy
„Klęska urodzaju”, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Wanda Gołkowska, Andrzej Pawłowski, Włodzimierz Borowski, Stefan Krygier, Natalia LL, Krzysztof Wodiczko, Maria Pinińska-Bereś, Jerzy Bereś, Zofia i Oskar Hansenowie, Marian Bogusz, Jan Chwałczyk, Jerzy Rosołowicz, Stefan Müller, Andrzej Matuszewski, Liliana Lewicka, Krzysztof Zarębski, Stefan Papp, Andrzej Pierzgalski, Jerzy Treliński, Zygmunt Wujek, Teresa Murak, Zbigniew Makarewicz
Wystawa
Klęska urodzaju. Początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce
Miejsce
Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu
Czas trwania
17.05–23.06.2019
Osoba kuratorska
Magdalena Worłowska i Natalia Krawczyk
Strona internetowa
galeriaopole.pl
Indeks
Andrzej Matuszewski Andrzej Pawłowski Andrzej Pierzgalski Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu Jan Chwałczyk Jerzy Bereś Jerzy Rosołowicz Jerzy Treliński Krzysztof Wodiczko Krzysztof Zarębski Liliana Lewicka Magdalena Worłowska Maria Pinińska-Bereś Marian Bogusz Natalia Krawczyk Natalia LL Stefan Krygier Stefan Müller Stefan Papp Teresa Murak Wanda Gołkowska Włodzimierz Borowski Zbigniew Makarewicz Zofia i Oskar Hansenowie Zygmunt Wujek

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Klęska urodzaju. Początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce” w GSW Opole — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności