Karol Palczak laureatem 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019
Znamy laureata Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 – został nim Karol Palczak, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, mieszkający w Krzywczy koło Przemyśla. Na biennale Palczak pokazał trzy płótna: Dym, Stanął w ogniu nasz wielki dom, dom dla psychicznie i nerwowo chorych oraz Ogień. Artysta został nagrodzony za umiejętne połączenie współczesnych obrazów z prowincji z nastrojem niepokoju i zagrożenia. ” Wśród rozmaitych polityk obrazu jego propozycja była dla nas najbardziej przekonująca” – podsumował werdykt jury (w składzie Piotr Rypson, Anda Rottenberg, Agata Smalcerz, Beata Ewa Białecka i Andrzej Tobis) jego przewodniczący Piotr Rypson.
Tegoroczne Grand Prix to nagroda w wysokości 30 tysięcy złotych. Oprócz niej laureat otrzymał również Nagrodę Dyrektora Galerii Bielskiej BWA, składającą się na wystawę indywidualną oraz Statuetkę Bielskiej Jesieni, autorstwa Ryszarda Kwaka.
II Nagroda (Marszałka Województwa Śląskiego, 20 tys. zł) przypadła Tomaszowi Kulce za prace Idolatria, zaś III nagrodę (Prezydenta Miasta Bielska-Białej, 10 tys. zł) otrzymał Paweł Baśnik za cykl prac pt. Erzulie, Generał Jabłonowski oraz Grób Bema.
Jury przyznało także pięć wyróżnień regulaminowych (po 2 tys. zł każde). Wyróżnienia otrzymali: Maria Cichoń (Ascoli Piceno, Włochy), Bartosz Czarnecki (Kraków), Dawid Czycz (Kraków), Małgorzata Mirga-Tas (Czarna Góra k. Zakopanego) oraz Marcin Zawicki (Gdańsk).
Swoje wyróżnienia przyznały także redakcje patronackie. Nagroda magazynu „Szum” przypadła artyście ukrywającecemu się pod pseudonimem „Bezimienny”.
Michała Chudzickiego wyróżnił portal Artinfo.pl, Karolinę Balcer kwartalnik „Artluk”, Darię Bidzińską „Gazeta Wyborcza” Katowice, Jana Możdżyńskiego „Notes Na 6 Tygodni”. Pismo Artystyczne „Format” wyróżniło ex aequo Michała Chudzickiego i Bartosza Czarneckiego.
Nagrodę Specjalną – zakup obrazu do Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA otrzymał Michał Cygan z Katowic.
– „Podczas prac jury wielokrotnie podkreślano wysoki poziom zgłoszonych prac malarskich. Dały się też zaobserwować bardziej wyraźne tendencje w twórczości malarskiej młodszego pokolenia – to bowiem, dominowało w tegorocznej edycji. Widać wyraźnie wpływ polityki na tematy wielu obrazów, echa spraw publicznych odbieranych wprost lub poprzez mass media. Dotyczy to zarówno warstwy symbolicznej wyobrażeń, jak i samej „polityki obrazów”. Na drugim biegunie znalazły się nader liczne dzieła surrealistyczne, odsyłające widza do fantasmagorycznych krajobrazów wyobraźni, nasyconych fizjologią, seksualnością, skrajnymi emocjami. Na ciekawą grupę prac składają się również reprezentacje współczesnej rzeczywistości i jej przeciętnych bohaterów – nie tylko w pejzażu wielkomiejskim, ale też na polskiej wsi i prowincji. W miejsce zaś dawniej uprawianego malarstwa pejzażowego otrzymaliśmy dziś malarskie relacje z rzeczywistości, w której widać przemożną, nadmierną obecność cywilizacji ludzi. Warto jednak podkreślić, że Polska nie jest wyizolowaną wyspą „polskiego malarstwa”, a wizualna sfera kultury podlega tutaj tym samym globalnym procesom, co w innych krajach: medialnym, technologicznym, popkulturowym. Widać to zwłaszcza w tych pracach, które operują wirtuozerią opanowania materii malarskiej, przesuwających efekty malarskie ku obrazowaniu wytworzonemu w świecie cyfrowym” – podkreśla Piotr Rypson.