SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 13.03.2014 7 min

„Każdy dla kogoś jest nikim” – kolekcja Grażyny Kulczyk w Madrycie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
1. Anselm Kiefer „Das Haar” (2006), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

Anselm Kiefer „Das Haar” (2006), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

Wystawa Każdy dla kogoś jest nikim jest pierwszą tak obszerną prezentacją kolekcji Grażyny Kulczyk za granicą. Na prezentację składa się ponad 100 dzieł autorstwa 57 artystów polskich i zagranicznych. Fundacja Santander w swojej galerii, poza stałą ekspozycją kolekcji własnej, co roku organizuje wystawy prywatnych zbiorów najważniejszych światowych kolekcjonerów. Grażyna Kulczyk jest pierwszą osobą z tej części Europy zaproszoną przez Fundację do współpracy.

2. Stanisław Dróżdż „Między” (1977), fot. Andrés Valentín Gamazo

Stanisław Dróżdż „Między” (1977), fot. Andrés Valentín Gamazo

Edward Krasiński, bez tytułu (1966/1984), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

Edward Krasiński, bez tytułu (1966/1984), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

Kolekcja Grażyny Kulczyk jest zapisem dialogu polskich artystów XX i XXI wieku z artystami i nurtami artystycznymi na świecie. Ten profil zbiorów odzwierciedla wystawa w Madrycie. „Społeczna i kulturalna sytuacja Polski w latach 1945-1989 była radykalnie różna od tej na Zachodzie. Idee artystyczne interpretowano wtedy z perspektywy prywatnej i lokalnej, dopiero nowa rzeczywistość polityczna po 1989 zmieniła sposób wpisywania prac w kontekst sztuki międzynarodowej. Niniejsza wystawa łączy artystów pracujących w skrajnie różnej sytuacji politycznej, pokazując, że twórczość nie zna granic” – pisze w katalogu kurator, Timothy Persons.

 Olafur Eliasson, „Abstract Afterimage Star” (2008), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

Olafur Eliasson, „Abstract Afterimage Star” (2008), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

 VALIE EXPORT, „Die un-endliche/-ähnliche Melodie der Stränge [The un-ending/-ique melody of cords]” (1998), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

VALIE EXPORT, „Die un-endliche/-ähnliche Melodie der Stränge [The un-ending/-ique melody of cords]” (1998), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

Wystawa stała się pretekstem do zestawienia, często po raz pierwszy, dzieł wybitnych przedstawicieli polskiej sztuki z pracami czołowych artystów światowych. Kurator zaproponował dwie ścieżki odkrywania ekspozycji. Jedną, związaną z tematyką płci kulturowej, wyraźnie zdominowaną przez sztukę kobiecą, otwiera obraz Agnes Martin. Ten wątek prowadzi widza przez twórczość polskich artystek, takich jak Alina Szapocznikow, Katarzyna Kozyra, Zofia Kulik czy Agnieszka Polska, oraz międzynarodowych „gigantek” kobiecej sztuki: VALIE EXPORT, Rosemarie Trockel czy Annette Messager. Narrację tej części wystawy domykają abstrakcyjne płótna Teresy Tyszkiewicz i Joan Mitchell.

Alina Szapocznikow „Bouches en marche [Kroczące usta]” (1966); w tle: Alina Szapocznikow „Autoportret – Zielnik” (1971), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

Alina Szapocznikow „Bouches en marche [Kroczące usta]” (1966); w tle: Alina Szapocznikow „Autoportret – Zielnik” (1971), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

Drugi trzon ekspozycji jest przede wszystkim prezentacją przykładów dzieł sztuki minimalistycznej i konceptualnej; Grażyna Kulczyk konsekwentnie od lat dodaje kolejne prace artystów z tego kręgu do swoich zbiorów. Oprócz dzieł autorstwa klasyków minimal artu, Donalda Judda, Dana Flavina czy Sol LeWitta, na wystawie znalazły się obrazy wybitnych twórców sztuki optycznej, m.in. Victora Vasarely’ego, Carlosa Cruz-Dieza i Wojciecha Fangora, artystów, którzy w swojej sztuce chętnie sięgali do osiągnięć nauki: Richarda Buckminstera Fullera, Gego, Lorisa Gréaud i Sebastiana Hempela, wreszcie – zbiór prac twórców z kręgu grupy ZERO: Heinza Macka, Günthera Ueckera i Otto Piene. Konceptualny biegun tej części wystawy tworzą dzieła wybitnych Polaków: Romana Opałki, Edwarda Krasińskiego, Stanisława Dróżdża i Jana Berdyszaka.

Po lewej: Annette Messager “Trois fusils” (2007), po prawej: Jenny Holzer “Right Hand 0147-03-CID259-61195 blue white” (2007), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Bartek Buśko

Po lewej: Annette Messager “Trois fusils” (2007), po prawej: Jenny Holzer “Right Hand 0147-03-CID259-61195 blue white” (2007), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Bartek Buśko

 Andrzej Wróblewski “Matka z zabitym dzieckiem” (1949), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Oscar H Espinosa

Andrzej Wróblewski “Matka z zabitym dzieckiem” (1949), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Oscar H Espinosa

Grupą prac łączących te dwie ścieżki są dzieła dotykające problemu zbiorowej pamięci. Prace Andrzeja Wróblewskiego, Mirosława Bałki, Huberta Czerepoka w dialogu z obrazami Jenny Holzer i Anselmem Kieferem pokazują spektrum zagadnień podejmowanych przez artystów na całym świecie.

Osadzenie polskiej sztuki w międzynarodowym kontekście jest od lat jedną z najważniejszych kolekcjonerskich motywacji Grażyny Kulczyk. Jak twierdzi kurator: „wybór i zestawienie ze sobą prac tak odległych od siebie geograficznie i artystycznie podkreśla wyjątkowość i głębię kolekcji Grażyny Kulczyk. Wystawa oferuje osobistą perspektywę na to, jak istotna była Polska dla kształtowania się myśli konceptualnej. Przypomina też, że sztuka jest językiem uniwersalnym, otwartym oknem, przez które można patrzeć w obie strony.”

7. Hubert Czerepok „Not Only Good Comes from Above” (2009), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

7. Hubert Czerepok „Not Only Good Comes from Above” (2009), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

Wystawie towarzyszy katalog, w którym znalazły się wstęp autorstwa Grażyny Kulczyk, tekst kuratora wystawy, Timothy’ego Personsa oraz esej, będący zapisem korespondencji między dwójką historyków sztuki: Andą Rottenberg i Julianem Heynen. Celem tekstu jest przybliżenie czytelnikom i odbiorcom wystawy kontekstu historyczno-artystycznego Kolekcji Grażyny Kulczyk.

Przypisy

Stopka

Wystawa
Każdy dla kogoś jest nikim
Miejsce
Santander Art Gallery, Madryt
Czas trwania
15.02.2014 - 15.06.2014
Strona internetowa
artstationsfoundation.com
Indeks
Art Stations Foundation Grażyna Kulczyk Timothy Persons

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Każdy dla kogoś jest nikim” – kolekcja Grażyny Kulczyk w Madrycie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności