SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 08.01.2019 2 min

„Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei” Krzysztofa M. Bednarskiego w MOCAK-u

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Krzysztof M. Bednarski, „Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei”, widok wystawy

Moby Dick i Karol Marks dominują w twórczości Krzysztofa M. Bednarskiego. Pierwszy to prosty i gładki obiekt, który skłania do refleksji. Drugi to rozczochrana głowa, która prowokuje do dyskusji. Moby Dick to symbol lustra, w którym ujawnia się deprawacja natury ludzkiej. Marks to symbol troski o ludzki los, który zainspirował zbrodnię polityczną. KMB wykorzystuje oba te obiekty zarówno pod względem formy, jak i pod względem idei.

Inspiracją dla Moby Dicka była łódź znaleziona na nadbrzeżu Wisły w Warszawie. Artystę zachwycił monumentalizm i równocześnie minimalizm jej kształtu. W części prac ta forma pojawia się w wersji nienaruszonej. Jednak w większości jest poddana brutalnym operacjom rzeźbiarskim. Zostaje pocięta i poskręcana, co powoduje zakłócenie logiki i naruszenie sensu. Ta operacja ujawnia władzę człowieka nad ideą i jest głównym spoiwem ogromnego zespołu prac KMB odnoszących się do Moby Dicka.

Krzysztof M. Bednarski, „Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei”, widok wystawy
Krzysztof M. Bednarski, „Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei”, widok wystawy
Krzysztof M. Bednarski, „Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei”, widok wystawy
Krzysztof M. Bednarski, „Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei”, widok wystawy
Krzysztof M. Bednarski, „Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei”, widok wystawy
Krzysztof M. Bednarski, „Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei”, widok wystawy
W sklepie

Wystawę Daniela Spoerriego „Sztuka wyjęta z codzienności” w MOCAKu recenzuje Martyna Nowicka

Drugim tematem symbolicznym w twórczości artysty jest Karol Marks, który w tym roku obchodziłby 200-setne urodziny. Na bazie pięknej i łatwo rozpoznawalnej głowy tego filozofa powstało wiele prac KMB. W przeciwieństwie do brâncușowskiej gładkości Moby Dicka mamy tu do czynienia z kształtem niespokojnym. Właściwości tej formy odpowiadają niepokojowi ideologicznemu, ciążącemu nad postacią Marksa. Ten empatyczny kapitalista, poruszony losem robotników, wyzwolił mechanizm, który w imię wolności zniewolił sporą część świata. Przeczuwał to, bo stwierdził, że najbardziej boi się marksistów. Operacja historyczna, w której mimo woli wziął udział, skazała go na etyczną dwuznaczność. KMB wykorzystuje napięcie wokół postaci Marksa i zderza ją z różnymi symbolami oraz zmusza do udziału w banalnych sytuacjach codzienności. Artysta nie zajmuje jednoznacznego stanowiska „za” ani „przeciw”. Jest wprawdzie ironiczny, ale równocześnie bardzo pobłażliwy.

Koncepcja wystawy koncentruje się na tych dwóch symbolach, pokazując, jak wiele treści można im narzucić i z nich wyciągnąć poprzez odpowiednie zabiegi rzeźbiarskie.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Krzysztof M. Bednarski
Wystawa
Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei
Miejsce
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Czas trwania
26.10.2018–24.03.2019
Osoba kuratorska
Achille Bonito Oliva, Maria Anna Potocka, Martyna Sobczyk
Strona internetowa
mocak.pl
Indeks
Achille Bonito Oliva Krzysztof M. Bednarski Maria Anna Potocka Martyna Sobczyk Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei” Krzysztofa M. Bednarskiego w MOCAK-u — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności